• eeinss18

    Spiral Mirena 5år

    Hej! Jag har nu ett tag gått och oroat mig ordentligt för själva insättningen av min spiral. Googlat och åter googlat, men bara massa skräckhistorier. Därför tänker jag säga mitt nu! Det enda som kändes för mig var när hon nöp i livmoderertappen i övrigt kändes det inte alls!! Nu 1h efter har jag en mensvärks liknande känsla i nedre delen av magen och ryggen. Inte värre än den jag brukar ha vid mens. Hur väl den kommer funka för mig vet jag inte, men insättningen var en baggis!

  • Svar på tråden Spiral Mirena 5år
  • jenni82

    Satte in min för 4 veckor sedan, värktabletter en timme innan hjälper nog väldigt!
    Är just livmodertappen där som är förjävlig.
    Men hanterbart.

  • Anonym (Onödig oro!)

    Nu satte jag iof in en koppar spiral men var livrädd för insättningen. Drog ut på det i månader!!!läste om folk som spydde, svimmade, skrek.

    Sen väl där gjorde det inte alls så ont! Kan tänka mig att det skulle kunna göra det om det inte gått så fort. jag fick en snabb, ilande/brännande smärta men den gick över så fort att jag inte ens hann reagera!

  • Sölve

    Jag har satt in både kopparspiral och hormonspiral. 


    Kopparspiralen var det värsta jag varit med om. Det gjorde så ont att jag nästan tappade det helt.


    Hur som helst så återvände jag 8 år senare med en hormonspiral och förhoppningen att minska mensblödningen. Var väldigt nervös och ja det gjorde ont med alla instrument som ska in men det gick definitivt att hantera. Sen själva spiralinsättningen kände jag inte alls denna gång, det var bara instrumentet som kändes. När hon var klar så frågade jag om hon glömt sätta in spiralen.

  • Anonym (cystor)

    Jag har samma erfarenhet. Satte in min för snart 2år sedan och det gjorde inte alls så ont som jag hade läst om. Däremot fick jag problem, ont i magen osv så jag tog bort den för ett halvår sedan. Innan dess fungerade allt utmärkt. När jag tog ut den så visade det sig att jag hade fått en stor cysta på äggledaren, vilket barnmorskan då säger att 1 av 10 (!!!) får.. Så för min del blir det nog aldrig mer någon hormonspiral..

  • whangarei

    Har oxå funderat på Mirena då minipiller funkar sådär, men efter att ha läst biverkningarna så har jag och sambon valt att strunta i den. Är inte orolig för själva insättningen men har ingen lust att ha mens ett halvår (ja jag kanske överdriver) i sträck och heller inte övriga biverkningar som minskad sexlust.

Svar på tråden Spiral Mirena 5år