• Cab

    Riktlinjer skollagen ledighet?

    Hittar bara detta, var finns Riktlinjer?

    "Ledighet


    18 § En elev i en skolform som avses i 17 § får beviljas
    kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Om det finns
    synnerliga skäl får längre ledighet beviljas.


    Rektorn beslutar om ledighet. Rektorn får inte uppdra åt
    någon annan att fatta beslut om ledighet som avser längre tid
    än tio dagar."
  • Svar på tråden Riktlinjer skollagen ledighet?
  • Dockan

    Riktlinjer görs på skolan lokalt, i kommunen eller inom koncernen. Enklast är nog att vända sig till rektorn då det är hen som beslutar och därmed bör känna till dem alt kan hänvisa till dokument.

    Ser mkt olika ut runt om i landet.

    (är lärare)

  • Punkster

    Det är upp till varje kommun eller enskild huvudman att tolka lagtexten, så riktlinjerna kan skilja sig åt mellan olika skolor. Där jag jobbar görs en bedömning av klassläraren (som beviljar ledighet kortare än 10 dagar) utifrån vad ledigheten syftar till och hur eleven ligger till i skolan. Längre ledigheter än 10 dagar är upp till rektorn, som generellt sett aldrig godkänner dem.

  • Cab

    Så här skriver nuvarande som varit generöst, på frågan om man kan förlänga en veckas lov med en extra vecka höst och vår:
    "Om man söker ledigt 10 dagar under ett år så beviljas det om inga andra hinder som omfattande sjukfrånvaro, nationella prov, behov av stödinsatser ligger i andra vågskålen.

    Men synnerliga skäl är mer speciella och jag avslår alla ledigheter över 10 dagar om det inte rör sig om mycket speciella omständigheter.."


    Så här svarar högstadiet intill och jag har inte fått svar än på vad som menas när de verkar vara olika:
    "Vi följer riktlinjerna i skollagen och det är synnerliga skäl som ska vara till grund för att rektor beviljar ledighet för elev under ordinarie undervisningsdagar. Semester är inte synnerliga skäl enligt vår tolkning."

    Svaret kan avgöra ett köp av fritidsbostad och jag vet vad som bör gälla, men det är en annan sak.

  • Dockan

    Det är oftare hårdare med ledighet ju äldre de blir, helt enkelt för att dagarna är längre och man missar mer....

    Om ni ska köpa en fritidsbostad kan ni väl åka på lov i första hand? Är att rekommendera då även duktiga och självgående elever tappar mkt vid regelbundna och långa frånvaroperioder.

  • Cab
    Dockan skrev 2015-05-22 16:55:45 följande:

    Det är oftare hårdare med ledighet ju äldre de blir, helt enkelt för att dagarna är längre och man missar mer....

    Om ni ska köpa en fritidsbostad kan ni väl åka på lov i första hand? Är att rekommendera då även duktiga och självgående elever tappar mkt vid regelbundna och långa frånvaroperioder.


    En vecka är fört kort dit vi ska flyga så det blir bara vinter och sommar kvar med 5-6 veckor så vi får avstå.

    Nu har extra dagar beviljats regelmässigt och frånvaro är inte alltid bra så jag kom på att man bör kolla många år framåt. 

    Det blir till att fortsätta som förut eller flytta dit istället.
  • Dockan

    Det låter sunt. Jag rekommenderar inga barn i åldern 13-19 år att vara borta regelmässigt flera veckor om året....

    ...men kolla upp, populära svenskorter i ex Thailand finns svenska skolor där man kan få stöd med skolarbete. Kräver dock mycket av hemskolan..., men även barnen blir ju stora. Det är ju en kort tid skolan är så intensiv. :)

Svar på tråden Riktlinjer skollagen ledighet?