• Anonym (Förtvivlad)

    Svårt att få fram ord

    De senaste månaderna upplever jag att jag har svårt att få fram ord ibland. Jag hittar inte orden. Ibland blir det fel ord och ibland har jag jättesvårt för att formulera mig. Till exempel jag pratade med min pappa och sambo härom veckan, då hade jag sagt han istället för hon. Jag hade inte märkt det alls utan blev väldigt ställd när de rättade mig. Sen när jag pratar kan det komma fel ord eller så säger jag fel och uppfattat det efteråt med "oj vad sa jag.." Eller så kan jag inte få fram ett ord.

    Det känns väldigt pinsamt och jobbigt. Ibland stammar jag vilket jag inte har gjort förut. När jag pratar med min sambo kan det komma ur något helt konstigt inte alls det jag tänkte säga och jag får börja om och säga det jag tänkte. det händer också att jag kan mixa ihop ord.

    När jag pratar med min son som är 1 år kan jag ha svårt att få fram orden. Ibland blir de grammatiskt fel och ibland slinker fel ord ut.

    När jag ringer tex myndighet eller liknande (ej familj) måste jag skriva ner hur jag ska presentera mig/säga för annars blir det huller om buller. Eller att jag mixar två presentations varianter till en. Och att jag får jättesvårt att få fram det jag måste säga.

    Jag kanske överdriver och drar mig för att eventuellt få hjälp. Jag vet inte om de är något fel på mig eller om det är "normalt" att de händer ibland...

  • Svar på tråden Svårt att få fram ord
  • Anonym (CA)

    Det kan väl hända vem som helst ibland och framförallt vid kontakt med myndigheter men du verkar ha problem även när du pratar med anhöriga. Jag funderar på om du kanske sover dåligt eller känner dig stressad? Jag tycker du borde boka läkartid för säkerhets skull.

Svar på tråden Svårt att få fram ord