• Anonym (lönsamt?)

    Hur mycket tjänar egentligen en tiggare?

    Ja, jag vet att det redan finns hundra tiggartrådar, men denna fråga har nog aldrig ställts.

    Med tanke på hur många de har blivit, är jag förvånad över att de ens går runt. Jag ger aldrig pengar och inte de flesta jag känner heller. Och hur många har kontanter idag?

    De sitter ju för sjutton överallt, eller går omkring på centrala platser och skramlar med muggar. Jag har sett enstaka personer ge, men de flesta undviker dem eller ser bara besvärade ut. Så hur mycket tjänar de egentligen? 

    Det måste ju löna sig eftersom de är här, men jag får ändå inte ihop det.

  • Svar på tråden Hur mycket tjänar egentligen en tiggare?
  • seriösanvändare

    De flesta ger inte pengar nej, men tillräckligt många ger för att det än så länge ska löna sig, med rumänska mått mätt. En lägre lön i Rumänien ligger på ca 3000 kr i månaden före skatt. Det räcker alltså med att du tigger ihop 100 kr om dagen här för att komma upp i den summan, och då skattefritt. Och på attraktivare platser kan en tiggare fortfarande få ihop 200-300 kr per dag.

    Dock lönar det sig inte som förr. För några år sen var det mycket lönsamt att tigga i Sverige, med rumänska mått mätt. Men nu är de alldeles för många, vilket också (enligt undersökningar) har lett till att färre ger, bland annat av rädsla för att det ska komma ännu fler. Det förekommer att tiggare åker hem eller till andra orter eller länder, för att de inte tjänar något här. Så marknaden börjar nog bli mättad.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Wtf)

    Klä ut dig till rom och gå ut och prova så får du svar. Såvida inga tiggare skriver på FL får du förmodligen inga bra svar här.

  • seriösanvändare
    Anonym (Wtf) skrev 2015-05-12 18:43:19 följande:

    Klä ut dig till rom och gå ut och prova så får du svar. Såvida inga tiggare skriver på FL får du förmodligen inga bra svar här.


    Det finns redan de som har gjort det. Bland annat wallraffande journalister.

    En "utklädd" tjej i Göteborg fick ihop 41 kr på två timmar. Stadsmissionen och andra hjälporganisationer som regelbundet träffar tiggarna, anger ungefär samma siffror gällande hur mycket de får. Det varierar stort mellan olika platser, men allt från 50 kr till 300 kr per dag förekommer.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Rainbow gg

    Vissa säger ju att tiggare tjänar multum på att sitta utanför affärer och på gator. Men om det är så så kan man ut fråga sig varför inte alla sitter och tigger. De tiggare vi har i min stad har aldrig många kronor i sina burkar, så jag kan inte tänka mig att de tjänar mycket (enligt svensk standard).

  • Anonym (--)

    Just nu, lönsamheten har försvunnit, det blir snart roligt för oss när dom verkligen blir hungriga och desperata.


    Folk har redan berättat att dom går runt i matbutiker och vill att folk köper mat till dom.


     

  • JJSkog
    Anonym (lönsamt?) skrev 2015-05-12 18:13:39 följande:

    Med tanke på hur många de har blivit, är jag förvånad över att de ens går runt. Jag ger aldrig pengar och inte de flesta jag känner heller. Och hur många har kontanter idag?

    De sitter ju för sjutton överallt, eller går omkring på centrala platser och skramlar med muggar. Jag har sett enstaka personer ge, men de flesta undviker dem eller ser bara besvärade ut. Så hur mycket tjänar de egentligen? 

    Det måste ju löna sig eftersom de är här, men jag får ändå inte ihop det.


    Jag är rätt övertygade om att vissa av dem tjänar ganska bra. Helt beroende på var de sitter så klart.

    I området nära där jag bor finns en matbutik + lite andra affärer, där det brukar sitta åtminstone två tiggare. Jag passerar förbi det här stället på väg till och från jobbet varje dag, och det är förvånansvärt ofta jag ser personer lägga både 50- och 100-kronorssedlar i tiggarnas muggar.

