• Kellebelle

    juristutbildningen

    Jag tar examen om några veckor. Jag har en fast tjänar på en statlig myndighet men skulle gärna vilja sitta ting. Betygen räcker tyvärr inte till. Vet någon om man kan läsa om några kurser för att höja betyget?

  • Svar på tråden juristutbildningen
  • Kjell2
    Kellebelle skrev 2015-05-23 08:28:57 följande:

    Jag tar examen om några veckor. Jag har en fast tjänar på en statlig myndighet men skulle gärna vilja sitta ting. Betygen räcker tyvärr inte till. Vet någon om man kan läsa om några kurser för att höja betyget?


    Ja, kolla reglerna för meritpoäng.
  • Hejhoppsan

    Det är inte alla lärosäten som tillåter sk. plussning, och har du väl tagit ut din examen så kan det ställa till problem. Så kolla upp vad som gäller där du läser. Däremot kan man läsa andra kurser som ger extrapoäng, kolla på Domstolsverkets hemsida.

  • Kjell2
    Kjell2 skrev 2015-05-23 08:36:15 följande:

    Ja, kolla reglerna för meritpoäng.


    Ursäkta, inser att jag läste fel. Väldigt tveksamt om du kan tenta om kurser för högre betyg. Däremot kan du öka ditt meritvärde på andra sätt
  • Moderno
    Kellebelle skrev 2015-05-23 08:28:57 följande:

    Jag tar examen om några veckor. Jag har en fast tjänar på en statlig myndighet men skulle gärna vilja sitta ting. Betygen räcker tyvärr inte till. Vet någon om man kan läsa om några kurser för att höja betyget?


    Kan du inte försöka få ett jobb på advokatbyrå?

    Det får du väl (fortfarande) räkna som en meritering och dessutom kan du räkna av ett par månader från tiden du sitter ting. 
  • Johan70
    Moderno skrev 2015-05-25 09:48:31 följande:
    Kan du inte försöka få ett jobb på advokatbyrå?

    Det får du väl (fortfarande) räkna som en meritering och dessutom kan du räkna av ett par månader från tiden du sitter ting. 
    Hur menar du? Nu vänder du väl på saker och ting?
  • Themis

    Har ingen lösning på ditt problem men om du tar en öl och läser den här så lovar jag att du får en roligare tillvaro än av att sitta ting på riktigt:

    tingsnotarien.blogg.se/2005/may/

    Obs att man får läsa inläggen nerifrån och upp.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Moderno
    Johan70 skrev 2015-06-01 23:54:33 följande:

    Hur menar du? Nu vänder du väl på saker och ting?


    I vart fall tidigare har man fått tillgodoräkna sig meritpoäng från anställning som biträdande jurist på advokatbyrå. Det mest eftertraktade tingsplatserna krävde därför (vid sidan av AB i alla kurser) något halvår som biträdande jurist. Har inte koll på hur det är numera, men jag antar att systemet är detsamma.
  • Johan70
    Moderno skrev 2015-06-02 07:40:07 följande:
    I vart fall tidigare har man fått tillgodoräkna sig meritpoäng från anställning som biträdande jurist på advokatbyrå. Det mest eftertraktade tingsplatserna krävde därför (vid sidan av AB i alla kurser) något halvår som biträdande jurist. Har inte koll på hur det är numera, men jag antar att systemet är detsamma.
    Jaha, du tänker så. Annars brukar ju tingsmeriteringen räknas som en merit just när man söker sig till advokatbyrå.

    Det jag mest tyckte att du vände på var det där med tiden, du skrev "dessutom kan du räkna av ett par månader från tiden du sitter ting", vilket så vitt jag vet inte stämmer. Däremot har man (i alla fall förr) alltid kunnat räkna av tiden från tingsmeritering när man skall söka in i Advokatsamfundet, så att man alltså inte behöver ha arbetat på advokatbyrå lika länge som man annars behöver göra.
  • Moderno
    Johan70 skrev 2015-06-02 12:12:10 följande:

    Jaha, du tänker så. Annars brukar ju tingsmeriteringen räknas som en merit just när man söker sig till advokatbyrå.

    Det jag mest tyckte att du vände på var det där med tiden, du skrev "dessutom kan du räkna av ett par månader från tiden du sitter ting", vilket så vitt jag vet inte stämmer. Däremot har man (i alla fall förr) alltid kunnat räkna av tiden från tingsmeritering när man skall söka in i Advokatsamfundet, så att man alltså inte behöver ha arbetat på advokatbyrå lika länge som man annars behöver göra.


    Tror att båda möjligheterna gäller fortfarande (men jag är tveksam om man numera får räkna av tiden innan man kan söka medlemskap i advokatsamfundet, eftersom den tiden har kortats av?). Det räckte (då) med ett och ett halvt år som tingsnotarie för att få tingsmeriteringen (annars två år) om man arbetat som t.ex. biträdande jurist ett tag dessförinnan (är osäker på om det var proportionerligt).
Svar på tråden juristutbildningen