• MoaElis

    Säga nej till arbetsintervju, hur?

    Jag skulle behöva hjälp med hur man säger nej till en arbetsintervju på ett bra sätt, står helt still hos mig. Det är hos kommunen och jag kommer förmodligen söka jobb där igen så jag vill ju inte att arbetsgivaren ska få en dålig bild av mig. Jag kan inte säga som det är så jag behöver något tips...

  • Svar på tråden Säga nej till arbetsintervju, hur?
  • Linda G

    Gå på arbetsintervjun sen är det alltid lättare att tacka nej till jobbet om du skulle bli erbjuden. Att tacka nej till en intervju är bara korkat och då får de definitivt en dålig bild. Även om jobbet inte skulle vara intressant så får du en chans att presentera dig och visa upp vem du är och det är ju positivt om du vill söka fler jobb inom kommunen. Behöver du ändra tiden för arbetsintervjun för att nåt kommit emellan brukar de ha förståelse för det, har aldrig varit nåt problem. Men om du inte går alls så är det definitivt den sämsta bilden du kan ge och du behöver nog inte fundera på att söka fler jobb inom den kommunen.

  • Fillibom

    Är det själva jobbet du inte vill ha eller tycker du intervjusituationen i sig är jobbig?

  • MoaElis

    Båda delarna. Om jag kände att jag ville ha (Läs:klarade av) jobbet hade det trots allt känts genomförbart. Det är ju inte riktigt en lösning att undvika jobbintervjuer. Men att gå dit och från början vara extremt osäker och på det känna att man inte klarar av jobbet +få frågor på det, det känns inte riktigt överlevnadsbart.

  • Orcha

    Avböj intervjun och säg att något annat dök upp och därför vill du inte ta upp deras tid i onödan.


    Jag som intervjuare skulle uppskatta den gesten då det tar väldigt mycket tid att planera, genomföra och evaluera en intervju.

  • Venne
    MoaElis skrev 2015-05-23 12:18:01 följande:

    Båda delarna. Om jag kände att jag ville ha (Läs:klarade av) jobbet hade det trots allt känts genomförbart. Det är ju inte riktigt en lösning att undvika jobbintervjuer. Men att gå dit och från början vara extremt osäker och på det känna att man inte klarar av jobbet +få frågor på det, det känns inte riktigt överlevnadsbart.


    Så att du inte vill ha jobbet handlar egentligen bara om osäkerhet och dåligt självförtroende? Tycker du ska gå dit, vara ärlig om tidigare erfarenheter och öppen med frågor om vad tjänsten innebär, som du inte har kunskaper kring. Om de vill ha dig är de då medvetna om att du inte från början jan allt, utan att du behöver tid för upplärning. Alla är nya någon gång!
  • MoaElis
    Orcha skrev 2015-05-23 12:23:03 följande:

    Avböj intervjun och säg att något annat dök upp och därför vill du inte ta upp deras tid i onödan.


    Jag som intervjuare skulle uppskatta den gesten då det tar väldigt mycket tid att planera, genomföra och evaluera en intervju.


    Men att något annat dök upp känns som en svag anledning att avboka en arbetsintervju... Och då kanske han frågar om vi ska boka en annan tid, jag vet å andra sidan inte vad jag annars skulle kunna säga. 
    Venne skrev 2015-05-23 13:13:16 följande:
    Så att du inte vill ha jobbet handlar egentligen bara om osäkerhet och dåligt självförtroende? Tycker du ska gå dit, vara ärlig om tidigare erfarenheter och öppen med frågor om vad tjänsten innebär, som du inte har kunskaper kring. Om de vill ha dig är de då medvetna om att du inte från början jan allt, utan att du behöver tid för upplärning. Alla är nya någon gång!
    Inte bara även om det kanske bottnar i det. Det är ett arbete som handlar om att ge väldigt mycket stöd åt människor och jag inser nu att jag är för osäker för allt vad arbetet innebär. Jag tänker också på människorna som jag isåfall skulle hjälpa/jobba med. Men det handlar väl också om att jag verkligen inte tror att jag skulle få jobbet om jag gick på intervjun, jag skulle bara göra bort mig totalt. Och det skulle kännas väldigt jobbigt eftersom det är min första intervju=jag skulle få ännu sämre självförtroende. De skulle förmodligen tänka att jag var dum som sökte jobbet, eftersom de kommer tycka jag är för osäker o.s.v.  

