• Lillifee

    hur skjlle du reagera om din chef sa så här?

    Jag trivs med jobbet som jag började på för 3, 5 mån sedan. Dock är det väldigt hög arbetsbelastning t ex fikar vi i gruppen inte ens en gång i veckan ihop. Endast lunchrast, annars inga pauser alls. Jag jobbar på hårt liksom övriga och trodde min chef var nöjd med mig. För en vecka sedan sa min chef dock att jag måste börja ha mer kontroll över systemet jag ansvarar för (det är komplext och mycket som kan bli bättre). Detta kändes som ett slag i ansiktet och när jag kom hem låg jag och grät i ett par timmar. Jag tänker på detta jättemycket. Jag gör mitt bästa men det känns inte tillräckligt. Helt plötsligt känns det inte alls lika roligt att gå till jobbet längre. Det känns som om det är lika stora krav på mig som övriga som jobbat i flera år. Dags att ta ett snack med chefen (för detta börjar ta mycket energi från mig)? Vet inte hur ärlig jag ska vara, jag har till och med haft svårt för att sova. Kan tillägga att jag är en högkänslig person så det bidrar till att jag har svårt att skaka av mig detta. Kanske ingen bra idé att säga att jag blev ledsen?

  • Svar på tråden hur skjlle du reagera om din chef sa så här?
  • Tow2Mater

    Det behover ju inte alls betyda att din chef inte är nöjd med dig, utan bara att nu har det gatt sa pass lang tid att han forväntar sig lite mera? Du är inte nyanställd längre, och kanske borde kunna gora en eller annan forbättrning till systemet snart om du kan anses borja ha mer kontroll över det nu?

  • sportpappa

    Vad anser du själv? Behöver du ha mer kontroll över systemet? Du säger själv att mycket kan bli bättre. I så fall var det ju befogat att säga så. Om du inte anser det så får du fråga chefen vad som menas och förtydliga.
    Det är ju jättebra att du får feedback på ditt arbete. Ta det som konstruktivt och arbete framåt med hjälp av ett förtydligande från chefen. Vad är det som du behöver ha mer kontroll över, vad är du tillräckligt bra på. Identifiera svaga områden och jobba aktivt med dem.
    Så hade jag tagit det. Sen beror det ju självklart på hur det sägs. Var det bara ett konstaterande eller var det som en utskällning?

    Efter 3,5 månad så bör man kunna ställa ganska höga krav på dig. Det klart att du inte kan lika mycket om hur det fungerar som de med flera års erfarenhet, men krav måste man ju kunna ställa.

  • BCH52

    Nej, det är ingen bra idé att säga att "du blev ledsen". Det ger ett väldigt oproffesionellt intryck. Istället kan du boka in tid för ett samtal där tackar du för den feedback din chef har gett dig sedan ber du att få förtydligande på vad som chefen anser vara viktigast. Innan samtalet bör du själv ställa samman några punkter som du själv anser bör kunna förbättras och helst bör du också ge förslag på hur det kan göras.

    Kom ihåg, chefen har anställt dig för att du var bästa kandidaten, chefen tror på din kompetens och tror att du kan utvecklas. Lycka till!

  • Lillifee

    Tack för feedback. Chefen sa detta till mig på ett bra sätt. Det är bara det att jag känner mig så misslyckad och tänker jättemycket på detta och mår dåligt. Till saken hör till den att jag har många ärenden också som jag ska ta hand om och en del av dem kan ta timmar och mycket med registervård med dettaa system. Alltså hela registret borde ses över. Dessutom jobbar jag med annat system med.

  • Lillifee

    Till saken hör också att det är så mycket att göra att jag aldrig får ens en halvtimme/timme över till att ens fundera på hur jag ska lägga upp arbetet etc. Dessutom har jag ofta svårt att koncentrera mig pga allt prat omkring mig eftersom mitt jobb kräver djup koncentration. Tror att jag ska börja jobba hemifrån oftare men om vi har möte så går det ju inte och i perioder är det ofta möte.

  • MsFry
    Lillifee skrev 2015-05-23 18:51:23 följande:

    Till saken hör också att det är så mycket att göra att jag aldrig får ens en halvtimme/timme över till att ens fundera på hur jag ska lägga upp arbetet etc. Dessutom har jag ofta svårt att koncentrera mig pga allt prat omkring mig eftersom mitt jobb kräver djup koncentration. Tror att jag ska börja jobba hemifrån oftare men om vi har möte så går det ju inte och i perioder är det ofta möte.


