• lillamy93

    Gravid och fet??

    Nu är det så här att jag nu på söndag går in i vecka 13 men jag känner mig redan stor.. Jag äter inte mer än jag gjorde innan och godis ganska sällan, går långpromenader osv.. magen är ganska svälld och ingen av mina jackor passar längre och jag märker att även lår och rumpa har växt.. vägde 57 kilo innan jag blev gravid ( är 160 lång ) och är helt ärligt livrädd att jag typ ska gå upp 40 kilo eller liknande även fast jag inte ens vräker med mat eller så... bad att inte behöva veta min viktuppgång utan det får barnmorskan hålla för sig själv.. har haft ätstörningar förut och vill inte ha onödig ångest..

    Min fråga är om någon varit med om liknande men att det gått till sig sen? enligt min barnmorska ser allt bra ut och jag är inte överviktig men jag känner mig fet.. ( är väl lite psykiskt också ) och brukar det verkligen synas så mycket på magen redan så tidigt i graviditeten?? Hade platt mage innan..

    Ledsen tjej Gråter

  • Svar på tråden Gravid och fet??
  • Lena

    Du är ovan vid figuren och kroppen är konstig. Ta det lugnt, det blir bättre

  • Birgitta02

    Du får acceptera att din gravida kropp förändras. Det är bara så. Fortsätt hålla igång, ät nyttigt och må bra. Du är i fjärde månaden och nu börjar det verkligen synas att du är gravid, och det måste det få göra. Själv gick jag upp 23 kilo i båda graviditeterna. 15 kilo försvann på KK (vi låg 4 dgr på KK på den tiden). Resten rasade när jag ammade. Så på tre månader försvann 25 kilo. Dvs alla kilon plus två. Per automatik. Så oroa dig inte. Men ät inte för två och ät bra kost.
    Jag fick matnoja under en månad och åt som en skogshuggare. Men - det tyckte jag var ok. Jag var gravid :).

  • lillamy93

    Okej :) ja det är nog jag som är lite nojjig just nu och som sagt ovan med figuren.. Det är jobbigt att känna sig "ur form" men det vet jag ju går till sig efter barnet är fött så bara hoppas att den dagen går det lika fort för mig att tappa kilona haha.. Drömmer

  • Lillytroll

    Hade du platt mage sen innan så syns det lättare när magen sväller. Trodde också jag skulle bli som ett hus! I v 13 kunde jag knappt dölja det. Men är nu i v 16 och det syns nästan inte alls, så tarmarna har väl svällt av nu. Men jag förstår precis det där med att känna sej oformig. Längtar efter en riktig kula, så man får "en form" igen.

    Lycka till med allt!

  • lillamy93

    Jo jag längtar också till man får en riktig kula liksom.. men det är inte så långt borta! Glad

    Tack och detsamma!Glad

  • attid89

    Jag är bara i vecka 9 men har också blivit svullen. Hade platt mage nyss och nu är den alldeles plufsig liksom. Degig på något vis. Snacka om förändring! Längtar också till riktig bebismage!

  • lillamy93

    Precis rätt ord, degig och pluffsig..samma för mig trodde jag hade typ börjat få massa underhudsfett sådär på en gång bara.. men det är nog just för att den är svullen+hormonerna som spökar osv :)

  • Birgitta02

    Det finns en lite obehaglig tid när man bara ser lite halvfet ut. Inte alls gravid, bara fet. Om ett par veckor ser du gravid ut och inte fet. Så håll ut.:)

Svar på tråden Gravid och fet??