• Anonym (Sexlös)

    Rätt att förvägra sex

    Jag bor ihop med min sambo vilken just nu undviker att ha sex med mig. Men h*n vägrar även erkänna att h*n försöker slippa, så det går inte prata om problemet heller. Samtidigt så anser h*n att man ska vara trogen.

    Det finns ingen logik i resonemanget och jag känner mig förbisedd och oälskad. Jag personligen älskar min sambo, men det räcker inte i längden utan det måste även finnas sex med i bilden.

    Är det verkligen rätt att förvägra någon sex och sedan kräva att man ska vara monogam?

  • Svar på tråden Rätt att förvägra sex
  • Anonym (Jag)

    I vilket fall så måste man prata om det...det kan man inte vägra tycker jag. I övrigt går det inte att svara på frågan tycker jag, eftersom man inte vet något om anledningen...

  • sextiotalist
    Anonym (Sexlös) skrev 2015-05-24 19:37:52 följande:

    Jag bor ihop med min sambo vilken just nu undviker att ha sex med mig. Men h*n vägrar även erkänna att h*n försöker slippa, så det går inte prata om problemet heller. Samtidigt så anser h*n att man ska vara trogen.

    Det finns ingen logik i resonemanget och jag känner mig förbisedd och oälskad. Jag personligen älskar min sambo, men det räcker inte i längden utan det måste även finnas sex med i bilden.

    Är det verkligen rätt att förvägra någon sex och sedan kräva att man ska vara monogam?


    Man har aldrig rätt till sex med andra oavsett om man lever ihop eller inte.

    Om du har sex med andra så ska du självklart vara ärlig om det och sedan är det upp till henne att stanna kvar eller ej. Hon har rätt att vilja att hennes sambo är monogam
  • Anonym (OK)

    Visst kan man kräva det. Sedan är det upp till dig om du fortfarande vill vara tillsammans med din sambo eller inte. Det bestämmer ju bara du.

  • Bestemor

    Klart hon har rätt att vägra det. Det är hennes val.

    Sen om du finner dig i det är en annan sak

    Det blir ditt val.

  • SupersurasunkSara

    Ja, självklart. Har man som par bestämt att man ska vara monogama så givetvis ska man då vara trogen oavsett hur mycket eller lite sex som finns.

    Du å din sida har dock lika stor rätt att fundera på om du vill vara kvar i det här förhållandet. Sex är ingen rättighet, det är en förmån.

    Om din sambo inte vill ha sex med dig och inte vill prata om det, ja vad finns det då kvar mellan er? Fråga din sambo om det är något som har hänt som gör att h*n inte vill ha sex med dig. Stress på jobbet? Hemma? Vägrar din sambo att prata med dig får du ju säga som det är, om din sambo inte är villig att lösa problemet, för det ÄR ett problem, för dig, så vad finns det kvar i förhållandet?

  • Hadraniel

    Har man bestämt att man ska vara monogama i ett förhållande så gäller ju detta givetvis oavsett hur sällan man har sex. Däremot är det ju fullt rimligt att du försöker komma överens om en förändring gemensamt med din partner om vad som gäller inom just ert förhållande gällande denna aspekten, alternativt talar om att du inte tänker ställa upp på dessa premisser och att du kommer välja att avsluta relationen om läget fortsätter vara som det är nu utan någon förbättring.

    Det viktiga är ju att ni hittar fram till en lösning som är acceptabel för er båda alternativt inser att ni inte passar tillsammans. Men att vara otrogen i bemärkelsen att "gå utanför vad ni gemensamt har bestämt är ok" tycker jag inte är en bra idé eller ok beteende.

  • Upptagenmeninte
    Anonym (Sexlös) skrev 2015-05-24 19:37:52 följande:

    ...undviker att ha sex med mig. ... Samtidigt så anser h*n att man ska vara trogen.

    Är det verkligen rätt att förvägra någon sex och sedan kräva att man ska vara monogam?


    Rätt och rätt. Klart hon har rätt att kräva precis vad som helst, precis som du har rätt att kräva precis vad som helst.