    Der här är ju definitivt något du bör ta upp med din chef. Kanske du inte måste vara med på precis alla möten? Fråga om det är ok att du prioriterar arbetet med systemet någon eller några dagar och då jobbar hemifrån med exempelvis registervård eller annan översyn av systemet. Jag antar att det handlar om att det behövs enstaka stora insatser för att få arbetet på rull?

    Du och din chef verkar ju ändå ha samma målbild för ditt arbete så det är ju väldigt positivt.
  • Anonym (abc)

    Nu vet jag ju inte exakt vad du jobbar med, men det låter som något systemförvaltaraktigt.

    Det första du behöver göra är att fundera igenom om du bara gör dina arbetsuppgifter eller om det är någon annan som borde göra något? Tex en superuser som borde ta en del ärenden innan de kommer till dig.

    Se sedan till att du har en ordentligt kalenderplanering. Sätt av en dag i veckan till att jobba proaktivt (dvs planera framtida utvecklingar, kartlägga behov och utvärdera vad som behöver göras). Sätt också av en dag i veckan till att beta av ärenden som inte är akuta.

    Meddela också de som du samarbetar mycket med om dessa dagar så vet de om att om de vill diskutera framtiden med dig så är tex onsdagar den bästa dagen att göra det och om de vill det då det är din planeringsdag. Försök också att hålla dessa 2 dagar så fria som möjligt från möten.

    Med de två planerade dagarna så borde du kunna komma ganska långt och få en väldigt bra struktur där viktiga saker inte försvinner för att du fastnar i en ström av ärenden.

  • Sweet Sofia

    Såvida du inte är praktikant eller liknande så är det självklart att chefen ska ha lika höga krav på dig son de andra som jobbar!

  • Virriga Vera
    Sweet Sofia skrev 2015-05-24 14:05:41 följande:

    Såvida du inte är praktikant eller liknande så är det självklart att chefen ska ha lika höga krav på dig son de andra som jobbar!


    Det är ju inte alls självklart, det jobb jag har, har jag haft i snart 3 år och jag är långt ifrån fullärd. Det tog nog 1 år innan jag var helt självgående och det är inget konstigt alls.
  • Sweet Sofia
    Virriga Vera skrev 2015-05-24 14:11:01 följande:

    Det är ju inte alls självklart, det jobb jag har, har jag haft i snart 3 år och jag är långt ifrån fullärd. Det tog nog 1 år innan jag var helt självgående och det är inget konstigt alls.


    Du blev förmodligen fortfarande behandlad som alla andra och hade lika stora krav på dig.
  • Virriga Vera
    Sweet Sofia skrev 2015-05-24 14:21:42 följande:
    Du blev förmodligen fortfarande behandlad som alla andra och hade lika stora krav på dig.
    Behandlad som alla andra ja, men inte lika stora krav på att leverera som alla andra, eftersom jag inte kunde leverera som de andra.
  • Sweet Sofia
    Virriga Vera skrev 2015-05-24 14:46:52 följande:

    Behandlad som alla andra ja, men inte lika stora krav på att leverera som alla andra, eftersom jag inte kunde leverera som de andra.


    Om du inte kan/kunde leverera som alla dina kollegor så varför fick du jobbet? Kontakter?
  • Virriga Vera
    Sweet Sofia skrev 2015-05-24 15:37:56 följande:
    Om du inte kan/kunde leverera som alla dina kollegor så varför fick du jobbet? Kontakter?
    Som jag skrev i mitt första inlägg, så räknas man inte som fullärd och kan inte leverera fullt ut föränn efter ca 1 år. Det innebär att man inte kan leverera lika bra som de som är fullärda, är det svårt att förstå?
  • Virriga Vera
    Virriga Vera skrev 2015-05-24 15:45:28 följande:
    Som jag skrev i mitt första inlägg, så räknas man inte som fullärd och kan inte leverera fullt ut föränn efter ca 1 år. Det innebär att man inte kan leverera lika bra som de som är fullärda, är det svårt att förstå?
    Rättar mig själv, räknas som självgående efter 1 år. Fullärd tar många år.
  • MsFry
    Sweet Sofia skrev 2015-05-24 15:37:56 följande:

    Om du inte kan/kunde leverera som alla dina kollegor så varför fick du jobbet? Kontakter?


    När det gäller kvalificerade jobb ställs aldrig kravet att en nyanställd ska kunna leverera som de med längre erfarenhet på arbetsplatsen. Det är liksom en självklarhet.

    På vissa arbetsplatser är det mer uttalat än på andra men arbetsgivare brukar räkna med att det tar ca sex månader att sätta sig in i arbetsuppgifter, kultur och rutiner samt det dubbla för att bli självgående. Det är inget konstigt alls och tas med i beräkningen när man nyanställer.
Svar på tråden hur skjlle du reagera om din chef sa så här?