• nanna100

    Börja dricka vatten, i vad?

    Ska börja introducera vatten, men med vad? har köpt en MAM trainer men hon verkar inte riktigt gilla den, eller så kanske det tar ett tag innan hon accepterar den. Hon har varken tagit napp eller nappflaska innan.

    Vad har ni haft till era barn? Pipmugg eller flaska och vilket märke tycker ni varit bäst?  Kom gärna med förslag :)

  • Svar på tråden Börja dricka vatten, i vad?
  • MyDestiny

    Följer... Har samma fundering? Har testat alla möjliga nappflaskor, mam trainer och nuk pip mugg med 3 olika sorters pipar. Sonen vill liksom inte suga tag utan bara tuggar på pipen/nappen. Har testat att dricka ur glas men han är alldeles för liten för det än.

  • Soliho

    Sonen har inte heller riktigt fattat det där med nappflaska. Vi har en pipmugg med sugrör och den funkar jättebra. Vi har sugrör i rostfritt stål också som han använder om vi håller i koppen.

    Nackdelen är väl att han inte riktigt förstår att man måste tippa på andra flaskor/muggar för att komma åt drickan. Men han börjar bli bättre på det. :)

    Den här har vi:

    www.ekokul.se/babyartiklar/ata-dricka/pipmugg-i-rostfritt-stal

  • Annelie 76

    Ett vanligt glas. Har köpt lite mindre glas på loppis som funkar bra. Äldsta sonen lärde sig tidigt dricka ur Coca-colaglas. Kom på att de funkade så bra för att de har lite mindre öppning än vanliga dricksglas så nu till yngsta köpte jag nån slags spritglas som är lite mindre än dricksglas. Han tycker det är jättekul att dricka ur glaset. Dräller en del men det är ju bara att torka.

  • Dasha

    sonen är 8 mån.

    han kan göra några klunkar ur ett vanligt glas, om jag håller lite lätt i botten, och han håller uppe/i mitten själv. Plastmuggar funkar bättre, för då slår han inte tänderna i glaset.

    vi använder esska-muggar med tre hål, fast jag är inte så nöjd. de har för stora hål, så han dricker själv, det klarar han, men ibland vänder han den upp och ner, så vi ALLTID byter byxor efter maten. han 2 par byxor för varje dag, som torkar mellan måltiderna.

    jag är mest nöjd med vår ikea-mugg (vi har en) för 19 kr www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20213883/

    den har mindre hål, är mera bekväm på alla sätt och vis.

    men vi köpte den sent (sonen har redan använt eska-muggar i flera månader), och jag är så envis att jag tänker att han bör väl lära sig snart.

    så vi använder olika sorter under dagen.

    mina barn drack aldrig ur nappflaska, den vill man ju skippa om de ammas och inte får välling i nappflaska.

  • MyDestiny

    Min son är bara 5 mån så glas är för tidigt :(

    Har provat men mycket kommer utanför och dom små händerna viftar och är i vägen..

    Pipmugg med 3 hål rinner för fort.. Hmm så svårt alltså

  • Annelie 76
    MyDestiny skrev 2015-05-23 13:39:50 följande:

    Min son är bara 5 mån så glas är för tidigt :(

    Har provat men mycket kommer utanför och dom små händerna viftar och är i vägen..

    Pipmugg med 3 hål rinner för fort.. Hmm så svårt alltså


    Det kommer gå bättre. Ha ett glas med liten öppning och luta det inte så mycket så går det bättre. Det gör absolut inget om han lapar i sig vattnet. Det är ju mest för att lära sig nu iaf, inte för att dricka några mängder.
  • Dasha
    MyDestiny skrev 2015-05-23 13:41:23 följande:

    Ikea muggen, är den spillfri? Måste barnet suga tag för att få i sig?


    mycket mindre spill för att tre hålen är mycket små. nej, den är inte en sån där man måste suga tag för att få i sig.
  • Dasha
    Annelie 76 skrev 2015-05-23 13:56:36 följande:
    Det kommer gå bättre. Ha ett glas med liten öppning och luta det inte så mycket så går det bättre. Det gör absolut inget om han lapar i sig vattnet. Det är ju mest för att lära sig nu iaf, inte för att dricka några mängder.
    precis!

    och det är enklast om man har glaset nästan full.
  • Flickan och kråkan

    Det är en övningssak. Det är ju inte så att de klunkar i sig ur ett glas vid 5 månader . Inledningsvis är det ju som med mat. Inget som är mättande eller törstsläckare utan det handlar om att smaka lite och vänja sig. Med vanligt glas så lapar de ju i sig bara pyttelite.

  • Harmagedon

    Mina har lärt sig dricka ur glas direkt. Vi hjälpte väl till från början men de klurade ut det rätt fort ändå. Ett gäng klädbyten per dag har jag bara sett som självklart.

  • Dasha
    sansun skrev 2015-05-23 18:31:43 följande:

    Ge på sked då!?


    varför? för att släcka törsten? då ammar jag hellre istället.
  • sansun
    Dasha skrev 2015-05-23 19:44:06 följande:
    varför? för att släcka törsten? då ammar jag hellre istället.
    Introducera vatten var väl frågan?
  • Rosmarin

    Eskamuggen med lock som man skruvar på är grym. Det följer med en gummigrej som man kan ha så att barnet måste suga för att få i sig vattnet. Men den går också att ta bort och då rinner det ut av sig själv s a s. Skruvlocket gör att inte allt innehåll åker ut när barnet slänger muggen i golvet.

    Vi använder dem fortfarande efter 2 år.

  • tikki masala

    Min började direkt i vanligt glas.  Gillade absolut inte flaska eller pipmugg. (Nu när han är 11 månader dricker han ur glas och pipmugg. Men nu kan ha ta muggen själv o dricka. 

Svar på tråden Börja dricka vatten, i vad?