• Anonym (peppe)

    Sticker med sonen så fort det blir smitta

    Jobbar sedan många år på en sjukhusavdelning några mil utanför orten. Är ingen riskfylld eller i normala smittofylld avdelning och arbetskläderna tar jag inte med hem.

    För några månader sedan utbröt magsjuka bland flera patienter. Vi använde skyddsutrustning och särskilda hygienrutiner som vanligt för att undvika smittspridning. När jag sedan berättar detta för sambon blir hon orolig att jag ska smitta både henne och vår halvåring med magsjuka och har innan jag kommit hem tagit pojken och åkt till sina föräldrar några mil härifrån.

    Hon gjorde bara ett antagande att jag skulle dra hem massa baciller och hålla på. Nu fick inte jag några symtom efter jobbet ens flera dagar efter men känns väldigt olustigt att hon bara tar vårt gemensamma barn och drar iväg så fort det är något som inte känns bra.

    I och med att det går mycket tid åt för pendling och jobb hinner jag inte träffa sonen så mycket. Gör hon dessutom så här blir det ännu mindre tid.

    Så sent som för en månad sedan hände samma sak igen på avdelningen och hon stack iväg. Får hon överhuvudtaget göra så? Jag vill naturligtvis inte smitta ner någon men det kan lika gärna hända att det uppdagas fler gånger. Hon har själv tagit dit sonen när svärföräldrarna haft influensa och gud vet vad. Är väl lika illa det....

  • Svar på tråden Sticker med sonen så fort det blir smitta
  • Anonym (rulle)
    Anonym (peppe) skrev 2015-05-10 11:48:34 följande:

    Jobbar sedan många år på en sjukhusavdelning några mil utanför orten. Är ingen riskfylld eller i normala smittofylld avdelning och arbetskläderna tar jag inte med hem.

    För några månader sedan utbröt magsjuka bland flera patienter. Vi använde skyddsutrustning och särskilda hygienrutiner som vanligt för att undvika smittspridning. När jag sedan berättar detta för sambon blir hon orolig att jag ska smitta både henne och vår halvåring med magsjuka och har innan jag kommit hem tagit pojken och åkt till sina föräldrar några mil härifrån.

    Hon gjorde bara ett antagande att jag skulle dra hem massa baciller och hålla på. Nu fick inte jag några symtom efter jobbet ens flera dagar efter men känns väldigt olustigt att hon bara tar vårt gemensamma barn och drar iväg så fort det är något som inte känns bra.

    I och med att det går mycket tid åt för pendling och jobb hinner jag inte träffa sonen så mycket. Gör hon dessutom så här blir det ännu mindre tid.

    Så sent som för en månad sedan hände samma sak igen på avdelningen och hon stack iväg. Får hon överhuvudtaget göra så? Jag vill naturligtvis inte smitta ner någon men det kan lika gärna hända att det uppdagas fler gånger. Hon har själv tagit dit sonen när svärföräldrarna haft influensa och gud vet vad. Är väl lika illa det....


    Har ni gemensam vårdnad?
  • Rumpelstiltskins

    Herregud, hur ska hon göra när barnet börjar dagis och alla möjliga bakterier och virus knackar på dörren?

    Gör det hela enkelt, berätta inte för henne när ni har smitta på jobbet. Det har ju inte hon med att göra och blir de smittade kan hon ju knappast veta att det kommer från ditt jobb.

  • neverpreggo

    Hon har ingen fobi mot att kräkas? Emetofobi eller vad det nu heter.

    Hade jag ett val skulle jag iförsej också undvika att bo med någon som varit utsatt för smitta om än med hygienrutiner. Magsjuka är inte roligt.

  • Anonym (rulle)
    Rumpelstiltskins skrev 2015-05-10 11:57:22 följande:

    Herregud, hur ska hon göra när barnet börjar dagis och alla möjliga bakterier och virus knackar på dörren?