    Jag ville verkligen ha jobbet när jag sökte men jag tänkte inte riktigt på allt som jobbet innebär, och jag känner nu att jag verkligen inte skulle klara av det. 
  • Utropstecknet

    Jag tycker att du skall genomföra intervjun. Ni kommer under intervjun diskutera vad arbetet innebär rent praktiskt och känner du då att du inte skulle klara av uppgifterna ör det bara att säga att arbetet låter intressant och givande men att du inte känner dig redo. Om du är öppen, trevlig och ärlig öppnar en intervju där du tackar nej till jobbet fler dörrar än att inte genomföra intervjun alls.

  • MoaElis
    Utropstecknet skrev 2015-05-23 14:51:22 följande:

    Jag tycker att du skall genomföra intervjun. Ni kommer under intervjun diskutera vad arbetet innebär rent praktiskt och känner du då att du inte skulle klara av uppgifterna ör det bara att säga att arbetet låter intressant och givande men att du inte känner dig redo. Om du är öppen, trevlig och ärlig öppnar en intervju där du tackar nej till jobbet fler dörrar än att inte genomföra intervjun alls.


    Det låter klokt men problemet är att jag inte blir öppen när jag är osäker, jag blir väldigt blyg och kommer göra allt annat än ett bra intryck... Jag är medveten om att jag låter väldigt negativ men jag vet ju hur jag fungerar.
  • Utropstecknet
    MoaElis skrev 2015-05-23 14:55:41 följande:
    Det låter klokt men problemet är att jag inte blir öppen när jag är osäker, jag blir väldigt blyg och kommer göra allt annat än ett bra intryck... Jag är medveten om att jag låter väldigt negativ men jag vet ju hur jag fungerar.
    Om du tycker att intervjusituationen känns omöjlig tycker jag ändå att det är bättre att du säger som det är än att du drar till en vit lögn. Om du tycker att det är jobbigt att ringa kan du väl mejla personen som håller i intervjun? Skriv att du fortfarande tycker att arbetet låter intressant men att du reflekterat över arbetsuppgifterna och att du känner att du behöver mer erfarenhet innan du är redo att arbeta så självständigt och ta ett så stort eget ansvar (har i en tidigare tråd läst vilken tjänst det handlar om).
  • Orcha
    Utropstecknet skrev 2015-05-23 15:10:39 följande:
    Om du tycker att intervjusituationen känns omöjlig tycker jag ändå att det är bättre att du säger som det är än att du drar till en vit lögn. Om du tycker att det är jobbigt att ringa kan du väl mejla personen som håller i intervjun? Skriv att du fortfarande tycker att arbetet låter intressant men att du reflekterat över arbetsuppgifterna och att du känner att du behöver mer erfarenhet innan du är redo att arbeta så självständigt och ta ett så stort eget ansvar (har i en tidigare tråd läst vilken tjänst det handlar om).

    Det här är bra!


    Fortsätt gärna med att du även önskar att du fick den relevanta erfarenheten på företaget.

    Jag tycker fortfarande inte att du ska genomföra en intervju som du redan nu känner inte kommer att ge något. Det är slöseri med allas tid och jag tror även att det kan försämra chanserna till en ny intervju i ett senare läge på en annan tjänst.

  • MoaElis
    Utropstecknet skrev 2015-05-23 15:10:39 följande:
    Om du tycker att intervjusituationen känns omöjlig tycker jag ändå att det är bättre att du säger som det är än att du drar till en vit lögn. Om du tycker att det är jobbigt att ringa kan du väl mejla personen som håller i intervjun? Skriv att du fortfarande tycker att arbetet låter intressant men att du reflekterat över arbetsuppgifterna och att du känner att du behöver mer erfarenhet innan du är redo att arbeta så självständigt och ta ett så stort eget ansvar (har i en tidigare tråd läst vilken tjänst det handlar om).
    Om det fanns en mejl hade det varit toppen och gjort det mycket enklare, tyvärr finns det inte. Nu känns det ärligt talat nästan jobbigare att ringa och säga nej än att gå på intervjun. Någonstans vill jag ändå gå men det känna som det kommer gå väldigt dåligt. Jag vet ju egentligen inte om det kommer ge mig något. 

