• Familjeliv

    Hur många sexpartners är normalt? Sexologen svarar

    Hur många sexpartners är normalt? Sexologen svarar
    1, 5, 20, 100 – oavsett hur många sexpartners du eller din partner har haft kan det bli känsligt när ämnet kommer upp till diskussion. Hur hanterar du din egen svartsjuka eller en partner som tycker att du har haft för många sexpartners? Sexologen svarar.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Hur många sexpartners är normalt? Sexologen svarar
  • Ideal

    Håller inte med alls, faktiskt. Den barnmorskan måste utgå ifrån sin egen ungdom och sin egen kamratkrets. Det finns många grupper i Sverige, t.ex. muslimer, kristna syrianer, ortodoxa judar och frikyrkliga, som har idealet att bruden ska vara oskuld på bröllopsnatten. Inte nog med att hon måste vara oskuld när hon träffar sin man alltså.

    Och även bland vanliga människor som inte har religiösa eller moraliska betänkligheter, så finns det naturligtvis NÅGON form av gräns. För de allra flesta. Det är väl klart att antalet sexpartners säger något om hur en människa är! En 20-årig kvinna som haft sex med 50 män, lär helt säkert i många aspekter leva ett helt annorlunda liv än en jämnårig kvinna som haft en eller ingen partner.

    Det hör ihop med en massa annat: hur rädd man är om sig själv, vilket värde man sätter på sig själv, hur man ser på relationer, trohet... Min erfarenhet är även att kvinnor som har många sexpartners ofta röker, dricker mycket alkohol, ibland tar droger, har låg utbildning, missköter sitt arbete och sina barn, oftare än andra lever på bidrag o.s.v..

    Det finns även högst verkliga risker med en partner som haft ett vidlyftigt sexualliv: hon eller han kan t.ex. bära på en könssjukdom (i värsta fall AIDS), och gamla infektioner kan ha gjort honom eller henne (oftast henne av rent anatomiska skäl) steril.

  • Katlan

    Om man inte kan hantera ett ärligt svar, varför fråga då?
    Bättre isåfall att vara lyckligt ovetande.

    Själv bryr jag mig inte nämnvärt och har inte heller rotat i min sambos sexuella förflutna. 

  • seriösanvändare
    Ideal skrev 2015-05-19 11:00:47 följande:

    Håller inte med alls, faktiskt. Den barnmorskan måste utgå ifrån sin egen ungdom och sin egen kamratkrets. Det finns många grupper i Sverige, t.ex. muslimer, kristna syrianer, ortodoxa judar och frikyrkliga, som har idealet att bruden ska vara oskuld på bröllopsnatten. Inte nog med att hon måste vara oskuld när hon träffar sin man alltså.

    Och även bland vanliga människor som inte har religiösa eller moraliska betänkligheter, så finns det naturligtvis NÅGON form av gräns. För de allra flesta. Det är väl klart att antalet sexpartners säger något om hur en människa är! En 20-årig kvinna som haft sex med 50 män, lär helt säkert i många aspekter leva ett helt annorlunda liv än en jämnårig kvinna som haft en eller ingen partner.

    Det hör ihop med en massa annat: hur rädd man är om sig själv, vilket värde man sätter på sig själv, hur man ser på relationer, trohet... Min erfarenhet är även att kvinnor som har många sexpartners ofta röker, dricker mycket alkohol, ibland tar droger, har låg utbildning, missköter sitt arbete och sina barn, oftare än andra lever på bidrag o.s.v..

    Det finns även högst verkliga risker med en partner som haft ett vidlyftigt sexualliv: hon eller han kan t.ex. bära på en könssjukdom (i värsta fall AIDS), och gamla infektioner kan ha gjort honom eller henne (oftast henne av rent anatomiska skäl) steril.


    Varför diskuterar du bara kvinnors sexliv? Är inte mäns sexuella erfarenheter lika intressant?

    Vill man vänta med sex ska man göra det, men att förvänta sig att kvinnor är kyska men inte män, är sexistiskt och dubbelmoral.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

    Vidare är min erfarenhet att detta bara blir ett problem i en relation, om man gör det till ett problem. Eller möjligen också om man förväntar sig en oskuld eller om partnern har legat med _extremt_ många, men det är ganska få som har det.

    Kan du inte hantera svaret - fråga inte då. Och är det viktigt för dig att partnern inte har en sexuell historia (eller bara en "begränsad" sådan), får du leta efter en partner med liknande värderingar och livsstil som du själv.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • SvenIngvar

    Ja men är man så jävla dum att man berättar att man avnjutit ett hundratal kvinnor kanske man förtjänar en örfil eller två.

  • Katlan
    SvenIngvar skrev 2015-05-19 11:53:43 följande:

    Ja men är man så jävla dum att man berättar att man avnjutit ett hundratal kvinnor kanske man förtjänar en örfil eller två.


    Varför skulle man förtjäna det?
    Det förflutna går inte att ändra på , antingen accepterar man det eller så gör man det inte.
  • UrgMurg

    Men vad gött, ett flertal män som direkt ger sig fan på att det för tjejer finns det minsann en övre gräns.

    Om ni inte har andra sätt än partner-statistik för att avgöra hur en partner mår, värdesätter sig själv etc så har ni högst troligen flera andra sociala problem. Dåligt omdöme och bristande social kompetens är väl en kort sammanfattning av era bekymmer.

    Klart man kan knulla för att glömma problem, precis som det går att dricka, äta eller ägna timmar åt att glo på Lyxfällan och Top Gear. Att dra alla människor med flera sexpartners över en kam är ungefär lika vettigt som "statistiskt sett så har 100% av alla mördare ätit fler än 5 bananer i livet, dvs äter du regelbundet bananer är du en mördare".

    Med de klara mindervärdeskomplex som uppvisas i tråden så har ni förmodligen inte fått ärliga svar av era kvinnor eftersom ni inte kan hantera det. Sen att ni klappar er på machobröstet och tror att ni lever ett rent dygdigt liv med någon form av "ren kvinna" är bara patetiskt.

    Jag skulle aldrig stadga mig med en kvinna som inte haft sin beskärda del av runtlekande. En människa som ligger mycket blir inte förbrukad, den blir vältränad i sexiga muskler. Och det, mina herrar, tillsammans med en sund själ och en stor dos erfarenhet bygger en riktig drömkvinna.

    Ni är så löjliga att det är uppseendeväckande om ni får ligga öht. Men det kanske är däri problemet ligger? Att din drömkvinna får ligga och du kan inte hantera det?

    Hoj!

  • Red rose

    Skulle inte va ett problem mentalt , men snarare ett problem hur många efterhängsna gamla flammor  som vill uppliva gammla minnen den har , kommer det då bli lockande, handlar väl om följderna ,

  • Red rose
    Red rose skrev 2015-05-21 21:04:20 följande:

    Skulle inte va ett problem mentalt , men snarare ett problem hur många efterhängsna gamla flammor  som vill uppliva gammla minnen den har , kommer det då bli lockande, handlar väl om följderna ,


    Det är nog följderna som är de värsta och om det är avslutade kapittel.
Svar på tråden Hur många sexpartners är normalt? Sexologen svarar