• Jue

    Är introverter smartare än extroverter?

    Vad tror ni? Har intoverter oftast mer tid till att tänka igenom saker och ting och genom det dra logiska slutsatser än extroverter som ständigt är runt andra människor och roar sig?

    Diskutera gärna.

  • Svar på tråden Är introverter smartare än extroverter?
  • Ollibolli

    Ja, jag tror att introverta är smartare än extroverta. Orkar inte motivera mitt svar, trött som en gnu, återkommer imorgon!

  • Aniiee

    Nej, varför skulle de vara det? Om man tänker på "normalstörda" och normalintelligenta, alltså. Sedan finns det ju diagnoser där intelligens och social kompetens/behov/intresse går hand i hand, eller vad man ska säga. Tug-of-war, kanske är bättre....


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Cluttentutt

    De flesta har ju lite av båda förhoppningsvis, annars så skulle ju extroverta aldrig tänka överhuvudtaget och de introverta inte göra annat än att tänka. De introverta skulle alla vara teoretiker och de extroverta skulle vara praktiker. Introverta skulle vara arkitekter och extroverta skulle vara byggarbetare. En introvert arkitekt-teoretiker måste använda sig av sin extroverta sida för att kunna förmedla till den extroverta byggare Bob-praktikern hur denne ska bygga. Vidare måste byggare Bob som är extrovert använda sig av sin introverta sida för att greppa den introverta arkitektens vision om bygget ska kunna manifesteras. Ligger man för mycket i ytterkanten till introvert blir man ju autistisk och ligger man för mycket i ytterkanten till extrovert blir man.....eh.....vad heter det......dum i huvudet? Närå, men vad heter det? Zombie? Skämt åsido......jag kommer inte på vad det heter nu. Nåt är det ju i alla fall eftersom allting har sin motpol.

  • En PantherTant

    Nja.. Tror inte det är så enkelt. Däremot är alla dumma människor jag känner extroverta, misstänker det är betydligt vanligare med lågt iq i den gruppen

  • Tacksamt

    de alla flesta nog har utav båda sidor ,iallafall jag.
    ska se om jag hittar mina anteckningar om vad som introvert och extrovert,de ligger här nånstans.

  • Mamori

    Kanske lite smartare som grupp men det innebär inte så stora skillnader på individnivå skulle jag gissa. Så ja... spelar ingen större roll.

  • Tacksamt
    Mamori skrev 2015-05-23 14:19:37 följande:

    Kanske lite smartare som grupp men det innebär inte så stora skillnader på individnivå skulle jag gissa. Så ja... spelar ingen större roll.


    fast extroverter är väl inte så intresserade utav att sätta sig in  invecklade djupa psykologiska diskussioner exempelvis?

  • Mamori
    Tacksamt skrev 2015-05-23 14:30:46 följande:
    fast extroverter är väl inte så intresserade utav att sätta sig in  invecklade djupa psykologiska diskussioner exempelvis?
    Eh... jag är extrovert och psykolog så klart vi kan ha intresse för det Drömmer Men jag tillhör den intelligenta sortens extroverter förstås. Jag tror att intresse för djupa diskussioner och hur utåtriktad man är kan ha ett samband men det är inte ett 100%igt samband. Plocka på slump 10 pers i befolkningen som gillar det så kanske 7/10 är introverter men du har ändå 3 extroverter liksom.

  • Jue
    Mamori skrev 2015-05-23 14:43:41 följande:
    Eh... jag är extrovert och psykolog så klart vi kan ha intresse för det Drömmer Men jag tillhör den intelligenta sortens extroverter förstås. Jag tror att intresse för djupa diskussioner och hur utåtriktad man är kan ha ett samband men det är inte ett 100%igt samband. Plocka på slump 10 pers i befolkningen som gillar det så kanske 7/10 är introverter men du har ändå 3 extroverter liksom.
    Är majoriteten av svenskarna introverter? 
  • Mamori
    Jue skrev 2015-05-23 14:45:13 följande:
    Är majoriteten av svenskarna introverter? 
    Oj ingen aning men svenskar verkar ju mer introverta av naturen än många andra nationaliteter. I världen är ungeär 1/4 introverter.

    Dock tror jag att blyghet ofta misstas för att man är introvert. Jag är ganska tyst ch blyg till exempel men jag är ändå inte introvert.
  • Tacksamt
    Mamori skrev 2015-05-23 14:43:41 följande:
    Eh... jag är extrovert och psykolog så klart vi kan ha intresse för det Drömmer Men jag tillhör den intelligenta sortens extroverter förstås. Jag tror att intresse för djupa diskussioner och hur utåtriktad man är kan ha ett samband men det är inte ett 100%igt samband. Plocka på slump 10 pers i befolkningen som gillar det så kanske 7/10 är introverter men du har ändå 3 extroverter liksom.
    ok,intressant.
    läser själv mycket djupa böcker och söker förståelse om både andra och mig själv.
    detta med spegling exempelvis,eller arv och miljö och biofeedback osv....
  • Jue
    Mamori skrev 2015-05-23 14:47:03 följande:
    Oj ingen aning men svenskar verkar ju mer introverta av naturen än många andra nationaliteter. I världen är ungeär 1/4 introverter.

    Dock tror jag att blyghet ofta misstas för att man är introvert. Jag är ganska tyst ch blyg till exempel men jag är ändå inte introvert.
    Så är det nog. :)

    Håller med dig också att introverter som grupp generellt sett är smartare än extroverter, men tror inte att man är smart bara för att man är introvert eller att man är blåst bara för att man är extrovert.
  • Tacksamt
    Jue skrev 2015-05-23 14:55:20 följande:
    Så är det nog. :)

    Håller med dig också att introverter som grupp generellt sett är smartare än extroverter, men tror inte att man är smart bara för att man är introvert eller att man är blåst bara för att man är extrovert.
    jag tror introverter söker mer kunskap än extroverter.
    och på så sätt har man ju mer kunskap kanske egna erfarenhetoch er också.

  • Mamori
    Tacksamt skrev 2015-05-23 15:09:05 följande:
    jag tror introverter söker mer kunskap än extroverter.
    och på så sätt har man ju mer kunskap kanske egna erfarenhetoch er också.
    Nja, men introverter kanske mer söker kunskap i böcker och extroverter från andra människor/sociala medier/upplevelser Solig
    Tacksamt skrev 2015-05-23 14:52:41 följande:
    ok,intressant.
    läser själv mycket djupa böcker och söker förståelse om både andra och mig själv.
    detta med spegling exempelvis,eller arv och miljö och biofeedback osv....
    Mm samma här, det kan man nog uppskatta oavsett Solig

  • Tacksamt
    Mamori skrev 2015-05-23 18:42:18 följande:
    Nja, men introverter kanske mer söker kunskap i böcker och extroverter från andra människor/sociala medier/upplevelser Solig
    Tacksamt skrev 2015-05-23 14:52:41 följande:
    ok,intressant.
    läser själv mycket djupa böcker och söker förståelse om både andra och mig själv.
    detta med spegling exempelvis,eller arv och miljö och biofeedback osv....
    Mm samma här, det kan man nog uppskatta oavsett Solig

    allt är ju kunskap om ma är villigatt lyssna/lära/ta del utav
Svar på tråden Är introverter smartare än extroverter?