• Anonym (Förbjud tiggeri för ickesvenskar)

    Tiggarna bor på trottoaren på väg till jobbet...

    Men hur less blir man... Jag jobbar i Stockholm. Normalt sett campar tiggare utanför t-banan men nu har dom dessutom byggt bo på Luntmakargatan bredvid huset med lyxlägenheterna som håller på att byggas. Dom är typ 10 pers och man vill inte gärna passera på den del av trottoaren där dom har madrasser och annat skräp. Vad jag vet är det inte ens lagligt att campa var som helst. Vad gör man? Bryr sig polisen om man tipsar dom?

  • Svar på tråden Tiggarna bor på trottoaren på väg till jobbet...
  • Anonym (vera (utan John))

    OT (på sätt och vis). Något jag tycker är märkligt är att folk som försvarar tiggare samt invandrare av alla sorter och liksom är "goda" å andra sidan ofta är väldigt hatiska och nedlåtande mot andra medmänniskor! Fattar inte den människosynen riktigt.

  • Anonym (vera (utan John))
    Anonym (***) skrev 2015-05-09 18:54:27 följande:
    Berätta det för SD, de vill ju förbjuda tiggeri.

    Om det nu är så att det redan är förbjudit att tigga, så varför har de inte rest hem då? Alla som vill ha bort tiggarna vill att de ska förbjudas, det är ju lösningen. Jag får inte ihop det.

    Ditt inlägg visar ju klart att det inte är någon idé att förbjuda tiggeri, det försvinner inte.
    Nu börjar Moderaterna också slå in på den linjen! 
  • nihka
    Anonym (vera (utan John)) skrev 2015-05-10 15:02:43 följande:

    OT (på sätt och vis). Något jag tycker är märkligt är att folk som försvarar tiggare samt invandrare av alla sorter och liksom är "goda" å andra sidan ofta är väldigt hatiska och nedlåtande mot andra medmänniskor! Fattar inte den människosynen riktigt.


    Kan du ge något exempel?

    Jag känner precis tvärtom att det är bland de som vill slänga ut alla tiggare som man hittar de riktigt nedlåtande kommentarerna:

    "zigenare"

    "skit"

    "skitet"

    *kriminella*  (både av att bara vara här, tigga och att de beskrivs som "tjuvaktiga")

    De som inte ställer upp bakom att man benämner andra människor så kallas i bästa fall "naiva".

    Fattar inte den människosynen riktigt.


  • nihka
    Anonym (vera (utan John)) skrev 2015-05-10 15:05:45 följande:
    Nu börjar Moderaterna också slå in på den linjen! 
    Nej, moderaterna har lagt fram ett förslag om att kriminalisera organiserandet av tiggeri. Förbluffande många tolkar detta som att man skulle vilja kriminalisera tiggare eller att kriminalisera de som organiserar tiggare skulle vara ett steg i riktningen till att göra alla som sitter med en mugg till brottsling.
  • Anonym (vera (utan John))
    Anonym (ENOUGH!!) skrev 2015-05-09 14:22:52 följande:

    Här om dagen hoppade jag av ett tåg i Göteborg.... För att gå av plattformen fick jag ta mig igenom en MUR av 5-6 tiggande kvinnor som tryckte upp tidningar och koppar i mitt ansikte! Inne på centralen grupper som snurrar med kvinnor som tigger och rycker i en för att man skall stanna! Lite längre bort satt ett gäng män, lekte med mobiler och skrek och gapade, vet om att de hörde ihop då jag dels sett dem tillsammans tidigare men även att en av kvinnorna gick och köpte en kaffe och kom med till en av karlarna som tog den utan att ens titta på henne... 

    Utanför, sitter det ytterligare 3-4 vid olika punkter mellan stationen och Nordstan... inne i nordstan snurrar ytterligare grupper med män och kvinnor och en stor grupp sitter i trappan till vänster... kommer ut vid Brunnsparken. där sitter det ytterligare några och dessutom går några om kring och trycker upp tidningar och koppar i mitt ansikte....


    Jag har dessutom vid 2 tillfällen kommit på dem med att försöka öppna min ryggsäck när de trott jag inte märker något!!!


    JAG HAR FÅTT NOG!!!!!!!!!! 


    Jag fattar att de har de svårt i sina länder... Men vi har inte jobb för alla i hela världen, eller pengar för att hjälpa alla!!!


