• Pommac1

    Befruktade ägg med gonal-Flen inte med menopur. Finns det fler?

    Första gången vi gjorde IVF körde vi korta protokollet och med gonal-f. Vi fick ut 8 ägg och fem befruktades (alla var inte mogna). Tre av fem delade sig normalt och vi fick tillbaka det bästa som tyvärr inte blev någon graviditet.

    Andra gången fick vi köra långa protokollet med Suprecur och menopur (för läkarna trodde det skulle ge ännu bättre ägg) Vi fick ut nio fina och mogna ägg men inget ägg blev befruktat.

    Läkarna blev förbryllade och tyckte att vi skulle testa en gång till fast med ICSI då.

    Nu har vi precis gjort vår tredje ivf. Vi gick ut fem fina ägg. Inget blev befruktat trots ICSI. Läkaren ringde idag och förstod faktiskt inte vad sommar fel då äggen såg bra ut ich sperimerna också såg bra ut. Han föreslog att vi skulle köra på gonal-f och korta protokollet nästa gång. Kan det vara menopuren som spökar??? Tycker det är så konstigtnär allt ser bra ut. Är det någon fler som varit med om detta?

  • Svar på tråden Befruktade ägg med gonal-Flen inte med menopur. Finns det fler?
  • johansson79

    Funderar också på det här och vill med veta! Av 22 ägg på 2 ivfer med menopur har endast 3 ägg blivit befruktade trots icsi och inget har tagit! :( jag har använt menopur dosen 400 vid båda, vad blir det med gonal.f? Nästa ivf försök vill jag även på AHA hoppas de går med på det :)

  • Pommac1

    Vad skönt att det är fler som funderar på detta. Googlar man så får man bara upp att menopur är bättre för de allra flesta. Men jag antar att det bara är att vänta och se när vi kör gonal-f nästa omgång. Vad är AHA? När gör ni nästa försök?

  • Pommac1

    Oj vad många fel det blir när telefonen ändrar vissa ord. Hoppa du/ni kan läsa allt konstigt.

  • Pommac1

    Oj det är ju snart. Väntar du bara på din mens nu då? Menopur nu senast var 350 men fick öka till 450. Gonal-f kommer jag inte ihåg. Men nästa gång ska jag öka gonal-f på en gång sa läkaren. Får ringa dit och höra sedan hur det är tänkt att bli.

  • Lillan15
    Pommac1 skrev 2015-05-22 22:30:09 följande:

    Första gången vi gjorde IVF körde vi korta protokollet och med gonal-f. Vi fick ut 8 ägg och fem befruktades (alla var inte mogna). Tre av fem delade sig normalt och vi fick tillbaka det bästa som tyvärr inte blev någon graviditet.

    Andra gången fick vi köra långa protokollet med Suprecur och menopur (för läkarna trodde det skulle ge ännu bättre ägg) Vi fick ut nio fina och mogna ägg men inget ägg blev befruktat.

    Läkarna blev förbryllade och tyckte att vi skulle testa en gång till fast med ICSI då.

    Nu har vi precis gjort vår tredje ivf. Vi gick ut fem fina ägg. Inget blev befruktat trots ICSI. Läkaren ringde idag och förstod faktiskt inte vad sommar fel då äggen såg bra ut ich sperimerna också såg bra ut. Han föreslog att vi skulle köra på gonal-f och korta protokollet nästa gång. Kan det vara menopuren som spökar??? Tycker det är så konstigtnär allt ser bra ut. Är det någon fler som varit med om detta?


    Japp! Jag har använt Gonal-F korta metoden, och där lyckades vi få vår dotter!
    Använt Menopur tidigare, då lyckades vi inte få någon graviditet. 
    Lycka till!
  • Pommac1
    Lillan15 skrev 2015-05-24 17:09:50 följande:

    Japp! Jag har använt Gonal-F korta metoden, och där lyckades vi få vår dotter!

    Använt Menopur tidigare, då lyckades vi inte få någon graviditet. 

    Lycka till!


    Å vad härligt! Tack för att skrev! Du kommer med hopp! Hur blev äggen ned menopur? Blev de befruktade? Det känns så hopplöst när allt vårt ha varit i superkvalitet men ändå blir det inget.
  • FideIi

    Hej!

