• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför ska en kvinna väljas till en styrelse?
  • BCH52

    Liksom övriga har jag svarat kompetent. Nu vet de flesta att många män väljs in i styrelser just för att de är män, det är lika fel det.
    Kan de kvotera i Norge utan att deras ekonomi går under så bör det kanske gå att göra även här. Det norska exemplet visar ju på goda effekter på företagens lönsamhet.

  • Fagerlund
    BCH52 skrev 2015-05-16 17:54:21 följande:

    Liksom övriga har jag svarat kompetent. Nu vet de flesta att många män väljs in i styrelser just för att de är män, det är lika fel det.
    Kan de kvotera i Norge utan att deras ekonomi går under så bör det kanske gå att göra även här. Det norska exemplet visar ju på goda effekter på företagens lönsamhet.


    Intressant att du nämner just kvoteringen i Norge som exempel - det visade sig vara ett dyrt experiment:


    ekonomistas.se/2012/04/16/konskvoterade-styrelser-i-norge-ett-dyrt-experiment/


     

  • Nayaa

    Kvotering är exakt det som sker just nu, män får poster före kvinnor för att dom är just män.

    Är det en bra lösning att kvotera in kvinnor? Verkligen inte. Finns det någon bättre lösning? Nej

  • Fagerlund
    Nayaa skrev 2015-05-16 18:54:11 följande:

    Kvotering är exakt det som sker just nu, män får poster före kvinnor för att dom är just män.

    Är det en bra lösning att kvotera in kvinnor? Verkligen inte. Finns det någon bättre lösning? Nej


    Jag har aldrig hört talas om något beslut om att kvotera män. Varför tror du att det är så?
  • Fläderblomster
    Fagerlund skrev 2015-05-16 19:02:28 följande:
    Jag har aldrig hört talas om något beslut om att kvotera män. Varför tror du att det är så?
    För att majoriteten utav styrelseledamöter är män (inte för att de är mer kompetenta utan för att män väljer män). Det är alltså inte en reglerad kvotering.

    Dock så har det kvoterats in män på flera utbildningar i Sverige fram till 2000-tal. För att de oftast har sämre betyg än kvinnor, men det talas det så klart inte högt om.
  • Gert

    All form av kvotering är förkastligt vare sig det handlar om kvinnor eller invandrare.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Fläderblomster
    Gert skrev 2015-05-16 19:22:35 följande:

    All form av kvotering är förkastligt vare sig det handlar om kvinnor eller invandrare.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Men vita män går bra antar jag?
  • Fagerlund
    Fläderblomster skrev 2015-05-16 19:33:53 följande:
    Men vita män går bra antar jag?
    Varför tror du att det förekommer kvotering av vita män?
  • Tihi

    Jag har inte satt mig in i frågan men undrar bara hur det ska fungera om man har ett litet företag, tänk 5-10 anställda t ex, och verkligen inte har någon kvinna i sin omgivning som man vill låta sitta i en styrelse - vad gör man då? I småföretag så är det ju oftast ägaren som bestämmer allt och ledamöter är bara plastfigurer som måste finnas i alla papper. Man tar ofta frugan, mannen eller brorsan till hjälp men om man inte har någon kvinna att sätta dit då får man inte ha kvar företaget då? Det vore ju helt sjukt.

  • Pentagram

    Jag noterar att svarsalternativen utgår från uppfattningen att män INTE får poster på grund av sitt kön utan bara för att de är kompetentare än kvinnor. Har en den uppfattningen blir naturligtvis reglerad kvotering svår att begripa sig på.

    Anyway, punkt 3 är naturligtvis den korrekta men eftersom det inte räcker i dagsläget om du är kvinna (om du "bara" är lika kompetent som en man så får mannen posten istället) så behövs kvotering, inte för att kvotera in inkompetenta kvinnor men för att kompensera den oreglerade kvoteringen av män så att även kompetenta kvinnor får samma chans.

Svar på tråden Varför ska en kvinna väljas till en styrelse?