• Anonym (Mamma till två)

    Sonen ville jag skulle köpa kondomer?

    Idag frågade min son mig om jag kunde köpa kondomer till honom när jag ska handla nästa gång. Blev helt paff o stum. Frågade varför och då sa han att han tyckte det var så pinsamt och behöva köpa. 

    Han är 14 så jag tror inte han har sex med någon utan jag misstänker han vill ha det till att runka med då jag hittat strumpor som jag misstänker har spermier i sig.

    Det är väl bra om han runkar i en kondom istället för strumpor. Men jag vet inte hur jag ska hantera detta. Ska jag "köpa ut" åt honom? Hur hade ni gjort? Jobbigt för honom om han inte vågar köpa heller. 

  • Svar på tråden Sonen ville jag skulle köpa kondomer?
  • Anonym (så klart!)

    Men det är klart att du ska! Se det som ett förtroende att han ber dig om hjälp.

    Varför skulle du inte köpa kondomer åt honom?

  • Anonym (C)

    Annars kan du ju tipsa honom att det brukar finnas att hämta gratis på ungdomsmottagningen. Många börjar ju oxå ha sex när de är runt 14 så det är väl ingen omöjlighet att han har.

  • linnearanman

    Det tycker jag verkligen att du ska göra!

    Vare sig han har haft sin sexdebut eller inte så är det jättebra att ha inför det som en dag komma skall. Det finns absolut inget negativt med det alls. Köp dom, lägg dom på hans rum och gör inte så stor grej av det. Win win för er båda!

  • Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2015-05-24 17:10:34 följande:

    Annars kan du ju tipsa honom att det brukar finnas att hämta gratis på ungdomsmottagningen. Många börjar ju oxå ha sex när de är runt 14 så det är väl ingen omöjlighet att han har.


    Hos ungdomsmottagningen är dessa gratis.
  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (S) skrev 2015-05-24 17:16:44 följande:
    Hos ungdomsmottagningen är dessa gratis.
    Ja men jag tror inte han vågar gå dit. Eller får jag som vuxen hämta?
  • Anonym (Mamma till två)

    Okej. Kändes konstigt bara att köpa kondomer till sonen. Sen veta att vad han kanske gör med dem på sitt rum. 

    Hur vet jag vilken sort?

  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2015-05-24 17:23:42 följande:

    Ja men jag tror inte han vågar gå dit. Eller får jag som vuxen hämta?


    Jag vet att ungdomar får hämta gratis där.

    Känns det spännande tycker du att köpa kondomer åt honom?
  • Anonym (så klart!)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2015-05-24 17:24:24 följande:

    Okej. Kändes konstigt bara att köpa kondomer till sonen. Sen veta att vad han kanske gör med dem på sitt rum. 

    Hur vet jag vilken sort?


    Finns paket som innehåller lite olika sorter. Dom säljs på apotek.

    Eller så frågar du? :)
  • Saraforlife

    Han har förtroende nog att be DIG köpa kondomer! Om jag hade varit mamma till honom hade jag känt mig stolt! Det betyder att han vill skydda sig OM han har sex. 

    Föräldrar kan inte påverka om/när deras barn har sex, egentligen inte heller om dom skyddar sig men man kan som förälder hjälpa till. Hellre skyddat om det nu är sex än oskyddat, right?

    Du kan också tipsa honom om att umo har gratis och säga att det är bra om han provar att fixa det själv någon gång i framtiden, när han känner sig redo. Det är ganska befriande att slippa va bunden till att sin förälder ska köpa kondomer till en. 

    Kanske hjälper om du säger att all göra det, för så är det ju i princip, nästan alla använder kondomer och köper det.

Svar på tråden Sonen ville jag skulle köpa kondomer?