• Dantes matte

    Stöd för ensam förälder i er kommun

    Hej!
    Jag undrar vad ni för stöd som ni kan få i er kommun?

    I min kommun finns inget stöd för mig som praktiskt taget går på knäna. Vi hade stödfamilj var tredje helg förut men nu anser Soc inte att mina barn behöver fadersfigurer längre tydligen (jag har tvillingkillar på 10 år), och man ser inte längre till familjesituationen utan bara barnens situation.

    När jag frågade vad som händer när jag blivit bränd i alla ändar, får jag hjälp då? "Ja, men det är en annan instans så det är inte mitt problem".
    Tilläggas kan att min mamma är sjuk och min syster fått hjärtproblem så jag har hjälpt dem väldigt mycket, samt jobbar heltid - och är heltidsmamma (pappan valde att försvinna ur sina barns liv när de var bäbisar). Skulle vara skönt att kunna få vara bara jag någon gång.

    Får ni hjälp?

  • Svar på tråden Stöd för ensam förälder i er kommun
  • eMund

    Skulle gissa att det är soc som du ska vända dig till. Dock är det inte ovanligt att vara ensam med 2-5 barn. Inte alltid tätt men så är det.

    Du får börja prioritera dig själv och barnen i första hand och din mamma och syster när du orkar och har tid. Man kan inte räkna med att samhället, vänner, släktingar eller grannar hjälper som om det skulle vara en "rättighet".

  • Anonym (Mamma M)

    Som ovan skriver (o även du själv till viss del) så är det ingen rättighet att ha hjälp i form av avlastning bara för att du är ensamstående förälder. Det är heller ingen rättighet för barnen att ha "fadersfigurer" i sitt liv i form av kontaktfamilj - det kan man få på så många sätt ändå tänker jag, genom skolan, fritidsintressen osv.

    Som du vet kan du ju ansöka om kontaktfamilj hos socialtjänsten men det ska ju som sagt vara barnens behov som styr.

    Om du känner att ditt liv inte fungerar rent praktiskt så måste ju du göra ändringar o prioritera. Att du har en sjuk syster eller mamma (tex) är ju inte ett skäl till att barnen behöver en kontaktfamilj, tänker jag. Där måste du göra prioriteringar; vad är viktigast så att du orkar med? Finns det andra lösningar så att du o barnen har en tillfredsställande tillvaro? Vad är skälet till att du önskar kontaktfamilj (mer än fadersfigur)? Går det att tillfredsställa på annat vis?

  • Anonym (Mamma M)

    Kan tillägga att jag också är helt ensam med två barn. Känner också att jag "går på knäna" ibland, men det finns mycket man kan göra själv också för att förbättra sin situation. Prioritera det som är viktigt; du, barnen, jobbet. Hitta guldkanter i vardagen/ert liv; planera in roliga saker, utflykter, myskvällar. Tränar du? Kanske kan ni hitta på sätt att motionera tillsammans?
    Vilken tid lägger sig barnen på kvällen? Har du någon stund för dig själv efter det?
    Har du vänner med barn att umgås med?

    Jag tänker lite att man är sin egen lyckas smed: om du går o är missnöjd över socialtjänstens beslut om att neka er kontaktfamilj så se till att lösa din situation själv istället, så att du blir mer nöjd med din tillvaro.

    Trivs du på jobbet f.ö? Har du möjlighet att gå ner i tid? Har du funderat på att kanske göra något annat?
    Det finns mycket i livet som man kan förändra till det bättre o på så vis få en mer tillfredsställande vardag

  • Dantes matte

    Nu frågade jag om: "får ni någon hjälp?". Jag ville inte höra "det är inte nån rättighet", "det är många som är ensamstående" och bla bla bla.
    Min fråga är enkel - får ni hjälp i er kommun?

  • Dantes matte

    Jag vet att det inte är nån rättighet att få avlastning. Men inte heller kan någon som inte varit ensam med sina barn i 10 år förstå hur det är.
    Vem tjänar på om mina barn växer upp till icke fungerande vuxna? Så blir det om man aldrig får vila. Jag måste också få ladda batterierna. Men som sagt, någon som har barn varannan  vecka eller en pappa som är där varannan helg har ingen aning.

  • Anonym (-)

    Kolla om ni har "Storebror-Storasyster"-verksamhet i närheten.

  • Anonym (nix)
    Dantes matte skrev 2015-05-20 09:35:32 följande:

    Nu frågade jag om: "får ni någon hjälp?". Jag ville inte höra "det är inte nån rättighet", "det är många som är ensamstående" och bla bla bla.
    Min fråga är enkel - får ni hjälp i er kommun?


    Svar NEJ!
  • Anonym (Ensam mama)

    Hej!
    Jag får inget stöd i min kommun men undrar:
    1. Är du medlem i Makalösa föräldrar? De kan annars ge stöd på olika sätt samt har kompetens kring vad olika kommuner erbjuder.
    2. Skulle du kunna sätta in en kontaktannons i lokaltidningen? Finns många äldre men pigga pensionärer som saknar barnbarn att engagera sig i.

    Hoppas att ni kan få stöd!
    <3 <3 <3 

Svar på tråden Stöd för ensam förälder i er kommun