    Stod häromdagen om en kvinna som tiggde utanför ett mäklarkontor och nu får "hjälpa till, inte jobba, men hjälpa till mot en slant" i det samma. Så fint tänker alla, vilken medmänsklighet!! Och jag undrar då vad som händer med de som är arbetslösa... kunde någon ensamstående mamma eller pappa kunnat hjälpa till också?? Kunde någon nyanländ LAGLIG invandrare haft nytta av att få hjälpa till för att integreras snabbare i samhället??

    Vill ni hjälpa tiggarna?? Visa dem hur man söker jobb, hur man faktiskt gör för att röra sig mellan EU länder! För det finns lagar och regler att följa då! Och tycker ni synd om barnen som bor i läger?? Ja barn skall inte bo på det sätter, därför hade barnen blivit omhändertagna akut om det var någon annan än dessa EU tiggare som hade barnen så, Rätt skall vara rätt! SOC bör gå in och plocka barnen som hamnar i dessa situationer. Hjälper ni dem här för ni tycker synd om hur de har det hemma?? Hjälp dem genom att tvinga deras EGNA länder att ta hand om dem och ge dem den hjälp som krävs!!


    Läste Aftonbladets följetong om tiggarna, de intervjuade en pojke om hans dröm om livet, "bilda familj och ha ett eget hus!" "Och vad vill du jobba som??" "Jobba?" hans plan var att som mamma och pappa åka till Sverige och tigga... för vem jobbar liksom??


    Detta är en ohållbar situation!!! Vi är många som har fått nog!! 


    Och varje gång någon ger dem en slant eller ett låtsas jobb så uppmuntrar ni fler att komma!!!! OCH DE ÄR FÖR MÅNGA REDAN!!!!!!!!!

    Så sluta ge dem slantar! Vill ni verkligen hjälpa gör insamlingar och hjälp organisationer som hjälper dem hemma!!!!


  • ica
    Anonym (vera (utan John)) skrev 2015-05-10 15:02:43 följande:

    OT (på sätt och vis). Något jag tycker är märkligt är att folk som försvarar tiggare samt invandrare av alla sorter och liksom är "goda" å andra sidan ofta är väldigt hatiska och nedlåtande mot andra medmänniskor! Fattar inte den människosynen riktigt.


    Vilken intressant och observant iakttagelse. Men det är väl de som gärna berättar om sin egen godhet?
  • nihka
    ica skrev 2015-05-10 18:03:52 följande:
    Vilken intressant och observant iakttagelse. Men det är väl de som gärna berättar om sin egen godhet?
    Jag har bett personen som kommit med denna "observanta" iakttagelse att komma med ett exempel, men inget så här långt.

    Hur vet du att personer som ger pengar känner sig goda? De kanske bara tycker det är självklart.

    Jag känner som sagt precis tvärtom att det är bland de som vill slänga ut alla tiggare som man hittar de riktigt nedlåtande kommentarerna. Se exempel i inlägg # 219.


  • Anonym (---)

    Ring polis, "snubbla" över dom, släng allt möjlig värdelöst skit i muggen.


    Gör allt du kan för att få dom att fatta dom inte är välkomna!


     

  • Anonym (Kvinna)
    StarDuzt skrev 2015-05-10 17:10:16 följande:

    VET NI INTE????

    "Om det nu är så att det redan är förbjudit att tigga, så varför har de inte rest hem då?"

    Tiggeri är förbjudet i Rumänien o TiggeROM är en livssstil - alltså äker de hiiit.

    Dom är smarta politkerna i Rumänien


    Till dig och nihka. Ja jag är extremt snäll, just nu sitter jag i soffan med kattunge i knäet och tänker på hur bra jag faktiskt har det.
  • Anonym (Iris)
    Anonym (---) skrev 2015-05-10 20:37:32 följande:

    Ring polis, "snubbla" över dom, släng allt möjlig värdelöst skit i muggen.


    Gör allt du kan för att få dom att fatta dom inte är välkomna!


     


    De skiter i att de inte är välkomna. Vad vi tycker om dem rör dem inte i ryggen eftersom vi inte är en av dem. När ett sällskap på omkring 100 personer blev avhysta från sitt läger på Sergels torg intervjuades en av dem i tv. Han skrattade rått och sa: Ha, ha, ha. Vi är som råttor. Vi kommer tillbaka.
Svar på tråden Tiggarna bor på trottoaren på väg till jobbet...