    - Hon har rätt att kräva att du ska vara trogen och sexlös.
    - Du har rätt att kräva att ni antingen hittar en lösning på sexlösheten mellan er, alternativt att hon släpper ut dig på grönbete så du får ditt sexbehov tillfredställt på annat håll.

    Någon ingen av et däremot har rätt att göra, är att kräva att den andra SKA gå med på den andra partens krav. Och om ni nu inte kan komma överens... alltså om ni inte kan komma fram till en lösning som fungerar för er båda, så kanske det bästa är att gå skilda vägar?

    Så kan hon fortsätta med sitt liv i celibat, och du kan försöka hitta en partner som inte vill leva i celibat.
  • Anonym (man med klös)

    Han tänder väl inte på dig helt enket.

    Försök piffa upp dig både kortsiktigt och långsiktigt.

    Långsiktigt=med träning, bra mat, inte för mycket kalorier.

    Kortsiktigt med smink.

  • emliz
    Anonym (man med klös) skrev 2015-05-24 21:07:47 följande:

    Han tänder väl inte på dig helt enket.

    Försök piffa upp dig både kortsiktigt och långsiktigt.

    Långsiktigt=med träning, bra mat, inte för mycket kalorier.

    Kortsiktigt med smink.


    Ingenstans tyder det på att det är en tjej som skriver
  • Dixie
    Anonym (Sexlös) skrev 2015-05-24 19:37:52 följande:

    Är det verkligen rätt att förvägra någon sex och sedan kräva att man ska vara monogam?


    ja, är man i ett förhållande kan man ju inte bara gå ut och vara otrogen för ett ens partner inte vill ha sex just då ( om man nu inte sedan tidigare har den överenskommelsen) 
  • alice85

    Ja, klart man har rätt att inte vilja ha sex. Och du har rätt att lämna om du känner att förhållandet under de premisserna inte funkar för dig.

  • Miss Skywalker

    Tycker att man är skyldig sin partner en förklaring. Kan ju bero på stress, kroppsliga orsaker osv. Men att tycka att ngn ska nöja sig med ett sexfritt förhållande i all evighet är naivt.. Då kan man lika gärna bara vara kompisar..

    Att prassla löser ju knappast problemet..

  • Anonym (Sexlös)

    Intressanta svar. Tackar för det.
    Jag skulle inte kunna vara otrogen, men har onekligen lekt med tanken och ville bara få lite input på hur andra ser på saken. Mitt enda alternativ är givetvis att lämna om sambon inte tänker bidra till en lösning. 


    Det är intressant hur många antar att h*n är en kvinna. Varför?  


     

  • Miss Skywalker
    Anonym (Sexlös) skrev 2015-05-25 13:05:58 följande:

    Intressanta svar. Tackar för det.

    Jag skulle inte kunna vara otrogen, men har onekligen lekt med tanken och ville bara få lite input på hur andra ser på saken. Mitt enda alternativ är givetvis att lämna om sambon inte tänker bidra till en lösning. 

    Det är intressant hur många antar att h*n är en kvinna. Varför?  

     


    Därför att myten om att mannen alltid har starkast sexdrift fortfarande hägrar..
  • fluu

    Man har alltid rätt att inte vilja ha sex. Du kan inte ursäkta otrohet pga det, däremot kan du välja om du vill vara kvar i en sexlös relation. Det är okej om du inte vill det, men gör då slut innan du söker nytt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • The sea refuses no river

    All rätt, såklart.

    Men det betyder ju inte att du behöver gå med på kraven till trohet.

    Med vilket jag inte menar att förespråka otrohet, utan snarare att ta diskussionen och vara tydlig med att du inte vill leva ett liv utan sex - och ifall din partner inte kan prata om det ("jag har ingen sexlust just nu, stressad/deprimerad/orolig, men det kommer nog tillbaka") - tycker jag inte att du skulle göra fel ifall du svart på vitt förklarade att du inte vill ha det så,  dvs antingen vill du ha sex med andra eller avsluta förhållandet.

Svar på tråden Rätt att förvägra sex