• Bullen2015

    Medicinering, glöm det!!!

    Hej

    Nu är jag så trött på skolan!!! Trött på att alla ska in i led, stämplas osv... Min son som har grov dyslexi och gjort det flesta utredningar... Fått dyslexi som diagnos "klarat" det andra... Skolan som verket ha svårt att hjälpa honom... Tycker att vi ska göra utredningarna igen?! Ska vi göra utredning var tredje år för att se om tex adhd helt plötsligt dykt upp?! När jag frågar kan ni inte bara köra på som han har en diagnos... Ge extra hjälp och tänka på hans svårigheter osv... Vad är det för skillnad??? Då säger "specialläraren" det fins medicin... Jag bara tittar på henne... Nej ingen ska droga min son!!! Förstår om barnet är hyper eller aggressiv osv... Men nu är min son lugn glad och kan lyssna... Däremot har han grov dyslexi, alltså får han problem med det mesta... Men det är bra, då drogar vi ungen!!!

    Hur har ni fått hjälp? Hur många gånger har ditt barn gjort samma utredning? Har du valt droger? Om ja varför? Finns det bra utredningar som visar att medicin skulle vara bra? Osv osv... Berätta!!!

    Något är fel när alla som inte passar in i samma led, måste stämplas!!!

  • Svar på tråden Medicinering, glöm det!!!
  • Långbenopluto

    Varva ned och läs på om mediciner innan du går i taket!

    Medicinerna "drogar" inte barnet! Även om barnet inte är uppvarvad eller aggressiv så hjälper det mot farten som dom har i hjärnan vid ADHD.

    Varför tror du dom med ADD får samma medicin? Dom är inte upp i varv.... men med medicinerna så kan dom fungera/tänka på "normalt" sätt.

    Så läs på och ta till dig vad pedagagogerna säger. Vad gör en utredning? Har han inte ADHD så är det bara att gå vidare....

  • Anonym (:))

    Klart jag har varit inne och läst på... Men tycker inte det finns så bra fakta om det... Eller studier... Som sakt, för vissa kan det säkert vara bra... Och frågan är ju hur många gåger ska man göra samma utredning, han har redan gjort allt!!! Nee hela tiden grävs det efter en diagnos... Skolan kanske ska börja med att se till att han kan hantera sina hjälpmed till 100%, se till att han blir förhörd på sina läxer osv innan dom ropar mediecinerig!!! Jag tycker det är skrämmande!!! Sen känner alla sina barn och jag har sakt från början att han har dyslexi... Nu kan han smita från det mesta genom att säga att jag behöver vila i mellan, eller målen ska jag nå i nian, för det har han hört hela tiden... Men ställer man krav på han brukar det funka... Så nej han behöver inte medicin.... Däremot ska jag kolla hans TSH värde... Det borde flera kolla!!! Funkar inte sköldkörtel som den ska kan man tex bli lite trög tänkt, trött osv... Det är fler som har fått fel diagnos tex utbrändhet, ADHD osv... Jag är inte hysterisk men jag frågesätter sånt som inte känns 100...

    Sen skulle jag gärna höra av dom som gått på medecin 3-6 år hur det funkar nu? Som sakt hittar inga bra underlag!?

    www.expressen.se/debatt/riskabel-overtro-pa-adhd-medicinering/

  • Bullen2015

    Säger inte det är fel med medecin om någon verkligen behöver det!!! Men inte till en som är glad, pigg, gillar skolan, sover bra, lugn, lyssnar... Men har svårt att lära sig "tråkiga saker" för annars är det inge problem... Då kanske skolan ska satsa på extra hjälp..

    Tycker som sakt att det är skrämmande med hetsjakt på diagnoser... Och är det jobbigt då blir det medicinering...

  • Bullen2015
    Lorelei83 skrev 2015-05-15 11:01:30 följande:

    Prata med en kunnig läkare om det hela. 


    Det är ju just det, vi har ju träffat massor av läkare och gjort alla utredningar. När ska det ta slut!!! Den ända diagnos han fått är dyslexi...
  • Anonym (skärp dig)

    Stackars ditt barn... som har en sån mamma som vägrar medicinering även om barnet behöver.....

    Säger du samma om det gäller mediciner om han får diabetes, eller cancer?

    Eller bara mediciner som får han att fungera klart i hjärnan?

  • Bullen2015
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-05-15 21:10:23 följande:

    Stackars ditt barn... som har en sån mamma som vägrar medicinering även om barnet behöver.....

    Säger du samma om det gäller mediciner om han får diabetes, eller cancer?

    Eller bara mediciner som får han att fungera klart i hjärnan?


    Stackars ditt barn som har en förälder som vill droga bort den!!! Låter det moget eller??? Skärp dig!!! Ge mig fakta istället för påhopp!!! Var är alla studier på att medecinering är så bra??? Och mitt barn har en jävligt bra mamma som ifråga sätter och inte följe blint med!!! Har du eller ditt barn haft medecinering i över 3år???

    Jag känner mitt barn, skulle han må dåligt skulle jag veta det!!! Han funkar bra i sin hjärna!!!! Att jämföra med cancer och skit är bara löjligt!!!
  • Bullen2015

    Jag citerar:

    "62doktor

    29 januari 2014 9:50

    Jag är hjärtläkare och vet inte om ADHD medicin fungerar. Det är möjligt. Det jag vet är att jag sett mycket obehagliga biverkningar på unga vuxna som i vissa fall endast kortvarigt behandlats med lågdos amfetaminpreparaten utvecklat hjärtförstoring som är en allvarlig biverkning man känner till av medicinerna. Det tursamma är att om man slutar med läkemedlet går hjärtförändringarna i de flesta fall tillbaka. Jag skulle inte ge mina barn dessa preparat. Risken är mycket liten att man drabbas vill jag ändå poängtera.

    63doktor

    29 januari 2014 9:59

    Som svar på varför diagnoserna ökar av ADHD tror jag bla är att skolorna driver på diagnostiseringen och föräldrarna utsätts för press att utreda sina barn. I vår skola i Stockholm tilldelas extra pengar endast om diagnos finns för ADHD. Om man har koncentrationsproblem, är allmänt omogen etc får ju skolan extra pengar. Jag satte stopp och vägrade utreda min 7 åriga son och olika resurser sattes in pga att jag har en stark röst. Nu har han inte symptom och han är bland de bästa eleverna i klassen. Jag kan som läkare säga att ADHD inte botas såhär snabbt och att om han fått diagnos haft svårare att identifiera sig som att han har samma möjlugheter som alla andra att klara skolan. Han kunde med skolans och sina föräldrars hjälp plocka fram sina resurser. Med en diagnos hade han för livet varit märkt. Och diagnosen hade varit felaktig dessutom. Jag kan tänka mig att många föräldrar lyssnat på skolan och diagnos sätts. I värsta fall även medicinering helt i onödan!"

    Som sagt jag vet inte... Men man ska nog tänka några gånger... Det är inge fel att ifråga sätta saker!!! Och mår barnet bra, som mitt gör!!! Ska man nog tänka extra noga....

Svar på tråden Medicinering, glöm det!!!