    Till på köpet under vintern såg jag flera gånger just dessa tiggare stå och vänta på stadsbussen längre in i centrum för att ta bussen ut till stammisplatsen (de morgnar jag var tidig). Och lika ofta att de väntade på bussen tillbaka in till centrum på kvällen. Och det rör sig om en sträcka som tar 15 minuter att gå (jag vet detta eftersom jag går just denna sträcka dagligen).

    Så har man som tiggare råd att åka stadsbuss till och från sitt tiggarställe för ca 32 kr om dagen istället för att promenera i 30 minuter extra per dag, då tjänar man ganska bra...

    Jag har själv valt att gå till och från mitt jobb för jag tycker det blir omotiverat mycket pengar till bussen och jag har ju ändå ett jobb!
  • Anonym (--)
    Rainbow gg skrev 2015-05-12 18:51:10 följande:

    Vissa säger ju att tiggare tjänar multum på att sitta utanför affärer och på gator. Men om det är så så kan man ut fråga sig varför inte alla sitter och tigger. De tiggare vi har i min stad har aldrig många kronor i sina burkar, så jag kan inte tänka mig att de tjänar mycket (enligt svensk standard).


    Dom töms efterhand, seriöst, hur naiv är du?


    Givetvis skulle ingen ge nånting om muggen svämmade över.


     

  • Anonym (--)
    JJSkog skrev 2015-05-12 18:55:32 följande:
    I området nära där jag bor finns en matbutik + lite andra affärer, där det brukar sitta åtminstone två tiggare. Jag passerar förbi det här stället på väg till och från jobbet varje dag, och det är förvånansvärt ofta jag ser personer lägga både 50- och 100-kronorssedlar i tiggarnas muggar.

    Du skämtar kan man hoppas.


    Jag har skällt ut flera äldre tanter som kastade in kronor i muggen f.r en hundring hade jag nog nitat idioten som sponsrade det organiserade tiggeriet.


    .


     

  • JJSkog
    Rainbow gg skrev 2015-05-12 18:51:10 följande:

    De tiggare vi har i min stad har aldrig många kronor i sina burkar, så jag kan inte tänka mig att de tjänar mycket (enligt svensk standard).


    De plockar ju bort pengar från muggen allt eftersom de får mer, eftersom ingen skulle lägga några pengar till dem om där redan låg några hundra.

    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så har jag många gånger sett folk lägga 100-kronorssedlar. Så jag tror absolut de får in ganska bra med pengar med tanke på att de ägnar sig åt tiggeri, även med svensk standard mätt.

    Och med tanke på att flera av dem månadspendlar från Rumänien (som nämndes av en äldre kvinna som jobbade sen 20 år tillbaka i en frivilligorganisation för Romer på plats nere i Rumänien i en intervju/debatt på SVT), så bör de ju få ihop en del pengar eftersom det fortfarande lönar sig när man räknat bort bensinpengarna tur och retur Rumänien-Sverige.
  • JJSkog
    Anonym (--) skrev 2015-05-12 18:58:25 följande:

    Du skämtar kan man hoppas.


    Jag har skällt ut flera äldre tanter som kastade in kronor i muggen f.r en hundring hade jag nog nitat idioten som sponsrade det organiserade tiggeriet.


    Tro mig, jag önskar att jag skämtar. Men det har hänt många gånger.

    Värst var när en äldre man kom ut till två tiggare som satt bredvid varandra. Han sträckte fram 100-ingen och pekade på båda två, och sa på sin dåliga engelska att de fick dela på den. Den ena kvinnan plockade åt sig sedeln och när mannen började gå, ropade hon efter honom och pekade på den andra kvinnan, dvs. "Du glömde/måste ge pengar till henne".

    Blev så jävla förbannad
Svar på tråden Hur mycket tjänar egentligen en tiggare?