• AnniePanny

    Tuppen ligger ner på höet!

    Hej!

    Vi har, sedan slutet av sommaren 2014, haft nöjet att ha hand om 9 par höns och en tupp. Vi fick dem från husets förra ägare och tar hand om dem på deras rekommenderade sätt. Vi är alltså inte erfarna hönsägare, men det har ju iaf gått bra hittils, för alla verkar må bra. 

    DOCK så hittade vi en död höna förra veckan eller så och mamma begravde den, men vi vet inte vad som hänt med den (sjukdom, ålder, mord?). Nu kommer vi till saken och den är att vår fina tupp Magnum ligger bara på marken i deras lilla stallbox. Han har gjort så i ett par dagar. Han ligger väldigt rastlöst: ena vingen helt utslagen på marken, sin fot på andra sidan.. han ligger som om han vore död... fast han lever. Jag har prövat att lyfta honom och han följer snällt med (han brukar annars inte låta någon lyfta honom), men han rör inte en fena.. han ligger som en ragdoll och när man sätter ner honom igen så kan man inte sätta honom ståendes utan han spänner inte en muskel i sin kropp och bara låter en lägga honom ner som en trasa på marken. Jag tror dock att han flyttar sig, för han ligger på olika ställen varje dag. 



    Min mamma tror att detta har att göra med att en av våra fina hönor (Pocahontas) ligger en bit bort och eventuellt ruvar (?). De förra ägarna sa att man var tvungen att rensa hönorna där bak för att de skulle vara befruktbara, men de har vi alltså inte gjort, vilket betyder att det inte är meningen att hon skulle kunna få befruktade ägg och då inte behöva ruva. 

    Min fråga är då: är det nåt fel på min tupp?

    För övrigt så får ni gärna säga om det ser bra eller dåligt ut med deras miljö på bilden. Förvisso så har vi inte mockat på ett tag, så det ser lite grisigt ut. Men är det för tunnt med hö? Är något konstigt placerat? Vad tycker ni erfarna hönsägare?

    SNÄLLA HJÄLP, JAG VET INTE OM HAN HÅLLER PÅ ATT DÖ ELLER NÅT. 

  • Svar på tråden Tuppen ligger ner på höet!
  • audio

    Jag vet inte om det finns en hönsgård på FL....
    I ditt fall skulle jag nog vända mig till en veterinär.


    Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • viseversa

    Ni låter ett djur ligga i FLERA DAGAR utan att uppsöka veterinär? Allvarligt han är sjuk JA Arno inte fattar det själva liksom. Stackars djur.

  • Maho81

    När de blir förlamade i delar av kroppen har de fått Marek och det är bara att avliva de djuren som är förlamade. De bär på sjukdomen men alla utvecklar den inte. Håll koll på de andra.

  • anna  panna

    Det ser bra ut hos hönsen men tyvärr verkar det som tuppen är döende. Höns är känsliga och kan gå och dö knall fall av tex inälvsparasiter. Är de utomhus oxå? De kan få parasiter av att äta mask tex. Finns mycket som skulle kunna vara orsaken. Ring en veterinär och rådfråga. De brukar iofs inte ta höns på allvar men annars ta bort honom så han inte behöver lida.

  • anna  panna

    Jo föresten, hans beteende beror säkerligen inte på att någon ligger och ruvar. Man behöver definitivt heller inte rensa hönorna där bak för att deras ägg ska bli befruktade :)

    Ligger det ägg under hönan? Om det inte gör det så ruvar hon inte.

  • AnniePanny

    Hönsen är inne i sin box hela natten och när de känner för det under dagen. Under hela dagen så kan de gå ut om de vill.

    Som sagt så är vi väldigt nya med höns och försöker vårt bästa. Jag älskar mina höns och vill det bästa för dem! Jag har från rena början sedan jag fick reda på att tuppen bara ligger ner (det är för det mesta min mor som tar hand om dem) velat ringa veterinär, men min mamma har insisterat på att det inte är farligt och gjort bortförklaringar till att vi inte ska ringa veterinär då hon säger att det skulle bli väldigt dyrt. 

    Självklart så tycker jag att om man ska ha djur så ska man vara beredd att betala kostnader som förs med med att ta hand om djur och inte vara egoistisk och tycka att det är dyrt eller liknande. Jag ville bara ha en liten bekräftelse från andra på att det var något fel på vår tupp och nu har jag fått det. Jag visade era svar för min mor och hon ändrade tydligen uppfattning helt och skulle nu ta tag i saken. 

    Tack så hemskt för era svar! Nu får jag ha hoppet uppe om att det inte är något hemskt som håller på att hända med mina älskade höns!

  • AnniePanny
    viseversa skrev 2015-05-12 20:30:10 följande:

    Ni låter ett djur ligga i FLERA DAGAR utan att uppsöka veterinär? Allvarligt han är sjuk JA Arno inte fattar det själva liksom. Stackars djur.


