• Anonym (!!!!!)

    Fettskatt

    Vad tycker ni Gabriel Wikströms (S) förslag om att införa fettskatt för att förhindra att vi svenskar ska bli feta?

    Jag tycker det är helt fel och istället införa sockerskatt för socker är den riktiga orsaken till att vi svenskar blir fetare och fetare

  • Svar på tråden Fettskatt
  • Anonym (Klara färdiga gå)

    För min del spelar det ingen roll. De inför inte en skatt för att få oss att inte köpa vissa varor för att de blir dyrare utan för att få in skattepengar. Det enda som händer är att matproducenterna kommer att uppfinna andra produkter som är billigare bara för att vi ska handla mer av den produkten och då få i oss lika mycket kalorier, eller helst ännu mer.

  • Anonym (!!!!!)
    Hummeldummel skrev 2015-05-06 23:36:28 följande:

    Och de borde sänka moms på rena råvaror. Kött, grönsaker mm. Uppmuntra till matlagning


    Ja det var en väldigt bra ide. Se till att folk köper riktiga varor som kött och grönsaker genom att sänka momsen och priset och höja moms och pris på läsk, chips, godis, flingor och annan mat som gör att folk går upp i vikt. :)
  • Anonym (Iris)

    Är skatten på fet mat eller fettbildande mat? En viss skillnad.
    Jag har inget emot skatt på skräpmat och onyttigheter oavsett vad boven är (socker eller fett).

  • Anonym (Iris)

    Sen är det vä inte fel att ta in extra skattemedel på dessa varor. Det är ju staten som får betala vården för alla dem som får hälsoproblem på grund av sin fetma.

  • EnGladPingvin

    Sossarnas och vänsterns favoritlösning på alla problem, ytterligare en skatt.

    Varför inte uppmuntra det beteende man vill att folk ska ha istället? Dessutom är det inte fetthalten i maten som gör folk feta. Att han som ansvarig minister inte har större kunskap är skrämmande.

  • Nightrod
    Anonym (!!!!!) skrev 2015-05-06 23:26:01 följande:

    Vad tycker ni Gabriel Wikströms (S) förslag om att införa fettskatt för att förhindra att vi svenskar ska bli feta?

    Jag tycker det är helt fel och istället införa sockerskatt för socker är den riktiga orsaken till att vi svenskar blir fetare och fetare


    Det är väl inte socker och snabbmat som gör folk feta?
    Det är missbruket av dem, dvs personerna som trycker i sig det.
    Man kan inte beskylla ölen för att man bli alkis utan faktumet att man missbrukar det
  • Anonym (!!!!!)
    Anonym (Iris) skrev 2015-05-07 11:51:50 följande:

    Sen är det vä inte fel att ta in extra skattemedel på dessa varor. Det är ju staten som får betala vården för alla dem som får hälsoproblem på grund av sin fetma.


    Men det är ju inte smör och grädde som gör att folk blir feta. Utan det är det förgrömmade sockret som finns in många varor
  • Anonym (!!!!!)
    Nightrod skrev 2015-05-07 11:55:07 följande:

    Det är väl inte socker och snabbmat som gör folk feta?

    Det är missbruket av dem, dvs personerna som trycker i sig det.

    Man kan inte beskylla ölen för att man bli alkis utan faktumet att man missbrukar det


    Så varför inte höja sprider på läsk, godis och chips så det inte blir lika enkelt att missbruka sakerna?
Svar på tråden Fettskatt