• Malla Gustavsson

    Skulle du våga säga till förbipasserande i ditt närområde om de slänger skräp eller uppför sig hotfullt i ditt närområde?

    Förbipasserande som uppträder hotfullt och kastar skräp är ett stort problem för många boende i svenska städer. Hur tror du man kan komma tillrätta med dessa problem?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du våga säga till förbipasserande i ditt närområde om de slänger skräp eller uppför sig hotfullt i ditt närområde?
  • Bestemor

    Klart jag inte skulle säga något om en främling slängde ett papper på marken.

    Med så mycket galningar som går lösa finns det ingen anledning att göra det.

    Bättre att lägga sig i när man ser att någon är i fara t ex någon blir slagen eller liknande.

  • Johan70

    Jag har sagt till om sådant ibland, men inte alltid. Det beror på om man har tid och om man känner på sig att människan kommer att ta till sig det man säger eller inte.

  • seriösanvändare

    Nej, det skulle jag inte, för i mitt område är nedskräpning inget stort problem. Då känns det småaktigt att börja bråka om enstaka cigarettfimpar eller överfulla återvinningsstationer. Ibland ligger det skräp runt papperskorgarna, men det är ofta skatorna som har rivit ut. Svårt att säga till dem

    Däremot skulle jag säga till om det gällde värre saker, har också gjort det. Och ett gäng festande niondeklassare som förvandlade en sjöstrand några hundra meter bort till en soptipp, fick vackert återvända och städa efter sig dagen efter. Det såg områdesansvarig och deras föräldrar till. Det är detta jag gillar med detta område. Det är ordning och reda utan att det går till överdrift, och man tar han om både naturen och varandra. Samt man får själv städa om man skräpar ner för mycket.

    Sen är det ju tyvärr också så att i områden där det ÄR mycket skräpigare och andra olägenheter, är det också farligare att säga till. En släkting till mig bor i ett område där sopor slängs lite varstans och där många röker i busskurer mm, trots att det är förbjudet. Men där säger man inte till, för då riskerar man en smocka. Det är liksom inte värt det. Men jag är glad att jag inte bor där.

    Här röker sällan tonåringar i busskurerna längre (och det är nästan bara de som röker här, samt bara en del av dem). De vet att de inte är någon idé, de blir bara bortkörda


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Skulle du våga säga till förbipasserande i ditt närområde om de slänger skräp eller uppför sig hotfullt i ditt närområde?