Inlägg från: Anonym (:/) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:/)

    Ekonomiskt bistånd, soc vill dra av 4000 för 6 månader tillbaka?

    Anonym (lagvidrigt) skrev 2015-05-22 18:34:57 följande:

    Socialtjänsten har ingen som helst rätt att göra avdrag för tidigare beviljade utbetalningar.


    Var finns "bevis" i lagen för det om jag vill ta upp det med henne?
  • Anonym (:/)
    Anonym (Jodådåatte) skrev 2015-05-22 18:37:29 följande:
    Fast, på klarna (som du skrev förut) så kan man välja själva hur mycket man vill betala av?
    Och du har skrivit som tillägg att du ANSÖKTE om akuta matpengar. Hur ska du ha det?
    Ja när man redan gjort köpet. Jag gjorde inte köpet förrän februari o fick fakturan slutet av månaden, 2 månader efter jag fått pengarna. Jag skrev att jag ansökte om akuta matpengar DENNA MÅNAD.
  • Anonym (:/)
    Anonym (Jodådåatte) skrev 2015-05-22 18:47:34 följande:
    Pengarna var fortfarande till för möblerna.. Så, du borde ha gjort som dom sa. Helt enkelt. 
    Jag frågade ju om du ansökte om akuta matpengar då eller nu!?
    Så, nu igen? Man klarar sig på ett soc-bidrag om man använder det rätt. Så det är nåt som inte stämmer här. Och om du dessutom har barn så känns det här fruktansvärt oansvarigt.
    Ja jag köpte knark för hela slanten. Nu kan du lämna tråden, du tillför inget av nytta.
  • Anonym (:/)
    Anonym (Z) skrev 2015-05-22 18:57:17 följande:

    Överklaga! Jag tror inte de har rätt att göra så. Be henne skicka beslutet skriftligt till dig och överklaga det.


    Tack, har redan bett henne att skicka det skriftligt till mig.
  • Anonym (:/)
    Anonym (M) skrev 2015-05-22 20:15:51 följande:

    Även om du har tagit köpet på avbetalning måste du ju ha fått ett kvitto på köpet av soffan? Lämna in det till soc så löser det sig förhoppningsvis.


    Kvitto och kvitto, fick en köpbekräftelse via mail och den har jag skickat in...
  • Anonym (:/)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-05-22 20:46:53 följande:

    Jaha, återigen ser man en tråd som i 3 sidor diskuterar något angående socialbidrag. Som vanligt finns det en hel del "förståsigpåare" som påstår saker.

    Och precis som vanligt så har 90% i tråden fel....

    TS: Hela grejen har blivit fel från början. Du ansöker om och beviljas bistånd till hemutrustning. Detta är inget man ska redovisa. Du behöver inte få tillstånd för någon avbetalning och du behöver inte redovisa vad du gör med dina beviljade pengar. DU kunde köpt champagne för hela ditt möbelbidrag om du ville.

    Sen har vi din nya handläggare, hon verkar vara totalt inkompetent. Naturligtvis har hon inget som helst lagstöd för att dra av dina möbelpengar nu. Det är inte du som behöver något lagstöd att ta upp med henne utan fråga du bara henne vilket lagstöd HON har. Det finns nämligen inget.

    Vad gäller akut livsmedel så kan man i vissa fall avslå det men det ska till speciella omständigheter. Särskilt när det gäller en barnfamilj. Har du sökt livsmedel flera gånger tidigare så att de avslår på upprepat beteende? Andra möjliga avslagsgrunder är om man smällt flera tusen på skit de senaste dagarna och sedan söker om livsmedel. Fast knappt då brukar man avslå akut livsmedel.

    Vad är det för märklig kommun du bor i som inte verkar ha utvecklats de senaste decennierna?


    Tack för ditt svar! 

    De ville ha det redovisat iallafall, allting skulle lämnas kvitto på, hade en hel del tjafs med dom om det först för vid köp på t.ex blocket osv får man allt som oftast inte kvitto. Jag ville inte krångla till allt och därför valde jag köp från butik på avbetalning.

    Nej, har inte sökt akuta matpengar förut, jo en gång för 3 år sedan men då bodde jag med barnens pappa och han hade precis blivit varslad. Han fick jobb en månad senare så det var en engångsföreteelse. Men sedan jag "gått på soc" har jag aldrig ansökt om det själv utan jag brukar leva på det lilla jag har efter räkningar osv blivit betalt.

