• Mecros

    Barngröt utan socker

    Hej! 


    Jag är visslingen fortfarande gravid och är beräknad om 2 månader. Men till min fråga, jag är mest nyfiken på era erfarenheter. 


    Gröt till 6 månaders barn, som man köper på ica t.ex nestlé eller semper och vad det nu finns, är ju känt för att vara socker i, nu står det osockrat på paketen men socker benämns i andra termer än just socker. Det sägs att barnet hellre vill äta dessa gröter och välling istället för att bli intresserade av "riktig" mat just för att dem är så söta. 

    Har ni något tips på hur man kan göra egen barnvänlig gröt? Jag äter själv havregrynsgröt varje morgon, men flingorna är ganska stora för ett 6 månaders barn. Läste någonstans att någon hade blandat havregrynsgröt med lite bröstmjölk. vad är era erfarenheter? 


    Jag själv äter ekologiskt och så sockerfritt som möjligt, då socker är sjukt svårt att undkomma i vår dagliga kost tyvärr. 

  • Svar på tråden Barngröt utan socker
  • Dasha

    för det första, finns det t.ex nestle mild gröt havre från 4 mån, som man kan ge ända tills barnet är runt 10-11 mån, och sedan övergå till vanlig havregrynsgröt. I Nestle Min Gröt Havre Mild finns det inte NÅT som har med socker att göra.
    finns säkert andra märken också.

    för det andra, så ger vi nu sempers gröt från 6 mån, med äpple och banan, och där står det att sockret kommer från just bananen och äpplet, det vill säga, om du gör din egen havregrynsgröt och river i lite äpple och m osar i lite banan, så blir det precis samma sak

  • Daltonify
    Mecros skrev 2015-05-22 10:01:07 följande:

    Hej! 


    Jag är visslingen fortfarande gravid och är beräknad om 2 månader. Men till min fråga, jag är mest nyfiken på era erfarenheter. 


    Gröt till 6 månaders barn, som man köper på ica t.ex nestlé eller semper och vad det nu finns, är ju känt för att vara socker i, nu står det osockrat på paketen men socker benämns i andra termer än just socker. Det sägs att barnet hellre vill äta dessa gröter och välling istället för att bli intresserade av "riktig" mat just för att dem är så söta. 

    Har ni något tips på hur man kan göra egen barnvänlig gröt? Jag äter själv havregrynsgröt varje morgon, men flingorna är ganska stora för ett 6 månaders barn. Läste någonstans att någon hade blandat havregrynsgröt med lite bröstmjölk. vad är era erfarenheter? 


    Jag själv äter ekologiskt och så sockerfritt som möjligt, då socker är sjukt svårt att undkomma i vår dagliga kost tyvärr. 


    Jag ger ingen "köpegröt" utan köper havregryn som är extra tunna, finns på de flesta mataffärer. Ibland har jag i fruktpureer jag gjort själv och ibland har jag inte i något alls. För järnets skull tar jag i lite krossad paltknäcke och kokar med gröten. Har gjort detta sedan 4 mån då han bara fick börja smaka lite så inga problem för en nybörjare.
  • Monkii

    Flingorna blir ju mos när man kokar. Jag ger helt vanlig havregrynsgröt fast något tunnare än jag själv skulle ätit. Har gjort från 6 mån.

  • sportpappa

    Du är medveten om att bröstmjölk (och vanlig mjölk) innehåller socker i form av laktos? I barngröten så kommer sockerarterna högst troligt från mjölken eftersom det inte är något tillsatt socker.

  • Donum

    Köp vanlig havregryn och mixa dem så slipper du tillsatser och sparar dessutom pengar på kuppen.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Natulcien

    Bebisen blir ju van vid söt smak p.g.a. bröstmjölken som ju är ganska söt.

    Men du kan ju alltid köra havregryn i mixer och koka gröt på dem om du vill undvika just industrigröt.

  • Mecros
    Daltonify skrev 2015-05-22 10:38:31 följande:
    Jag ger ingen "köpegröt" utan köper havregryn som är extra tunna, finns på de flesta mataffärer. Ibland har jag i fruktpureer jag gjort själv och ibland har jag inte i något alls. För järnets skull tar jag i lite krossad paltknäcke och kokar med gröten. Har gjort detta sedan 4 mån då han bara fick börja smaka lite så inga problem för en nybörjare.
    Tack för tipset! Har också tänkt att göra egna puréer. Undvika köpbarnmat i så stor mån det går.
  • KCL

    Det är inget tillsatt socker i köpgröten, men vi har valt att ge hemlagad gröt. Gjorde havregrynsgröt som jag tillsatte aprikospuré eller paltbröd i och mixade för att få det mer slätt. Funkade jättebra. 

  • aleakim

    Jag ger gröt på havregryn och hirs, och en liten skvätt rapsolja. I början körde jag havre och hirs i mixern, förvarade i en glasburk. Lika enkelt som att ge köpegröt, som sonen förövrigt kräktes av (har smakat och kan gott förstå honom :P)


    W och liten i magen :)
  • ankan9

    Glöm inte palt om du gör egen gröt.

    Vi gjorde gröt på bovete och quinoamjöl från 5 mån och på havregryn och boveteflibgor från 7 månader.

    En matsked krossat palttunnbröd i för järn och en tesked smör/rapsolja för fett. Fettet behövs för hjärnans utveckling.

    Att ge vanlig havregrynsgröt utan järn och fett i ska du inte göra.

Svar på tråden Barngröt utan socker