• onelove

    Hjälp!! Vad händer nu?!?

    Hej!

    Jag behöver verkligen skriva av mig, och tips och råd, ngn som varit med om liknande? Vet snart inte vad jag ska ta mig till eller vart jag ska börja..

    Har en son som nyligen fyllde 1 år! Har i princip tagit hand om honom 24 timmar om dygnet helt själv ända sedan han föddes, då hans pappa enligt honom själv fick en "chock" att det var så "jobbigt" att få barn, och valde att lämna oss när sonen bara var 3-4 månader gammal.

    Dock har jag verkligen försökt få till ett umgänge, vill att min son ska få en relation till sin pappa, så vi har gjort schema på schema som aldrig riktigt har följts, pappan ville byta tider hit och dit och om jag inte kunde byta fick man som svar "mig jävlas man inte med" och han har hela tiden försökt komma på sätt att sakta men säkert bryta ner mig och få mig att må dåligt grej efter grej.. Har mått så psykiskt dåligt vissa dagar att det ibland varit svårt att vara en bra mamma till min son!!

    Det senaste är att sonen börjat sova över hos sin pappa varannan helg, han har bara gjort det 3 ggr än så länge. De två första gångerna en natt, vilket verkade gå bra, pappan ville sen utöka till två nätter i rad vilket han fick den 3e helgen. När jag sen fick hem min son igen var han inte alls sig lik, grät, skrek, grinig, mammig jag kunde inte ens gå in i ett annat rum utan att han skrek efter mig, sov oroligt.. såhär höll det på i 5-6 dagar innan han blev sitt glada vanliga jag igen. I kontakt med BVC sa dom att det säkerligen var för att han varit borta hemifrån för länge, att ett så litet barn klarar kanske bara en natt just nu, även att han är för liten för att ha två hem, han måste känna trygghet och stabilitet. När jag sa detta till hans pappa att det går bara en natt i taget för tillfället för sonen är inte redo för det än, men att han väldigt gärna får ha honom hela dagarna när det är hans helg, men alltså bara en natt. Då bröt helvetet ut igen, han kontaktade advokat och jag fick hem brevet idag. Han kräver varannan helg och övernattning två nätter, trots att jag förklarat att han inte mår bra av det. Plus att nu när jag ska börja jobba att han ska hämta honom från förskola varje gång jag jobbar kväll vilket kan bli 4 dagar i rad, och att han ska sova hos honom dom gångerna, trots att jag slutar som senast kl 20:00 och det är inte alls för sent för att hämta hem honom vilket pappan alltså tydligen tyckte. Jag vill inte att han ska bli splittrad med två hem osv, det blir alldeles för mkt för honom just nu när han fortfarande är så liten.

    Hur bemöter jag detta brev från advokaten nu? Måste jag själv kontakta advokat? Jag har inte direkt gott om pengar nu efter att ha varit ensamstående och levt knapert på föräldrapenning i över ett år!! Ska jag bli tvungen att gå med på dessa krav trots att jag vet att min son mår dåligt av det?

    Vet också att han gör detta för att han vet att jag inte har pengar, han har sagt det rakt ut att han vill jävlas och sätta mig i skiten.

    Är heller inte trygg när han har honom, han är alltid ute och flänger och far istället för att först och främst försöka få honom trygg hemma hos sig. Och tänkt åka iväg och hälsa på kompisar och ta med Melvin och sova borta, hur kan man tänka tanken när han inte ens är trygg att sova hos honom? Likadant ta med honom till sin familj 30 mil bort, 4 timmar i en bil när han börjar skrika efter en kvart, men han vägrar lyssna på mig. Känns som han motarbetar allt jag säger som jag vill för sonens bästa. Han kan inte acceptera att han är för liten för vissa saker fortfarande.

    Kan tillägga att hans pappa har grov adhd och Det är väl en anledning till allt kanske.

    Usch detta långt och rörigt men vet snart inte vad jag ska ta mig till :(

  • Svar på tråden Hjälp!! Vad händer nu?!?
  • Anonym (Suck)

    Hur tänkte du när du skaffade barn med ngn som har GRAV adhd? Att vardagen skulle rulla på problemfritt och ni skulle dela på allt ansvar?

  • Anonym (Men...)
    Anonym (Suck) skrev 2015-05-21 22:13:12 följande:

    Hur tänkte du när du skaffade barn med ngn som har GRAV adhd? Att vardagen skulle rulla på problemfritt och ni skulle dela på allt ansvar?


