• Sherly

    Skinnsäten i bil?

    Vi ska köpa en bil med skinnsäten och jag tänker att det ska bli himla varmt på sommaren och väldigt kallt på vintern. 


    Min svärfar hade skinnsäten innan som blev sådana. 


    Finns det något snyggt skydd till detta,eller något mer/annat tips? (Jag vill inte sitta och köra och bränna mig efter en dag på stranden, eller tvärtom när det är kallt :) )


    Hur skyddar ni skinnsäten när ni har bilstolar?


    Något mer som är bra att tänk på?

  • Svar på tråden Skinnsäten i bil?
  • driver28

    Skinnklädsel i bil är väldigt bra. Har aldrig bränna mig på skinnsäten. Man har väl ac? Slå på bilen, vänta 2 minuter och sätt dig. På vintern finns det ju stjärtvärme. Att klä över dem är ju bortkastat. Dessutom överlägset när barnen spiller i bilen.

  • Sherly

    Ja, "man" har AC. Men jag tycker det känns onödigt att behöva ha den på varje gång man ska åka bara för att. Och jag har bränt mig på skinnsäten och i denna bilden finns inte rumpvärme i alla säten... 


    Jag uppskattar fortfarande svar på mina frågor i TS :)

  • DickRex

    Skinnsäten är slitstarkt men har de brister du beskriver. Jag köpte en överdragsklädsel då jag hade bil med skinnsäten. Skydda säten under bakåtvänd bilbarnstol gör du med ett överdrag som finns att köpa. Vi hade ett med fickor där man kunde stoppa grejer och som skyddade sätet från barnets fötter när han blev lite äldre. Det vi hade hängde runt nackstödet och var så långt att det var under stolen också. Stolen gjorde dock märken i sätet ändå, och när vi bytte bil så lade jag ett dubbeldubbelvikt liggunderlag under stolen.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Sherly
    DickRex skrev 2015-05-18 18:02:08 följande:

    Skinnsäten är slitstarkt men har de brister du beskriver. Jag köpte en överdragsklädsel då jag hade bil med skinnsäten. Skydda säten under bakåtvänd bilbarnstol gör du med ett överdrag som finns att köpa. Vi hade ett med fickor där man kunde stoppa grejer och som skyddade sätet från barnets fötter när han blev lite äldre. Det vi hade hängde runt nackstödet och var så långt att det var under stolen också. Stolen gjorde dock märken i sätet ändå, och när vi bytte bil så lade jag ett dubbeldubbelvikt liggunderlag under stolen.


    Tack snälla du för ditt svar!  Var finns dessa överdrag att köpa, hoppas på att hitta något lite snyggare. Har du några tips om det också? 


     


    Superbra att du skrev det. Ska köpa liggunderlag, vi kommer nämligen ha tre bakåtvända samtidigt och då blir det ju många säten som riskerar att förstöras = inte kul!


    Tack igen :)

  • Fjäril kär

    jag har skinnsäten , det var liksom hela vitsen med att köpa den bil jag har.

    Aldrig haft bekymmer med heta säten sommartid fast jag står mitt i smällheta sommarsolen på jobbet  eller kalla säten trots att jag bor i kalla norrland. Har du motorvärmare/kupevärmare är liksom biffen kirrad,, fantastiskt skönt när man har barn att inte behöva ta hänsyn till sandiga sommarfötter eller slaskkladdiga vinteroveraller utan bara att torka av och så är sätet som nytt igen. 

    aldrig mer tygsäten för min del i alla fall

  • Sherly
    Fjäril kär skrev 2015-05-18 18:27:24 följande:

    jag har skinnsäten , det var liksom hela vitsen med att köpa den bil jag har.

