• Anonym (Fundersam)

    Kan min arbetsgivare neka mig semester?

    Hallå! Jag är ny här och har en fundering som plågat mig ett tag.

    Grejen är den att jag nyligen hoppat på ett vikariat, men då jag känner att jobbet egentligen var helt fel för mig vill jag så fort som möjligt hitta ett nytt jobb. Nästa vecka har jag också fått en intervju på ett företag. 

    Jag har sparat min semester och har då en månad att ta ut så att jag kan ta ut den när jag väl får tag på nytt jobb. Detta för att skära ner min uppsägningstid som ligger på 2 månader och kunna börja andra jobbet tidigare. 

    Men så till min fråga! Kan min arbetsgivare hindra mig från att ta ut min semester i detta läge? Någon som vet?

    Tack så mycket i förhand!

  • Svar på tråden Kan min arbetsgivare neka mig semester?
  • Anonym (X)

    Ja, det kan arbetsgivaren göra!

    Sverige har en semesterlag som säger att man har rätt till tre sammanhängande semesterveckor under juni, juli eller augusti. Utanför den perioden har arbetsgivaren rätt att säga nej. Och inom perioden bestämma månad, så länge det är tre sammanhängande veckor. Men min erfarenhet (har inte jobbat inom tex sjukvård) är att arbetsgivaren är tillmötesgående så mycket det bara går!

  • Los

    Hej!
    Hur länge löper ditt vikariat? Finns kollektivavtal på din nuvarande arbetsplats (kan vara lite olika med bestämmelser). 

    Du bestämmer aldrig själv när du ska ta ut din semester, utan det görs i samråd med arbetsgivaren, som sedan ska bevilja din semesteransökan. Om du skulle säga upp dig kan du inte välja att ta en månad semester under uppsägningstiden. Om du däremot innan uppsägningen har ansökt och fått beviljad semester och sedan säger upp dig har du fått beviljad semester och kan då vara ledig. Men kom ihåg, du vill alltid göra ett gott avslut, det gynnar båda parter och ger dig goda referenser för framtiden. 2 månader går faktiskt fort även om jobbet är fel för dig!  

  • Birgitta02

    Klart han kan neka dig det. Du får då ut semesterersättning i samband med slutlön.  Fast fattar inte riktigt. Hur kan du ha en månads semester på ett vikariat du precis börjat på?

  • Anonym (Fundersam)

    Okej, jag misstänkte det! 

    Vikariatet sträcker sig ett år och det är den obetalda semestern jag tänkte på som väl alla har rätt till. Min förhoppning var att kunna öka chansen för nytt jobb genom att försöka minska uppsägningstiden. 

    Men då vet jag hur läget är, man tackar :)

  • Los

    Är du rätt person till nästa jobb så är det inget hinder med 2-månaders uppsägningstid, en seriös arbetsgivare är helt med på noterna. 

    Lycka till! 

  • Anonym (Säker?)

    Kolla upp det där med uppsägningstiden igen! Har man varit anställd så kort tid ska det, mig veterligen, aldrig vara längre uppsägningstid från den anställdes sida än en månad. Jag har jobbat på flera olika företag och alltid bara kommit upp till bara en månads uppsägningstid. Jag har för mig att detta är lagstadgat och inget arbetsgivaren kan förhandla bort. Däremot så kan arbetsgivarens uppsägningstid vara längre, tex två månader.

  • MajaVira
    Anonym (Säker?) skrev 2015-05-22 20:27:05 följande:
    Kolla upp det där med uppsägningstiden igen! Har man varit anställd så kort tid ska det, mig veterligen, aldrig vara längre uppsägningstid från den anställdes sida än en månad. Jag har jobbat på flera olika företag och alltid bara kommit upp till bara en månads uppsägningstid. Jag har för mig att detta är lagstadgat och inget arbetsgivaren kan förhandla bort. Däremot så kan arbetsgivarens uppsägningstid vara längre, tex två månader.
    Tvärtom kan man vara tvungen att jobba HELA den period man skrivit på om man här vikarie, om inte uppsägningstid finns specificerat i anställningsavtalet. Så TS kan behöva jobba det år som vikariatet gäller och om hon väljer att sluta i förtid kan arbetsgivaren kräva ersättning för att t.ex. ta in ett bemanningsföretag.

    Sedan har arbetsgivaren generellt rätt att neka semester under uppsägningstiden, om semestern inte redan var beviljad innan den anställde sa upp sig.
  • Anonym (Förändring i AB)
    MajaVira skrev 2015-05-22 20:37:47 följande:
    Tvärtom kan man vara tvungen att jobba HELA den period man skrivit på om man här vikarie, om inte uppsägningstid finns specificerat i anställningsavtalet. Så TS kan behöva jobba det år som vikariatet gäller och om hon väljer att sluta i förtid kan arbetsgivaren kräva ersättning för att t.ex. ta in ett bemanningsföretag.

