• Anonym (schhh)

    Vigsel i smyg med dop

    Jag har ingen att prata med, vi har tänkt hålla det här hemligt tills dagen vi står där, jag har bara lust att ropa till hela världen min lycka!
    pga ekonomi blir det inget drömbröllop, utan en enkel ceremoni i samband med dop, kommer bli prästen och musiker till psalmerna, tänkte prata med prästen att sjunga något för oss och så gästerna förstås.
    Ni som gjort så kan gärna skriva om er dag! Vad ni haft på er, fixat till er, hur ni dukat, bjudit på, har ni haft hemliga tärnor eller något annat typiskt vanligt bröllop?
    Vad hamnade kostnaden i? Jag har ett tag på mig att planera och handla allt!
    Jag tänkte se ut som vanligt för att inte väcka misstankar, bara ha ett vanligt frisörbesök samma dag, fixa ögonbrynen och en bas makeup, en enkel vit knälång spetsklänning och låga vita skor.
    Följer man något blått, något gammalt, något nytt och något lånat? Måste man ha en brudbukett? Tänkte för då förstår alla! Tänkte ta dopet först.
    Men så tänker jag, kommer jag ångra mig och ha så enkelt?

    Skriv era tankar!

  • Svar på tråden Vigsel i smyg med dop
  • Anonym (Nja)

    De jag känner som hade hemligt bröllop i samband med dop blev gruvligt besvikna, iofs för att de planerat för att folk skulle stanna länge och gästerna tänkt sig en dopmottagning på kanske 2 h eller så, och sedan annat på kvällen. Deras gäster var inte heller mycket för spontana tal. Och flera av kompisarna hade tackat nej till att komma på dopet, av olika skäl... Så de ångrade sig.

    I övrigt: ha det som du vill! Vill du ha en brudbukett kan du ställa den i kyrkan och hämta den innan vigseln. Det är ju bara du som vet vad du kommer ångra och inte...

  • Anonym (Plrrbt)

    Alltså som potentiell gäst måste jag säga nej. Berätta istället att ni gifter er i samband med dopet och det kommer komma fler folk, med rätt inställning, och bättre humör. Det behöver inte bli nåt stort alls, men de flesta tycker giftermål är betydligt viktigare än dop och kommer kanske (tyst inom sig) bli sura över att bara komma på ett dop och så visar det sig vara ett bröllop.

  • SofiK

    Jag blev bjuden på en kusins barns dop och dom hade planerat vigsel samtidigt. Få jag inte har så jättenära kontakt med min kusin så kändes det nästan konstigt att komma på barnets dop. Inbjudan kom ganska sent och min helg var redan fullbokad sen länge. Så jag tog beslutet att tacka nej till inbjudan.

    Kalla mig gammaldags men jag hade faktiskt betydligt hellre slagit knut på mig själv för att komma på bröllopet, om jag hade vetat att det varit. Så det blev ju lite snopet.

    Jag tror nog inte jag är ensam om att tänka så. Så det kanske kan vara en aspekt att ta in i ert planerande.

    Men precis som föregående skrev- så vet bara du vad som är rätt för dig. Bara ni kan bestämma. Huvudsaken är ju trots allt inte alla gäster utan att ni bli gifta och lillen blir döpt.

  • Teresiat

    Jag kan inte förstå varför i hela fridens namn man skulle bli sur som gäst? Folk får väl gifta sig på vilket sätt de vill. Jag hade blivit jätteglad och rörd om jag hade blivit bjuden på ett dop som visat sig vara en vigsel. TS, gör vad som känns rätt för dig! Förhoppningsvis har du vänner och släkt som blir glad för er skull oavsett hur ni väljer att ha ert bröllop. Om du vill säkra upp lite så kan du ju meddela närmsta familjen att ni tänkte bjuda på en enkel middag under kvällen då ni öppnar doppresenterna eller liknande. Om ni nu tänkt bjuda på middag eller vill att de ska stanna med er och fira på kvällen..

  • Anonym (me)

    ja kör på skulle jag säga. du kan väl sätta upp håret fint ändå. man vill väl vara fin på sitt barns dop. om gäster tackar nej till dop och ångrar sig för dom inte visste det var bröllop. to bad. riktiga vänner kommer på dopet oavsett om det är bröllop eller inte.
    vad du ska bjuda på beror på vilken tid du ska ha detta event. blir det så ingen har ätit lunch? kör på en sallad med tillbehör så man kan ta det man vill och sen har du så klart tårta, dop och bröllopstårta.

  • Br0k3n

    Vi gjorde precis som ni. Det enda som vi gjorde annorlunda mot om vi bara skulle ha dop var klädslen. Jag beställde en lite finare vit knällång klänning som jag hade på mig. Sen hade stora syster samma färg på ett band i håret som lillasyster hade på klänningen jag hade en enkel brudbukett vi gömde i kylan som var klädd med band i samma färg och maken en näsduk i den färgen. Vi knöt även ihop det med samma färg på dekorationen vid dukning.

    Blommor i samma färg som min bukett och såna små detaljer. Servettringar och placeringakort gjorde jag själv då jag älskar att pyssla. Vi bjöd på enkel mat. Kassler och potatisgratäng sallad och bröd. ( hade redan planerat det till dopet, vi bestämde 3 veckor innan dopet att vi skulle gifta oss) och tårta med dotterns namn på. Då vi inte ville ta uppmärksamhet från henne.

    Kantorn sjöng kärleks visan av Sarah dawn finer för oss och det blev verkligen super fast vi inte hade planerat så mycket. Föräldrarna ville hjälpa till så det svåraste var att hålla dem borta från allt.

    Fixade även naglar och färgade håret men annars gjorde jag allt själv.