    Men vänta nu... Jag har grav ADHD jag också men inte är jag en skitstövel för det... Men ADHD och en "shitty" personlighet är ingen bra kombination...

    Kontakta en advokat. Kolla om din hemförsäkring har rättsskydd. Spara alla mail och sms som han skickar så att det kan användas som bevis mot honom.

    Om ni klarar av att prata med varandra så kan du föreslå för honom att ni går på sammarbetssamtal hos familjerätten innan ni går så långt som en stämningsansökan.
  • Anonym (Knasen)

    Hur tänker du att en ettåring ska orka vara vaken tills du hämtar i förskolan EFTER att du har slutat kl 20 o barnet haft många timmar i förskolan? Hur ska det extremt ängsliga barnet fixa förskola utan mamma?

  • Tezziz81

    Du ska skaffa en advokat. Kolla upp någon bra och fixa en imorgon. Du måste inkomma med svar på stämningen. Du kommer inte behöva att betala fullt pris. Om du inte har försäkring som tar kostnaderna har du rätt till rättshjälp. Ansökan om rättshjälp gör din advokat till dig.

    Lycka till!

  • onelove
    Anonym (Suck) skrev 2015-05-21 22:13:12 följande:

    Hur tänkte du när du skaffade barn med ngn som har GRAV adhd? Att vardagen skulle rulla på problemfritt och ni skulle dela på allt ansvar?


    Du kanske ska ta reda på fakta innan du kastar ur dig ngt så dumt.. utredningen blev gjord strax innan sonen föddes! Och nej jag trodde aldrig i mitt liv att han skulle bete såhär! Tror inte direkt att det är tanken man har heller när man skaffar barn att man ska bli lämnad!!! Och förstår för det andra inte hur du kan försvara ngt sånt, även om man har adhd har man ett ansvar över hur man beter sig...
  • onelove
    Anonym (Men...) skrev 2015-05-21 22:34:11 följande:

    Men vänta nu... Jag har grav ADHD jag också men inte är jag en skitstövel för det... Men ADHD och en "shitty" personlighet är ingen bra kombination...

    Kontakta en advokat. Kolla om din hemförsäkring har rättsskydd. Spara alla mail och sms som han skickar så att det kan användas som bevis mot honom.

    Om ni klarar av att prata med varandra så kan du föreslå för honom att ni går på sammarbetssamtal hos familjerätten innan ni går så långt som en stämningsansökan.


    håller med dej man är inte automatiskt en skit stövel bara för att man har adhd!!

    Har nyss kollat upp med hemförsäkringen, man var tvungen att vara separerade minst 1 år innan den skulle gälla :/ och det är 9 månader nu så det sket sig!

    Tyvärr har vi redan gått på samarbetssamtal men det har inte fungerat.. nästan blivit ännu värre! Vad jag än säger vill han inte förstå att det är för sonens bästa, tror bara att jag vill "jävlas" med honom och sen börjar han motarbeta allt jag säger. Familjerätten känner jag noll förtroende för, det enda dom satt och sa när jag kom dit för att få råd och hjälp var: "ja det är svårt!!!" Tacka fan för jag vet att det är svårt, varför tror dom att jag kom dit!!!
  • onelove
    Anonym (Knasen) skrev 2015-05-21 22:37:35 följande:

    Hur tänker du att en ettåring ska orka vara vaken tills du hämtar i förskolan EFTER att du har slutat kl 20 o barnet haft många timmar i förskolan? Hur ska det extremt ängsliga barnet fixa förskola utan mamma?


    Om du har barn själv kanske du vet att alla barn är olika, olika framåt och lägger sig vid olika tider, eller??? Min son har haft inskolning på förskolan ett tag nu och han älskar att vara där och vill inte med hem när man ska hämta honom! Han är inte ängslig, han är en glad och framåt kille som är nyfiken på allt!! Han trivs bättre på förskola än hos sin egen pappa eftersom pappan alltid är ute och flänger och far när han har honom istället för att få honom trygg hemma hos sig.