    Sedan har arbetsgivaren generellt rätt att neka semester under uppsägningstiden, om semestern inte redan var beviljad innan den anställde sa upp sig.
    Det är förändrat sedan ett tag. Tidigare stämmer det att vikarier var bundna hela kontraktsperioden, nu har man däremot rätt att säga upp sig.
  • MajaVira
    Anonym (Förändring i AB) skrev 2015-05-22 20:40:25 följande:
    Det är förändrat sedan ett tag. Tidigare stämmer det att vikarier var bundna hela kontraktsperioden, nu har man däremot rätt att säga upp sig.
    Jaså:

    www.unionen.se/rad-och-stod/vilka-uppsagningstider-som-galler

    en tidsbegränsad anställning, där huvudregeln är att det inte finns någon uppsägningstid eftersom sista anställningsdag redan är bestämd

    vision.se/Din-trygghet/Rattigheter/Uppsagning/Egen-uppsagning/

    Visstidsanställd: Om du är visstidsanställd, till exempel på ett vikariat, finns det normalt inga uppsägningstider. Anställningen löper på den avtalade tiden och kan bara brytas i förtid om du och arbetsgivaren kommer överens om det.

    www.jusek.se/Rad-och-stod/Uppsagning/Privat-sektor/

    Eftersom tidsbegränsade anställningsavtal träffas för en bestämd tid innehåller avtalet som huvudregel ingen uppsägningstid. Arbetstagare och arbetsgivare är då bundna av anställningsavtalet under avtalstiden

    byggnads.se/Verksamhet/Loner/Uppsagning/Uppsagningstid/

    Om du har en visstidsanställning som du vill säga upp i förtid måste du och din arabetsgivare ha varit överens om att din anställning kan avslutas genom uppsägning. Detta bör framgå av ditt anställningsavtal.
  • Anonym (Förändring i AB)
    MajaVira skrev 2015-05-22 20:45:25 följande:
    Jaså:

    www.unionen.se/rad-och-stod/vilka-uppsagningstider-som-galler

    en tidsbegränsad anställning, där huvudregeln är att det inte finns någon uppsägningstid eftersom sista anställningsdag redan är bestämd

    vision.se/Din-trygghet/Rattigheter/Uppsagning/Egen-uppsagning/

    Visstidsanställd: Om du är visstidsanställd, till exempel på ett vikariat, finns det normalt inga uppsägningstider. Anställningen löper på den avtalade tiden och kan bara brytas i förtid om du och arbetsgivaren kommer överens om det.

    www.jusek.se/Rad-och-stod/Uppsagning/Privat-sektor/

    Eftersom tidsbegränsade anställningsavtal träffas för en bestämd tid innehåller avtalet som huvudregel ingen uppsägningstid. Arbetstagare och arbetsgivare är då bundna av anställningsavtalet under avtalstiden

    byggnads.se/Verksamhet/Loner/Uppsagning/Uppsagningstid/

    Om du har en visstidsanställning som du vill säga upp i förtid måste du och din arabetsgivare ha varit överens om att din anställning kan avslutas genom uppsägning. Detta bör framgå av ditt anställningsavtal.
    www.dik.se/media/489593/AB_AllmannaBestammelser20141001.pdf

    Inom det avtalsområde som berör SKL och motparter kan man säga upp sig från ett vikariat med 1'månads uppsägning. Ev att den förändringen i allmänna bestämmelser inte gäller för andra avtalsområdet då. Min miss!
  • Birgitta02
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-05-22 20:12:16 följande:

    Okej, jag misstänkte det! 

    Vikariatet sträcker sig ett år och det är den obetalda semestern jag tänkte på som väl alla har rätt till. Min förhoppning var att kunna öka chansen för nytt jobb genom att försöka minska uppsägningstiden. 

    Men då vet jag hur läget är, man tackar :)


    Det är ju under förutsättning att du jobbar hela året? Om du bara varit där i ett par månader så har du verkligen inte rätt till en månads semester, om än obetald.
  • Anonym (Alice)

    Om man kan säga upp sig under ett vikariat beror på hur anställningsavtalet är skrivet. Normen är att det inte är det men om avtalet är formulerat "anställningen gäller tills vidare, dock längst tom x/x", så är det uppsägningsbart." då är det normalt en månads uppsägningstid. Regler kring uppsägning kan också regleras i kollektivavtal.

Svar på tråden Kan min arbetsgivare neka mig semester?