• Anonym (ledsen)

    Min mamma låter mig inte längre äta mat

    Så här är det.

    Jag är 19 år och går på gymnasiet.

    Jag får studiebidrag som ligger på 1050kr i månaden.

    Har ett mobilabonnemang som ligger på 500kr i månaden, som jag då måste betala eftersom jag är bunden.

    Mamma sa om jag inte börjar ge henne pengar så får jag inte längre äta här hemma.

    Jag förstår vart hon kommer ifrån. Jag bor här och jag äter ju maten här hemma.

    Men att hon vill att jag ger henne 500kr varje månad för mat går jag inte med på.

    Jag har ju mobilen som kostar 500kr i månaden, och om jag nu ger henne 500kr varje månad för mat, vad har jag kvar då? Precis! 0kr. Ingenting! Studiebidraget är på 1050kr.

    Det har gått så långt så att jag även inte får öppna kylskåpet hemma. Igår när jag då gjorde det så blev hon förbannad och skrek " STÄNG MITT KYLSKÅP, GÅ KÖP DIG DIN EGEN MAT "

    Dessutom så har hon låst köket och säger att hon inte tänker låsa upp den förrän jag börjar betala för maten.

    Vad ska jag göra? Hade jag haft mera pengar så hade jag gett henne för maten. Jag bor ju trots allt här och äter här varje dag. Men ger jag henne mina pengar så har jag inget kvar till mig själv

    Får hon ens göra det hon håller på med? Förbjuda mig att öppna kylskåpet? Låsa köket?

    Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Min mamma låter mig inte längre äta mat
  • jenny99

    Hon verkar helt störd.Är hon sjuk?Är ditt abbonemang uppsagd så att du inte betalar mer än du måste?Kan du bo hos vänner?Jag bodde i tonåren redan mycket hos min väns föräldrar,det var flera som öppnade hemmet för mig och kylskåpet.Prata med socialen?

  • Anonym (ledsen)
    Tines skrev 2015-05-06 12:43:38 följande:

    Går inte underhållet på 1173 kr till henne?


    Vilket underhåll? Vad är det?
  • Anonym (what?)

    Hon är försörjningsskyldig så länge du går i gymnasiet, längst till 21 år. Kontakta socialtjänsten!

  • feminamdea

    Föräldrarna är ansvariga för ditt boende mat mm. tills du är klar med gymnasiet.

  • Anonym (ledsen)
    jenny99 skrev 2015-05-06 12:45:24 följande:

    Hon verkar helt störd.Är hon sjuk?Är ditt abbonemang uppsagd så att du inte betalar mer än du måste?Kan du bo hos vänner?Jag bodde i tonåren redan mycket hos min väns föräldrar,det var flera som öppnade hemmet för mig och kylskåpet.Prata med socialen?


    Hon är helt psycho. Hon är pengar galen, hon hade mördat dig för en fem hundring.

    Hon går och berättar för hela släkten hur jag inte ger henne pengar för mat, och alla är på hennes sida.

    Min vän var på besök hos mig och bestämde sig för att vänta i trappen. Jag stod i trappen med henne och då kom mamma och började skrika " DU FÅR ALDRIG MERA KOM IN HÄR EFTERSOM DU INTE BETALAR FÖR MATEN "

    Hon stängde dörren jätte hårt, och det där var jätte pinsamt! Skäms
  • Zaxika

    Har ni tidigare pratat något om hur ni ska hjälpas åt hemma? Har hon tex sagt att hon tycker att du borde jobba extra några timmar per vecka? Tar du studenten nu till sommaren? Vad har du för planer när det gäller jobb eller studier framöver?

  • Anonym (ledsen)
    feminamdea skrev 2015-05-06 12:47:53 följande:

    Föräldrarna är ansvariga för ditt boende mat mm. tills du är klar med gymnasiet.


    Det vet jag. Det har jag även sagt. Men hon säger att hon kan kasta ut mig när hon vill eftersom jag är myndig.

    Men är inte jag heller skyldig att betala för maten? Jag bor ju trots allt här..
  • ErikJansson

    Hej!

    Jag förstår om hon försöker lära dig att allt kostar pengar och hon försöker förbereda dig på livet som vuxen. Dock kanske hon kör lite väl extremt i ditt fall. Det finns andra sätt hjälpa ditt barn att se värdet av pengar. Trist att du ska behöva gå runt och känna dig ovälkommen och inte ha tillgång till mat. Ska man se nåt positivt i det hela så har du iaf tak över huvudet.

    Mitt bästa råd till dig är nog att försöka skaffa dig ett helgjobb eller liknande. Dels för att du då kan köpa din egen mat och dels för att du då står förberedd på att flytta hemifrån. Det kan ju inte vara särskilt upplyftande att behöva bo hemma hos din mamma under en längre framtid. Har du inte möjlighet att skaffa ett helgjobb/extrajobb så kanske du kan komma överens med din mamma om att du utför jobb i hemmet. Tvätta, diska och kanske laga mat som betalning för att du får äta? Går hon inte ens med på det så återstår nog bara en sak, att säga tack och hej och flytta ut ur fågelboet.

    Lycka till och vad som än händer håll ryggen rak samt huvudet högt

Svar på tråden Min mamma låter mig inte längre äta mat