    Och min son lägger sig runt kl 20 tiden alla dagar så nej det är inte problem alls att ta hem honom efter jobbet då, dom har gjort honom färdig med pyjamas och gett välling så bara hem och lägga honom!!!! Skulle aldrig göra ngt som jag visste att min son inte mår bra av!!!
  • onelove
    Tezziz81 skrev 2015-05-21 23:05:20 följande:

    Du ska skaffa en advokat. Kolla upp någon bra och fixa en imorgon. Du måste inkomma med svar på stämningen. Du kommer inte behöva att betala fullt pris. Om du inte har försäkring som tar kostnaderna har du rätt till rättshjälp. Ansökan om rättshjälp gör din advokat till dig.

    Lycka till!


    Tack för svar!! Nej hemförsäkringen täckte inte eftersom det är mindre än 1 år sedan vi separerade.. rättshjälp kollade jag upp men har inte ringt dit än, måste man inte betala en väldigt hög procent själv ändå? Har fått tips på en jättebra advokat som ser allt sett ifrån barnets bästa, ska kontakta henne och höra lite. Men när man ska betala allt, advokat kostnader osv betalar man allt på en gång då?? Om man inte skulle få rättshjälp menar jag!
  • Anonym (S)

    Ring den läkare/sköterska du träffade och få ett intyg från denne om att sonen varit där och inte mått bra. Måste visa datum så de inte tror att du hittar på i efterhand.

    Spara alla sms och mail från pappan, spela kanske in samtal också. Vore jättebra att ha på papper att han drog för att det var "jobbigt".

    Ring familjeenheten och fråga dem hur det funkar.

    Angående advokat: kosta vad det kosta vill! Det finns lån i värsta fall.

  • Tezziz81

    Du kommer garanterat att rätt till rättshjälp. Jag har nyligen varit med i ett liknande fall med positiva utgång för mig. Advokaten s räkning landade på 40000 och utav det Ska jag betala 823 kr.

    Har du inte jobb för tillfället, då får du betala mindre. Advokaten vet allt och låt honom lösa sig det kommersialisering bra..

  • Anonym (Suck)
    onelove skrev 2015-05-22 11:07:03 följande:
    Du kanske ska ta reda på fakta innan du kastar ur dig ngt så dumt.. utredningen blev gjord strax innan sonen föddes! Och nej jag trodde aldrig i mitt liv att han skulle bete såhär! Tror inte direkt att det är tanken man har heller när man skaffar barn att man ska bli lämnad!!! Och förstår för det andra inte hur du kan försvara ngt sånt, även om man har adhd har man ett ansvar över hur man beter sig...
    Utredning eller ej, hans problematik uppstod väl inte dagen då han fick diagnosen?! Du visste vad det var för Karl du förökade dig med och får nu ta konsekvenserna för det.
  • Anonym (Knasen)
    onelove skrev 2015-05-22 11:17:14 följande:
    Om du har barn själv kanske du vet att alla barn är olika, olika framåt och lägger sig vid olika tider, eller??? Min son har haft inskolning på förskolan ett tag nu och han älskar att vara där och vill inte med hem när man ska hämta honom! Han är inte ängslig, han är en glad och framåt kille som är nyfiken på allt!! Han trivs bättre på förskola än hos sin egen pappa eftersom pappan alltid är ute och flänger och far när han har honom istället för att få honom trygg hemma hos sig.

    Och min son lägger sig runt kl 20 tiden alla dagar så nej det är inte problem alls att ta hem honom efter jobbet då, dom har gjort honom färdig med pyjamas och gett välling så bara hem och lägga honom!!!! Skulle aldrig göra ngt som jag visste att min son inte mår bra av!!!
    Jag har barn men inte ett så "känsligt" barn som Ts och pappan har. Det barnet klarar inte av att pappan ens träffar vänner.. Hur ska barnet klara av långa dagar i förskolan,där föräldrar kommer och går och lämnar och hämtar sina barn, där man gör spontana utflykter, där det kan vara vikarier osv? Om Ts anser att barnet enbart är "ängsligt" med pappa, så kan det vara så att felet inte riktigt ligger hos barnet, eller pappan.
    onelove skrev 2015-05-22 11:20:47 följande:
    Tack för svar!! Nej hemförsäkringen täckte inte eftersom det är mindre än 1 år sedan vi separerade.. rättshjälp kollade jag upp men har inte ringt dit än, måste man inte betala en väldigt hög procent själv ändå? Har fått tips på en jättebra advokat som ser allt sett ifrån barnets bästa, ska kontakta henne och höra lite. Men när man ska betala allt, advokat kostnader osv betalar man allt på en gång då?? Om man inte skulle få rättshjälp menar jag!
    Är du beredd att förlora boende och vårdnad? Om inte så är det dumt att stämma.

