• JTA

    Stockholms stad välkomnar återvändande IS-krigare med jobb och bostad

    Stockholms stad med MPs Ewa Larsson i spetsen klubbade igår en strategi mot extremism där det bland annat föreslås att Arbetsförmedlingen och bostadsbolagen skall samverka för att ordna arbete och bostad åt personer som ”kommer hem från strider utomlands”.

    Dvs IS-krigare som plundrat, mördat, våldtagit och förslavat.

    I strategin påpekas att arbetet med dessa personer är riskfyllt. För risken finns att IS-krigarna stigmatiseras. Det är också viktigt att värna deras ”åsikts- och yttrandefrihet” och ”för att säkerställa detta ska arbetet förankras med stadsledningskontorets kansli för mänskliga rättigheter och demokrati”.

    Naturligtvis skall dessa insatser "inrymma ett genusperspektiv för att säkerställa att stödet anpassas till allas behov.”

    Islamiska förbundet, allmänt betraktat som allierat med Muslimska brödraskapet, beskrivs som en garant för att strategin skall lyckas.

    Ett par länkar:

    www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/starka-reaktioner-mot-stockholms-satsning-mot-extremister
    www.svd.se/opinion/ledarsidan/jihad-och-naiva-stockholm_4577052.svd

    Åsikter?

  • Svar på tråden Stockholms stad välkomnar återvändande IS-krigare med jobb och bostad
  • JTA

    Ett enda inlägg i den här tråden.

    22 nya inlägg i tråden "jag vill testa gissa på frågor ni har som en lättsam medial tråd", som sammanlagt har 5286 inlägg.

  • Tom Araya

    Detta är helt sanslöst! Man lägger mer resurser på detta än svenska soldater som skickas utomlands....

    mp är just extra duktiga på att spä på ett redan uselt förtroende för dem.

  • Pluttinutt

    Så om jag åker till Syrien och sedan återvänder, så får jag jobb och bostad.

    Är helsvensk, har en femårig universitetsutbildning, hyr i tredje hand i Sthlm och plockar skräp i parker. Vill gärna ha ett förstahandskontrakt samt ett jobb inom mitt område - är det IS som gäller då?

  • felix le chat

    Jag har hört att många i sverige med syrianskt, assyriskt och kurdiskt ursprung
    ivrigt väntar på att dessa skall komma tillbaka till landet.
    Dessa grupper har en del åsikter om vad som sker i sina gamla hemländer.

  • yodi

    helt sjukt.

    andra länder har satt ner foten för att visa att det inte är ok att göra så och vad gör vi här i Sverige? serverar om allt på silver fat.

  • ancient
    Tom Araya skrev 2015-05-22 16:10:54 följande:

    SvT Nyheter idag:


    Daniel stred mot IS ? fick inget stöd

    Både assyriska och kurdiska riksförbundet reagerar starkt emot att IS-krigare ska få hjälp med att söka jobb och bostad i Stockholm. Daniel Ashuraya som nyligen kommit hem från Irak, där han stred mot IS, är besviken över att samhället inte kontaktat honom om stödinsatser.

    www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/daniel-stred-mot-is-fick-inget-stod

    Han stred ju på fel sida, terrorbas sverige värnar bara om sina egna.


     

Svar på tråden Stockholms stad välkomnar återvändande IS-krigare med jobb och bostad