    Jag är en tyvärr en novis i sammanhanget, har bara gjort en ivf och inte heller med menopur, och har inte varit med om det du har varit med om. Men har pratat med min klinik om just hur många ägg som blir befruktade, och de menade att alla äggen kanske inte alltid är fullständigt mogna, trots att de vid äp anses som mogna, och att det kan påverka befruktningsstatistiken. Kanske dina ägg mognade bättre av gonal f än av menopur? Och på så vis blev mer motagliga för spermierna. Det känns lite dumt av mig att spekulera så här, jag är ingen expert och din läkare vet ju garanterat mer än jag om detta. Men jag tycker iaf att du ska tänka att du har lyckats få befruktade ägg tidigare, utan icsi och med gonal f, så chansen måste vara stor att menopur är anledningen.

    Hoppas på fler svar till dig som kan ge lite mer ledtrådar och hopp!

    Önskar dig lycka till!!

  • Pommac1
    FideIi skrev 2015-07-06 16:24:13 följande:

    Hej!

    Jag är en tyvärr en novis i sammanhanget, har bara gjort en ivf och inte heller med menopur, och har inte varit med om det du har varit med om. Men har pratat med min klinik om just hur många ägg som blir befruktade, och de menade att alla äggen kanske inte alltid är fullständigt mogna, trots att de vid äp anses som mogna, och att det kan påverka befruktningsstatistiken. Kanske dina ägg mognade bättre av gonal f än av menopur? Och på så vis blev mer motagliga för spermierna. Det känns lite dumt av mig att spekulera så här, jag är ingen expert och din läkare vet ju garanterat mer än jag om detta. Men jag tycker iaf att du ska tänka att du har lyckats få befruktade ägg tidigare, utan icsi och med gonal f, så chansen måste vara stor att menopur är anledningen.

    Hoppas på fler svar till dig som kan ge lite mer ledtrådar och hopp!

    Önskar dig lycka till!!


    Tack för ditt inlägg! Det gav mig hopp! Jag hoppas du har rätt! Det känns mer positivt nu. Kliniken har sagt att äggen har varit mogna och fina men vad vet man egentligen? Hoppas du har rätt!
  • FideIi
    Pommac1 skrev 2015-07-06 17:07:36 följande:
    Tack för ditt inlägg! Det gav mig hopp! Jag hoppas du har rätt! Det känns mer positivt nu. Kliniken har sagt att äggen har varit mogna och fina men vad vet man egentligen? Hoppas du har rätt!
    Råkade läsa denna tråden i ett annat sammanhang igår och tänkte på dig då! http://www.familjeliv.se/forum/thread/61758878-valdigt-fa-befruktade-agg-vid-icsi

    Där är ett par tjejer som använt menopur, men fått bättre resultat på andra behandlingar. Det kan ju också vara så att äggen är tillräckligt mogna, men att de inte växer på "rätt sätt" (eller hur man ska uttrycka det...) av menopur eller av långa protokollet för dig. Att äggen får bättre kvalitet av gonal f och kort protokoll. Jag tycker du ska hålla hoppet uppe och fortsätta kämpa, och nästa gång då be om att få gå tillbaka till gonal f och kort protokoll! Du har ju fått bra resultat där så misströsta inte!

    Håller tummar och tår för dig!!
  • Pommac1
    FideIi skrev 2015-07-07 10:03:00 följande:

    Råkade läsa denna tråden i ett annat sammanhang igår och tänkte på dig då! www.familjeliv.se/forum/thread/61758878-valdigt-fa-befruktade-agg-vid-icsi

    Där är ett par tjejer som använt menopur, men fått bättre resultat på andra behandlingar. Det kan ju också vara så att äggen är tillräckligt mogna, men att de inte växer på "rätt sätt" (eller hur man ska uttrycka det...) av menopur eller av långa protokollet för dig. Att äggen får bättre kvalitet av gonal f och kort protokoll. Jag tycker du ska hålla hoppet uppe och fortsätta kämpa, och nästa gång då be om att få gå tillbaka till gonal f och kort protokoll! Du har ju fått bra resultat där så misströsta inte!

    Håller tummar och tår för dig!!


    Tusen tack för ditt inlägg. Du ger mig hopp! :) <3
  • Pommac1

    Jag tänkte uppdatera om någon annan googlar på detta i framtiden. Vi körde Gonal-F igen och kortprotokoll gick ut 12 ägg och 7 var mogna. Fyra befruktade sig själva och de tre som gjordes mikroinjektion på blev också befruktade. Så alla blev befruktade! Jag fick tillbaka två embryon men det blev ingen graviditet den här gången heller. Inga gick vidare till frysen. Nu väntar jag att en läkare ska ringa på måndag.

Svar på tråden Befruktade ägg med gonal-Flen inte med menopur. Finns det fler?