    Nu vet jag inte hur du har läst min ganska så enkla text men, nej, Magnum har inte legat där i FLERA DAGAR, han har legat där ungefär 2 (3) dagar (första dagen tänkte vi att det kanske bara var tillfälligt och andra dagen blev vi lite misstänksamma). Han har dessutom inte legat på samma ställe, utan har som sagt flyttat sig mellan dagarna på något sätt till olika platser i boxen. Vi har inte uppsökt veterinär eftersom att vi inte varit säkra på att det är något fel med honom. 

    Sen är din text lite klurig, men säger du att han är allvarligt sjuk? Kan du förklara lite mer i så fall och typ försöka hjälpa istället för att bara skriva "allvarligt han är sjuk".

    Vem/vad är Arno? 

    Ja, jag tycker också att det är synd om Magnum. Han är vår enda tupp och gör ett bra jobb. Vad roligt att du ockå tycker att det är synd om honom, det hjälper verkligen.
  • EnGladPingvin

    Man väntar inte med att uppsöka veterinär tills man är säker på att något är fel. Man tar kontakt med veterinär när man misstänker det. Att skylla på att det kan bli dyrt är aldrig en acceptabel ursäkt. Att ringa en veterinär och rådfråga kostar dessutom inte mer än samtalskostnaden. Det är helt omöjligt för oss här på forumet att säga om det är något allvarlige eller inte.

    Jag utgår från att ni har kontaktat veterinär vid det här laget. Hur gick det?

  • Maho81
    EnGladPingvin skrev 2015-05-13 17:27:40 följande:

    Man väntar inte med att uppsöka veterinär tills man är säker på att något är fel. Man tar kontakt med veterinär när man misstänker det. Att skylla på att det kan bli dyrt är aldrig en acceptabel ursäkt. Att ringa en veterinär och rådfråga kostar dessutom inte mer än samtalskostnaden. Det är helt omöjligt för oss här på forumet att säga om det är något allvarlige eller inte.

    Jag utgår från att ni har kontaktat veterinär vid det här laget. Hur gick det?


    Jag håller med.

    Och hade du googlat symptomen hade du snabbt insett att det är Marek och att det bara är att avliva.

    Enligt lag ska han avlivas så snabbt som möjligt och utan att flyttas.
  • AnniePanny
    Hej igen! 

    Liten uppdatering nu några månader senare. 

    Min mor kontaktade en grannbonde som har hand om höns och rådfrågade honom. Han kom och hämtade Magnum och några dagar senare så sa han att han misstänkte att Magnum led av saltbrist. Höns brukar oftast gå runt och äta sniglar som då ger en bra mängd salt, men Magnum har då i detta fallet inte gjort det. Därför så kunde han inte röra sig på ett normalt sätt och var tvungen att ligga ner mest av tiden. 

    Grannbonden försökte hjälpa honom tillbaka upp på fötter, men Magnum dog tyvärr efter ett par veckor. Men vi vet i alla fall att han hade det bra under sina sista veckor hos grannbonden.

    Det var i alla fall vår grannbondes teori. Det var förmodligen alltså inte någon speciell sjukdom som till exempel Marek eller liknande, Maho81. 

    Vad gäller vissa av er som kommenterat (majoriteten) så tycker jag inte ni hjälpt särskilt mycket då ni för det mesta bara kommit med negativa slutsatser och kränkande ord. Jag tycker att jag varit väldigt tydlig med att jag tycker om mina höns och att jag vill det bästa för dem. Jag har inte haft den avgörande rösten i besluten vad gällande mina och min familjs höns och har då inte på något sätt kunnat ändra att vi inte uppsökte veterinär direkt. Jag tjatade och tjatade på min mamma, eftersom att jag är extremt rädd om mina djur, men hon vägrade lyssna. Jag vände mig till er här på familjeforum till slut för jag visste inte vad jag skulle göra. Jag frågade er om ni kände igen detta beteende hos höns och om ni hade tips eller råd, och ni gjorde det väldigt klart för mig att det var något fel på min tupp, vilket var bra. Men utöver det så skrev vissa av er en del kränkande saker mot mig

    Om ni verkligen är djurvänner så tycker jag att ni istället ska fokusera på att hjälpa och stödja de som faktiskt försöker hjälpa och försvara djur och inte klanka ner på dem på något sätt, för det gör verkligen ingen positiv skillnad. 

    Jag är en 16 år gammal tjej och jag älskar alla djur på planeten av hela mitt hjärta, inte minst mina egna. Därför sökte jag hjälp med alla medel jag kunde och fick faktiskt min mor att skaffa hjälp till Magnum. Ändå blir jag kränkt av illasinnade individer här på familjeliv som tycker det är "synd" om min tupp och skriver saker som jag egentligen tycker min mor skulle fått höra, istället för mig.

    Tack till er som faktiskt bidrog med hjälp! Såna som ni är vad internet behöver.
Svar på tråden Tuppen ligger ner på höet!