    Kom gärna med frågor om det är mer du undrar :)

  • Liten till

    När mitt gudbarn döptes så gifte sig hennes föräldrar samtidigt. Det var bara jag och min sambo som visste, så vi var med och fixade innan och sånt. Vi skyllde på att barnen var tvungna att ärr precis innan dopet, så gösterna gick och satte sig som vanligt, jag höll utkik sedan gick vi upp till kyrkan när alla var inne. Så när musiken börjar och alla reser sig så var det bröllopsmarsch in i kyrkan och de föräldrarna gick först i bröllopskläder. Sedan gick vi med dopbarnet, jag hade även en finare klänning så jag var väl lite brudtärna också och OJ vad förvånade alla blev! Så de gifte sig först och sedan dop, sedan gick vi som vanligt ut och hade fika med smörgåstårta och kaffe efteråt, fast två tårtor var dekorerade som bröllopstårtor och en som doptårta. Dukningen var brudparet i mitten med föräldrar bredvid, sedan var det fri placering. Mycket lyckat!

    Ett tips om du har tid på dig, och vill ha, är att beställa brudklänning från ebay eller liknande, då kan man få en fantastiskt fin för under 1000kr.

  • Anonym (Nja)

    Det där med att riktiga vänner kommer på dopet - är det alltid så? Jag upplever att bröllop smäller högt i prioritering, att man är beredd att byta ut jobbtider, säga nej till andra firanden, planerar om resor o.s.v. Men kanske inte för dop?

    Det är väl inte heller självklart att man bjuder kompisar på dop. Vi var 40-50 personer utan kompisar, bara släkten. Större än så mäktade inte vi med. Så om någon kompis skulle bjuda mig på barndop, skulle det kännas märkligt att gå eftersom de inte blev bjudna till våra barns dop... Men jag skulle tycka det var tråkigt att missa deras bröllop.

  • Anonym (Plrrbt)

    Ja jag håller med ovanstående, för ett bröllop, även ett enkelt, så bokar jag av annat, ordnar om i schemat, fixar barnvakt vid behov. Ett dop däremot kommer jag till om jag kan men inte om något annat redan är bestämt. Ett dop är ändå bara ett dop, och eftersom jag inte känner någon som är religiös så har det dessutom ingen större betydelse, medan en vigsel oavsett plats har en verklig betydelse.

    Så jag känner många som inte skulle krångla för ett dop,,men däremot ett bröllop. Oavsett hur nära vän man är.

  • Anonym (Nja)

    Vill återigen poängtera att ni självklart ska göra som ni vill, men ni kanske ska fundera på varför det är viktigt för er med hemlig vigsel, och vad det ev. Kan få för nackdelar. Så att ni är medvetna om det innan och inte blir besvikna...

  • Anonym (J)

    Jag skulle inte vilja "stjäla" mitt barns dag. Är det inte bättre att vänta och spara ihop lite pengar och gifta er senare?

  • Madmoiselle
    Anonym (J) skrev 2015-05-22 18:03:59 följande:

    Jag skulle inte vilja "stjäla" mitt barns dag. Är det inte bättre att vänta och spara ihop lite pengar och gifta er senare?


    Mina föräldrar gifte sig i samband med att jag döptes (alla visste om det) jag minns det inte och jag har aldrig ens tänkt tanken att de skulle ha "stulit" min dag.
  • gbgumman

    Tycker det låter trevligt men tycker ändå att ni ska gå ut med all information och inte hemlighålla. Det dop/bröllop jag var på var fantastiskt. Först dop sedan bröllop efter var det fika i församlingsgården och sedan åkte vi hem till brudparet och hade grillfest. Hade jag inte vetat om bröllopet hade jag troligen inte kunnat komma på kvällen.

  • Anonym (schhh)

    Vi har en nära släkting som är väldigt gammal som vi vill ha med på vår dag, skulle vi spara skulle det ta evighet o denna person skulle vara död.
    Vi vet att gästerna kommer att komma, då det mest är släkt och dop är väldigt viktigt, skulle det hända att te x närmaste inte kan för någon småsak, självklart avslöjar vi för den personen då så de inte missar!

    Varför ska vi tänka på vad andra vill och tycker? Är vår familjs dag! Barnet tar inte skada av att dela med oss, vi tycker det är vackert vi döper vårt kärleksbarn och gör vår kärlek komplett. Bröllopsfesten kommer senare och skulle någon vela köpa en present kan de göra i efterhand.

  • Anonym (*)
    Anonym (J) skrev 2015-05-22 18:03:59 följande:

    Jag skulle inte vilja "stjäla" mitt barns dag. Är det inte bättre att vänta och spara ihop lite pengar och gifta er senare?


    Vadå stjäla någons dag? Tror du barnet förstår vad som händer, barnet kanske inte alls vill bli döpt?
  • Anonym (*)
    Anonym (schhh) skrev 2015-07-05 15:17:43 följande:

    Vi har en nära släkting som är väldigt gammal som vi vill ha med på vår dag, skulle vi spara skulle det ta evighet o denna person skulle vara död.
    Vi vet att gästerna kommer att komma, då det mest är släkt och dop är väldigt viktigt, skulle det hända att te x närmaste inte kan för någon småsak, självklart avslöjar vi för den personen då så de inte missar!

    Varför ska vi tänka på vad andra vill och tycker? Är vår familjs dag! Barnet tar inte skada av att dela med oss, vi tycker det är vackert vi döper vårt kärleksbarn och gör vår kärlek komplett. Bröllopsfesten kommer senare och skulle någon vela köpa en present kan de göra i efterhand.


    Låter alldeles perfekt. Att ha bröllopsfesten i efterhand är ju kanon, då kan alla som inte kom på dopet fira er.


Svar på tråden Vigsel i smyg med dop