• nadiana

    Få tidigare efterkontroll? Vill inte behöva vänta 12v!

    Läste idag att där jag bor har man inte efterkontroll förrän efter 12 veckor. Det känns ju jättesent!
    Jag hade ju tänkt mig efter 6-8 veckor som det är i vissa landsting...känns ju onödigt länge att vänta 12v med att kontrollera knipet och få grönt ljus för träning.

    Är det någon som har fått gå på efterkontroll mycket tidigare än man "ska", i så fall - behöver man motivera det hos barnmorskan, i så fall vad hade ni för anledning?

  • Svar på tråden Få tidigare efterkontroll? Vill inte behöva vänta 12v!
  • SkogsstjärnN

    Hade efter 6-7 veckor, var ingen som sa emot om det. Dock kunde vi inte sätta i spiralen så tidigt, men det hade jag inte kunnat om det var i vecka 12 heller:).

  • aleydis

    Om man ska ta cellprov måste det ha gått 12 veckor. Annars vet jag inte, har du frågat om du kan få tidigare?

  • MyDestiny

    Jag var lite orolig över stygn så ringde och fick komma in efter 6 veckor istället, var inga problem och lugnande att höra att allt var ok :)

  • nadiana

    Nej jag har inte frågat barnmorskan - fram tills idag tog jag för givet att det var ca 6-8 veckor efter som gällde, hade ingen aning om att det skiljde så mycket mellan landstingen! Ska dit senare i veckan, så jag ska nog fråga då, men var nyfiken på hur jag kan förvänta mig att hon ställer sig till att jag vill ha efterkontroll mer än en månad innan man "ska".

    Gjorde cellprov förra året, och ska inte sätta in någon spiral eller dylikt så rent "tekniskt" finns det väl inget som hindrar, mer än deras eventuella principer...

  • mamichi

    Förra gången fick jag gå på efterkontroll efter 3 veckor eftersom vi skulle resa och komma tillbaka om två månader. Då tog barnmorskan bort stygn som syntes utifrån och kollade hur starkt jag kunde knipa. Fick ok att börja träna.

    Nu är det 10 dagar sedan jag fick andra barnet, jag tränade varje dag till förlossningen, det gick snabbt och enkelt, bara ett par inre stygn som jag inte känner alls och jag har nästan slutat blöda. Så jag tänkte försöka boka efterkontroll nästa vecka (typ 2 veckor efter förlossningen) och fortsätta träna om allt är bra. Jag verkligen saknar axel- och ryggövningar, börjar få ont pga konstiga amningställningar.


    pojke:1år&9mån och flicka:10dagar
  • Agentkia

    Knipa ska du helst alltid göra så att du får grönt ljus för det är kanske inte det viktigaste. 3 mån är ganska vanligt just för att man då kan sätta in preventivmedel tex också. Så slipper man gå två gånger vill du veta om du kan knipa kan du testa att hoppa lite så märker du om du läker eller inte.

    Varför så bråttom?

Svar på tråden Få tidigare efterkontroll? Vill inte behöva vänta 12v!