  • onelove
    Anonym (Suck) skrev 2015-05-23 12:09:26 följande:

    Utredning eller ej, hans problematik uppstod väl inte dagen då han fick diagnosen?! Du visste vad det var för Karl du förökade dig med och får nu ta konsekvenserna för det.


    Tar du bara för givet att det var så, herregud vad irriterad du gör mig!! Svar NEJ han var inte så innan, han behandlade mig bra och ville göra allt för mig!! Problemen började när vi fick barn, och när jag sen vägrade ta tillbaks honom efter några månader så började all skit!!!!!

    Hur fan kan du helt plötsligt få det till att det är "mitt fel" att jag är i denna sits??? Att jag får skylla mig själv?? Du borde ha problem..
  • onelove
    Tezziz81 skrev 2015-05-23 00:11:50 följande:

    Du kommer garanterat att rätt till rättshjälp. Jag har nyligen varit med i ett liknande fall med positiva utgång för mig. Advokaten s räkning landade på 40000 och utav det Ska jag betala 823 kr.

    Har du inte jobb för tillfället, då får du betala mindre. Advokaten vet allt och låt honom lösa sig det kommersialisering bra..


    Joo jag har jobb, men ett rätt stort lån sedan tidigare som jag vill betala av väldigt snabbt så har sjukt stor amortering per månad på det just för att bli av med det :/

    Men dom kanske räknar av skulder på årsinkomst för att få rättshjälp? Hörde ngt om det.. ska försöka ta reda på allt imorgon och ringa lite samtal. Tack för du skrev! !
  • onelove
    Anonym (Knasen) skrev 2015-05-24 09:37:29 följande:

    Jag har barn men inte ett så "känsligt" barn som Ts och pappan har. Det barnet klarar inte av att pappan ens träffar vänner.. Hur ska barnet klara av långa dagar i förskolan,där föräldrar kommer och går och lämnar och hämtar sina barn, där man gör spontana utflykter, där det kan vara vikarier osv? Om Ts anser att barnet enbart är "ängsligt" med pappa, så kan det vara så att felet inte riktigt ligger hos barnet, eller pappan.Är du beredd att förlora boende och vårdnad? Om inte så är det dumt att stämma.


    Alltså vaa?!?!? Vad pratar du om?? Förstår verkligen INGENTING av det du skriver för inget stämmer?!?! Har du ens läst??
  • Anonym (Knasen)
    onelove skrev 2015-05-24 20:09:53 följande:
    Alltså vaa?!?!? Vad pratar du om?? Förstår verkligen INGENTING av det du skriver för inget stämmer?!?! Har du ens läst??
    Om inget stämmer så klarar barnet att träffa pappans vänner utan problem. Barnet har inte heller problem med omställningar, nya ställen och okänd personal i förskolan. Eller? Hur ska du ha det?

    Är du beredd att förlora vårdnad och boende för att försöka få igenom din vilja?
  • onelove
    Anonym (Knasen) skrev 2015-05-24 20:25:59 följande:

    Om inget stämmer så klarar barnet att träffa pappans vänner utan problem. Barnet har inte heller problem med omställningar, nya ställen och okänd personal i förskolan. Eller? Hur ska du ha det?

    Är du beredd att förlora vårdnad och boende för att försöka få igenom din vilja?


    Nej precis han har inga som helst problem med nya ställen eller nytt folk, snarare tvärtom så är han nyfiken och tycker det är roligt och spännande!

    Klart han klarar av att träffa pappans vänner utan problem, problemet är att han inte kan sova borta flera dagar i sträck, speciellt inte sova på ett ställe där han aldrig varit förut, vad är det du inte förstår?

    Och att förlora boende och vårdnad finns inte ens på världskartan så det är jag inte ett dugg orolig över! Det är väl snarare pappan som borde vara orolig över det eftersom det är han som startat detta och vill få SIN vilja igenom trots att hans son inte mår bra av de villkor han kräver!!! Det enda jag vill är att min son ska fortsätta må bra, vara den glada kille han alltid varit med mig och ta övernattningar hos sin pappa i den takt som passar sonen, tycker du att det är fel tänkt???
Svar på tråden Hjälp!! Vad händer nu?!?