    Aldrig haft bekymmer med heta säten sommartid fast jag står mitt i smällheta sommarsolen på jobbet  eller kalla säten trots att jag bor i kalla norrland. Har du motorvärmare/kupevärmare är liksom biffen kirrad,, fantastiskt skönt när man har barn att inte behöva ta hänsyn till sandiga sommarfötter eller slaskkladdiga vinteroveraller utan bara att torka av och så är sätet som nytt igen. 

    aldrig mer tygsäten för min del i alla fall


    Ok, tack för input!


    Som sagt så har jag andra erfarenheter.


    Vitsen med att vi köper denna bilen är en helt annan än skinnsätena och JAG efterfrågar alltså tips liknande det ovan


    Jag diskuterar inte om de är enkla att sköta, torka av, bra att ha när man har barn etc, för jag förstår det Glad. Utan jag vill slippa bränna mig osv. Jag vill inte ha de problemen, och det är ju uppenbarligen så att man upplever det väldigt olika. Har hört att det kan bero på om skinnet är äkta eller inte, men vet inte hur mycket det stämmer, kanske vet ni mer om det?


    Däremot är jag intresserad av hur en motorvärmare kan hjälpa? Kupévärmare kan jag förstå. (är alltså inte så insatt i hur en motorvärmare fungerar - mer än att den värmer upp motorn som därför slipper kallstart).

  • DickRex
    Sherly skrev 2015-05-18 18:22:20 följande:

    Tack snälla du för ditt svar!  Var finns dessa överdrag att köpa, hoppas på att hitta något lite snyggare. Har du några tips om det också? 


    Superbra att du skrev det. Ska köpa liggunderlag, vi kommer nämligen ha tre bakåtvända samtidigt och då blir det ju många säten som riskerar att förstöras = inte kul!


    Tack igen :)


    Noll koll! Det var 15 år sedan, och jag vet inte var det köptes. Grå och lite glansig nylonväv var det i alla fall.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Sherly
    DickRex skrev 2015-05-18 20:52:07 följande:
    Noll koll! Det var 15 år sedan, och jag vet inte var det köptes. Grå och lite glansig nylonväv var det i alla fall.

    Haha ja då förstår jag!


    Tack ändå! 

  • Emerun

    Vilken färg är det på skinnsätena?

    Är ju skillnad om det är ljusa el mörka skinnsäten.

    Riktigt bra överdrag till säten brukar finnas hos återförsäljaren till bilmärket.

    Mkt viktigt att det blir rätt då det ofta har med krockskyddet i bilen att göra.

    Om stolarna har krockkuddar i sätena osv.

  • Sherly
    Emerun skrev 2015-05-19 11:53:01 följande:

    Vilken färg är det på skinnsätena?

    Är ju skillnad om det är ljusa el mörka skinnsäten.

    Riktigt bra överdrag till säten brukar finnas hos återförsäljaren till bilmärket.

    Mkt viktigt att det blir rätt då det ofta har med krockskyddet i bilen att göra.

    Om stolarna har krockkuddar i sätena osv.


    De är svarta. 


    Ok, tack det ska jag kolla upp. Har bara hittat på typ Biltema och sånt och de tär ju inte supersnyggt direkt (enligt mig)


    Tack för tipset med krockskydd - hade ingen aning om det! 

  • nanneN

    Köp en Saab, dom har stolar med inbyggd ventilation och små elfläktar och grejer. Svala på sommaren och varma på vintern, trots skinnklädsel. :)

  • Sherly

    Vi behöver en familjebuss och ska inte köpa en helt ny bil. Väntar vårt fjärde barn :)


    Nu råkade den enda bussen vi hittade, som passade alla våra övriga kriterier, ha skinnsäten. Det är alltså inte så att det var ett måste för oss. Tvärtom, jag hade gärna varit utan. 


    Såg att det kanske tolkades i TS som att vi var på jakt efter bil med skinnsäten. Man (jag) tänkte inte på att det såklart kunde tolkas på det viset eftersom vi redan bestämt oss för en bil och jag menade den bilden som i "köpa en bil" :)


     

Svar på tråden Skinnsäten i bil?