• Sale

    Vad skriva istället för "Öppet hus"?

    Vi har beslutat att vi inte ska ha något dop för vår son och inte heller vill vi ha någon ceremoni som typ namngivning. Vi vill ändå ge släkten möjlighet att komma och hälsa på den lille då jag vet att många är nyfikna. 

    Sitter nu med inbjudan och undrar om det är någon som har en klok tanke. 

    Jag vill inte använda ordet "Öppet hus" då det faktiskt innebär att det är öppet för alla samt att det känns fel att be folk meddela om de kommer (alltså inte OSA utan endast om de kommer så vi kan planera). 

    Men vad kan man skriva istället? 

    "Tid: 13-15, kom när det passar er!"?

  • Svar på tråden Vad skriva istället för "Öppet hus"?
  • SofiK

    Ni kanske kan skriva

    "vi är redo för er mellan 13-15, men kom när ni kan"

    Eller kanske

    "förslagsvis droppar ni in nån gång mellan 13-15"

    "droppa in nångång mellan 13-15 så bjuder vi på något gott" (om ni nu ska göra det vill säga ;)

    Kanske kan ge dig några idéer att spinna vidare på om inte annat ;)

    Grattis till den lille!

  • mammalovis

    Kan ni inte bara prata med släkten och säga att de får höra av sig om de vill komma och hälsa på. Jag hade nog bara tyckt det varit jobbigt att göra det så formellt och många människor på en gång, både för oss och bebisen. Ofta vill de ju få hålla bebisen en stund och då kan det ju bli lite jobbigt om ni tajmar in mitt i ett amningsmaraton. Dagsformen kan ju variera också för er. Nu framgår det ju visserligen inte hur gammalt barnet är, men jag gissar på mindre än en månad.

    En del kom och hälsade på mer eller mindre spontant, men oftast med ett samtal före om det var okej. Resten fick träffa bebisen på nästa kusins födelsedag typ. Dopen hade vi ju inte förrän bebisen var 4-5 månader ...

  • Sale

    SofiK - Tack för tipsen, superbra förslag! Ska spinna vidare och fundera. 

    mammalovis - bebis är nu 6,5 månad och jag ammar inte så det är inga problem. Lillen har fasta mattider så det är lätt att anpassa och behöver vi ta "bort" honom för att äta ytterligare etc. så får det helt enkelt bli så :)

  • Speakers Corner

    Gör det personligt.

    "Nu är det dags för lille "barnets namn" att få träffa sin släkt.
    Vi hoppas att Du/Ni vill komma hem till oss den xx/xx mellan klockan 13-15 har vi kalas.
    Du/Ni får gärna berätta om ni kommer så vi vet hur mycket tårta vi ska göra.
    Varmt välkomna hem till oss.
    Era namn." 

  • aleydis

    Välkomstfest är ett bra ord tycker jag :). Vi planerar en välkomstfest med öppet hus för vår lill-skrutt. Jättebra idé! 13-15 kan vara lite kort om tid om man vill prata med alla

  • Sale

    Tack alla för input! Vi valde att bara skriva 13-15 på inbjduan i slutänden och inget mer. Det får bli lite som det blir helt enkelt :)

Svar på tråden Vad skriva istället för "Öppet hus"?