    Gör det hela enkelt, berätta inte för henne när ni har smitta på jobbet. Det har ju inte hon med att göra och blir de smittade kan hon ju knappast veta att det kommer från ditt jobb.


    haha ja första året brukar vara ganska mycket VAB. Det hör liksom till. man får helt enkelt bara kämpa på och vara glad för de veckor barnet är friskt. Så får man vara glad och tacksam för att VAB finns överhuvudtaget!
  • Anonym (peppe)
    nevermind skrev 2015-05-10 13:15:05 följande:

    Så säg inget till henne?!


    Det lär komma fram ändå för hon har en kompis som jobbar på samma sjukhus.
    Anonym (rulle) skrev 2015-05-10 11:50:34 följande:
    Har ni gemensam vårdnad?
    Svar ja, vi bor ihop, vi har gemensam vårdnad.
    neverpreggo skrev 2015-05-10 12:01:05 följande:

    Hon har ingen fobi mot att kräkas? Emetofobi eller vad det nu heter.

    Hade jag ett val skulle jag iförsej också undvika att bo med någon som varit utsatt för smitta om än med hygienrutiner. Magsjuka är inte roligt.


    Skulle jag hellre gått arbetslös menar du? För att undvika dra hem massa skit? Finns ju idiotiska föräldrar som skickar sina barn till dagis med rinnande näsor och allt vad det heter för att slippa VABa och smittar ner andras ungar. Så behöver nödvändigtvis inte vara från mitt jobb det kommer. Nu går iofs inte han på dagis än men det kommer väl.

    För övrigt kan jag påpeka att det är ännu mindre roligt att torka upp spyor och diarré efter ett antal patienter, flera timmar i sträck. Du får väl vara glad att någon gör det åt din gamla mamma eller pappa som kanske ligger där på avdelningen...


  • neverpreggo
    Anonym (peppe) skrev 2015-05-10 21:20:25 följande:
    Skulle jag hellre gått arbetslös menar du? För att undvika dra hem massa skit? Finns ju idiotiska föräldrar som skickar sina barn till dagis med rinnande näsor och allt vad det heter för att slippa VABa och smittar ner andras ungar. Så behöver nödvändigtvis inte vara från mitt jobb det kommer. Nu går iofs inte han på dagis än men det kommer väl.

    För övrigt kan jag påpeka att det är ännu mindre roligt att torka upp spyor och diarré efter ett antal patienter, flera timmar i sträck. Du får väl vara glad att någon gör det åt din gamla mamma eller pappa som kanske ligger där på avdelningen...


    Nej. Hur kan du utläsa det? Jag tycker varken att du ska vara arbetslös eller att det inte är bra att någon tar hand om sjuka människor. Överreagera mycket? För vissa är magsjuka jobbigare än för andra och jag ställde en fråga om det kanske var så för din sambo. Och ja, jag skulle kunna göra samma sak... Trots rutiner kanske sambon tycker det är jobbigt och att tassa runt dig&vara rädd för att du eventuellt ska sprida smitta gynnar ingen. Det är ju inte så att det är varje helg direkt. Prata med sambon om vad som är jobbigt med det istället.
  • Anonym (Emma)

    Jag hade gjort samma som din sambo.

    Då jag har kräkfobi och brukar drabbas hårt av denna smitta.

    Var glad att hon bryr sig om att ert barn ska få vara friskt, så länge valet finns att kunna förhindra det

  • AstaMärta

    Er bebis är ju så liten än så länge, det är väl bra att hon minskar risken för att han ska bli magsjuk? Tyvärr så löper ju du risk att smittas av det när det går på avdelningen även om du är noga med att minska risken mha god hygien och ombyten. Du som ser hur dina patienter mår under sina magsjukor vill väl inte att det ska hända din bebis om du kan undvika det? Att han kommer bli alla möjliga sorters sjuk under dagisåren är ju inte så bra anledning till att riskera smitta under spädbarnstiden...

  • Olympia

    Jag kan förstå att din sambo inte vill utsätta ert barn för kräksjuka.
    Men jag kan inte förstå att hon vill utsätta ert barn för influensa.

Svar på tråden Sticker med sonen så fort det blir smitta