    Jag menar, hoppas gör man ju alltid. I alla fall jag. Min önskedröm vore ju om det gick bra, och jag fick bli personlig assistent till någon yngre som inte är så funktionsnedsatt och man kanske bara hjälper till att laga mat, följer med på aktiviteter och så. Men det kommer förmodligen inte hända.
  • Paulas234

    Jag har också läst din förra tråd angående att du kände dig osäker på jobbet. Jag jobbar själv som personlig assistent och förstår att du känner viss osäkerhet nu innan du vet vad det innebär och vad dina specifika arbetsuppgifter består av. Men jag tycker verkligen att du ska ge jobbet en chans. Det finns så många fördelar med det och speciellt om du är ung och ny på arbetsmarknaden. Kommer du till en bra brukare så är det ett jobb som är guld värt.

    Gå till intervjun och var öppen för jobbet. Sen har du tid att tänka över beslutet. Om jobbet inte är något för dig så kan du ju säga det efteråt - men gå på intervjun först och var öppen för det.

  • MoaElis

    Jag vill gärna gå till intervjun och isåfall säga nej till jobbet (om jag mot förmodan skulle få det) istället för att ge upp men jag känner mig väldigt osäker/nervös inför intervjun också dessvärre. Det hade ju varit väldigt jobbigt att göra ett dåligt intryck och t.ex. inte komma på vad man ska säga på någon fråga, även om man är förberedd kan det ju komma frågor man inte vet vad man ska svara på... Jag tror dessutom jag har hittat mejl till arbetsgivaren så nu blev det ännu svårare att ta ett beslut eftersom det blev lättare att tacka nej. Måste ringa eller mejla om en till referens imorgon också, och när (om) jag gör det kan jag ju inte ångra mig/säga nej sen. Ångest.

  • MoaElis

    Alltså tacka nej till jobbet om det inte känns rätt alls. Men om jag nu skulle få jobbet har jag nog svårt att tacka nej, då har jag ju klarat av intervjun och allt...

  • Utropstecknet

    Vet du med säkerhet vem den aktuella brukaren är? Uppgifterna skiftar ju med brukarens behov. Det kanske visar sig att det handlar om uppgifter som du behärskar och känner dig trygg med.

  • MoaElis
    Utropstecknet skrev 2015-05-24 20:21:03 följande:

    Vet du med säkerhet vem den aktuella brukaren är? Uppgifterna skiftar ju med brukarens behov. Det kanske visar sig att det handlar om uppgifter som du behärskar och känner dig trygg med.


    Nej, det hade känts betydligt bättre om jag visste det innan... Det handlar om tim och sommarjobb, jag vet inte hur det fungerar men jag skulle tro att det är olika man går till och inte samma jämt(?) Däremot sa han på telefon att man får räkna med intimhygien, något jag inte riktigt räknat med eftersom det nämndes autism i annonsen tänkte jag mer på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Samtidigt behöver ju inte "räkna med" betyda att alla har det behovet
  • MyDestiny

    Förslag:

    1. Ring upp och säg att du fått ett annat jobberbjudande. Tacka för intresset från deras sida.

    2. Gå på intervjun. Gör ditt bästa intryck. Passar du inte för tjänsten kanske de ändå har dig i åtanke om något annat dyker upp. Och du har fått ett intervjutillfälle att träna på. För det är faktiskt så att ju fler intervjuer man går på, desto bättre blir man på att göra ett säkert och bra intryck.

  • därför

    Det värsta du kan göra är att ljuga! Jag är ganska så säker på att de märker att du inte talar sanning.


    Gå på intervjun.Backar du denna intervju så är det lättare att backa nästa och nästa och nästa.

    Om du 'gör bort dig' är det nåt som du bara själv anser, för den som intervjuar dig är du en i mängden. Många är blyga och nervösa, de är mindre störande, värre är de högljudda och de som överdriver sina kunskaper.

    Tag intervjun som en skolning för kommande intervjuer. Säg att du är orolig för om du skall klara arbetet. det visar ju bara att du kånner ansvar. Var ej negativ utan positiv. Du har ju ingen press på dig när du inte måste ha detta jobb. Fråga vad de kräver av dig, vad förväntas du kunna.


    Det bästa sättet att lyfta sin självkänsla är att sluta på ett jobb och se kraven på den som skall ersätta dig! Har JAG kunnat allt detta?


    Jag har gjort flere arbetsplatsintervjuer. 

  • Jises

    Alltid bra att gå på intervjuer, bara för att träna på en intervjusituation. Man kan inte backa varje gång man känner sig nervös eller lite motstånd. Ibland är det bättre att ta tjuren vid hornen och köra på, inte tänka så mycket utan bara gå dit. I slutändan kan du då känna dig stolt över att du vågade.

Svar på tråden Säga nej till arbetsintervju, hur?