    Jag bor i Skaraborg.
  • Anonym (:/)
    Anonym (Jodådåatte) skrev 2015-05-22 20:18:29 följande:
    "Du tillför inget av nytta" sa personen som lever på soc till den som arbetar och betalar skatt.. Ironin.. :D

    Skämt o sido.. Det jag menade är bara att något är snett om pengarna inte räcker till mat. Då bor man för dyrt, eller har andra "onödiga" utgifter. Socialbidrag är till för nödsituationer där man inte kan försörja sig och det ska räcka till det nödvändigaste. Man ser alldeles för många som fortfarande tror att de kan "leva som vanligt", med socialbidrag, och jag hoppas att det kommer införas strängare krav i framtiden på till vilka man beviljar detta, av vilka skäl och framförallt hur LÄNGE? Man ska inte kunna "leva" år ut o år in på socailbidrag. Det är en tillfällig lösning. Men visst, det hör inte hit. 
    Och ja, för tillfället lämnar jag tråden, då jag ska gå och TILLFÖRA NÅGOT. Jag ska jobba. :D
    Jag är SJUKSKRIVEN din jävla idiot, inget självmant, har du svårt med läsförståelsen?!!!!!
  • Anonym (:/)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-05-22 21:21:22 följande:
    Nej, precis, det gör det ju inte.

    Ja, något stämmer inte men vi vet inte vad. Finns ju andra förklaringar än att TS skulle vara en slösmaja. Jag ser dagligen diverse olika förklaringar. Hur som helst så ska inte TS barn behöva vara utan mat för att TS inte har pengar kvar trots att hon borde.

    Nej, det är inte en tillräcklig anledning för att ta TS barn ifrån henne. Säger det då det brukar komma kommentarer som att "barnen kanske skulle må bättre av att bo hos någon annan"
    Barnen bor redan hos sin pappa. Jag har dem enbart under helger. Jag betalar alla räkningar, räkningarna brukar landa på 3000 nånstans, 5000 går till hyran, så brukar ha runt 2000 för mat. Denna månad räckte det inte eftersom jag fått påminnelseavgift + inkassokostnad på en av räkningarna så det blev 1000 nånting på den istället för de vanliga 400. Jag hade helt enkelt missat den.  
  • Anonym (:/)
    Rainbow gg skrev 2015-05-24 15:25:56 följande:

    Det är verkligen intressant att läsa om hur många som minsann vet exakt hur det går till. Jag är inte ens färdigbakad socionom men har iallafall läst socialrätt och vet, precis som "soc sek", att det inte finns lagstöd för att uppvisa kvitton och inte heller för att kräva tillbaka pengar som man använt på annat. Det som hänt är att ts fått pengar för möbler, som hon visst köper men på avbetalning, men använt klumpsumman på annat. Helt hennes val men hon kommer inte beviljas pengar för möbler igen. Den extra summan för möbler räknas inte som inkomst utöver biståndet och ska inte betalas tillbaka. För andra som gör likadant så är det att man fått sin chans till att köpa möbler och den får man inte igen.

    Att ta något på avbetalning innebär absolut inte att man får för mycket pengar som någon skrev. Man får en summa som ska räcka till mat, kläder, hyra osv och dessa hushåller man med själv. Dvs så kan jag använda mina "klädpengar" på att betala av möbler, mitt val om jag inte vill ha kläder i x antal månader och innebär inte att man inte ska få dessa pengar bara för att man inte köper kläder.


    Tack för ett av få vettiga svar. Hur kan jag ta upp detta med henne om jag nu vill överklaga? 
  • Anonym (:/)
    Anonym (lagvidrigt) skrev 2015-05-23 09:36:54 följande:
    Då får du anpassa dig efter de ca 1400 som du har till mat istället för de "vanliga" 2000. Ät vegetariskt så kan du komma under 1000 kr/månad utan problem.
    Det är ju inte det som är problemet, det var för ett halvår sedan. Problemet nu är att hon vill dra av 4000 på nästa utbetalning vilket innebär 0 kr till mat, enbart hyran kommer jag få beviljad.
Svar på tråden Ekonomiskt bistånd, soc vill dra av 4000 för 6 månader tillbaka?