• Anonym (?)

    ettåring och ögonkontakt

    Har en son som just fyllt ett som inte är mycket för ögonkontakt. Aldrig varit.

    I övrigt tycker jag han är som ettåringar är.

    Pratar inte iofs och har nog mer temperament än genomsnittet (pust).

    I alla fall så undrar jag om man bör reagera på detta med ögonkontakten? Måste alla barn ha god ögonkontakt eller kan det vara olika?

    ( med dålig ögonkontakt menar jag att den är ganska kort och han söker inte så mycket ögonkontakt, men han gör det ibland såklart!)

  • Svar på tråden ettåring och ögonkontakt
  • Anonym (Hm)

    Ja jag skulle oroa mig, ögonkontakt är Väldigt viktigt för samspelet er emellan.

    Jag skulle ta upp det med BVC snarast...

  • Anonym (?)

    Ja jag har ju redan börjat fundera lite över det såklart, annars skulle jag inte kommit på att skriva tråden.

    usch får en klump i magen.

    Han HAR ju och ger ögonkontakt. Men inte i överflöd precis.

    Blir mest märkbart när han vill något. Ex om han ätit klart och vill komma ur stolen sträcker han upp armarna och så, men ser inte på mig. Eller om det är nått han vill ha, då låser han blicken vid den grejen

  • Anonym (Mammas)

    Pratar ettåringar? Mina har aldrig gjort det, möjligtvis sagt "mamma".

    Däremot har de båda haft väldigt mkt och långvarig ögonkontakt. Så det hade jag kollat upp på BVC. Förstår att du blir orolig, men alla barn är ju så olika!

  • Anonym (?)

    Ja jag får kontakta dem....

    Ville bara kolla lite här först. Ifall det fanns någon som visste om även små barn kan vara olika i ögonkontakt. Som vuxen kan man ju vara lite olika i det fallet

  • Anonym (en av varje)

    Vår äldsta var aldrig mycket för ögonkontakt. Visst, det hände men inga långa stunder när vi såg varandra djupt i ögonen. Sa heller inte mycket runt 1årsdagen och var precis uppe i 10 ord till 18månderskontrollen. Är idag en fullt normal och gosig 4åring.

    Yngsta var precis tvärt om och älskade när vi riktigt drunknade i varandras ögon. Mer pratsam oxå och sa en handfull ord runt 1årsdagen. Får väl vara glad över att de kom i den ordning som de gjorde för annars hade jag nog oroat ihjäl mig

  • Anonym (?)
    Anonym (en av varje) skrev 2015-05-25 19:18:48 följande:

    Vår äldsta var aldrig mycket för ögonkontakt. Visst, det hände men inga långa stunder när vi såg varandra djupt i ögonen. Sa heller inte mycket runt 1årsdagen och var precis uppe i 10 ord till 18månderskontrollen. Är idag en fullt normal och gosig 4åring.

    Yngsta var precis tvärt om och älskade när vi riktigt drunknade i varandras ögon. Mer pratsam oxå och sa en handfull ord runt 1årsdagen. Får väl vara glad över att de kom i den ordning som de gjorde för annars hade jag nog oroat ihjäl mig


    Tack för svar! Barn kan alltså vara olika. Jag fick barnen i fel ordning :)

    Äldre sonen har alltid varit och är fortfarande som ett socialt 'geni'. Drunknade i typ allas ögon som liten. Älskade att bara sitta och titta och le.

    Som jag skrev från början är inte ögonkontakten obefintlig, men mer sparsam.

    Gällande talet så är det inget som oroar mig ännu iaf. Han babblar på hela tiden men har bara fem riktiga ord som används rätt sparsamt.
  • Anonym (en av varje)
    Anonym (?) skrev 2015-05-25 19:54:38 följande:
    Äldre sonen har alltid varit och är fortfarande som ett socialt 'geni'. Drunknade i typ allas ögon som liten. Älskade att bara sitta och titta och le.
    Precis sån var vår yngsta. Vi fick t o m säga till folk vi träffade ofta att inte kommentera på att yngsta var så GLAD eftersom äldsta blev ledsen. 
Svar på tråden ettåring och ögonkontakt