• Anonym (Flytt)

    Tips på bra förorter!

    Vi har en tvåa i innerstan som är alldeles för trång för vår familj som vuxit. Nu ska vi försöka byta den till en så stor lägenhet som möjligt och då söderort.

    Vilka områden är bra och vilka är sämre? Enskede, Haninge, Farsta?

    Önskar tips!

  • Svar på tråden Tips på bra förorter!
  • Anonym (hm)

    Typiskt sthlmare att anta alla förstår de menar sthlm direkt.

  • Anonym (Flytt)

    Okej, ber om ursäkt för det!

  • Anonym (Signatur)

    Definiera "bra" och vad som passar dig och din familj. De flesta kommer ju att säga att deras förort är bra.

  • Anonym (Flytt)
    Anonym (Signatur) skrev 2015-05-25 10:45:19 följande:

    Definiera "bra" och vad som passar dig och din familj. De flesta kommer ju att säga att deras förort är bra.


    Bra för mig betyder lugnt och tryggt, nära till kommunikationer.
  • Anonym (Schwoosh!)

    Min erfarenhet: Skärmarbrink, Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp. Fina områden, med närhet till grön- och skogsområden. Skapligt lugnt och skönt. Hammarbyhöjden klart finast.

    Annars tycker jag att lugnaste tunnelbanelinjen är röda linjen mot Fruängen. Har bott vid Telefonplan och det var supertrevligt. Även Hägerstensåsen och Midsommarkransen är trevliga. 

    Men det verkar som ni vill längre söderut än så? Tror ni att det är lättare att byta där?

    Nåväl, Farsta gillar jag inte riktigt även om jag inte har bott där själv. Enskede är också trevligt (OBS! bara ni undviker Dalen!!). Haninge har jag bara passerat på cykel. Där vill man väl hellre bo i villa?

    Var bor ni nu?

  • Anonym (Flytt)

    Vi bor i Hornstull. Nej då vi är inte ute efter att bo längre ut. Tänkte bara att det säkert är lättare att få större ju längre ut man kan tänka sig.

    Tack för dina tips! Dalen verkar vara lätt att få till ett byte i men det är inte nåt vidare eller? Farsta har jag en del vänner men har egentligen inte så mycket koll på området då det är så stort.

  • Anonym (Schwoosh!)
    Anonym (Flytt) skrev 2015-05-25 11:16:21 följande:

    Vi bor i Hornstull. Nej då vi är inte ute efter att bo längre ut. Tänkte bara att det säkert är lättare att få större ju längre ut man kan tänka sig.

    Tack för dina tips! Dalen verkar vara lätt att få till ett byte i men det är inte nåt vidare eller? Farsta har jag en del vänner men har egentligen inte så mycket koll på området då det är så stort.


    Inte Dalen under några som helst omständigheter! Det är inte ett trevligt område överhuvudtaget.

    Jag har också släkt och vänner som har bott i Farsta och är inte förtjust i området själv, men som du säger är Farsta stort och det finns säkert trevliga områden också. Och dessutom är det ju ganska subjektivt vad man gillar. 

    Området som ligger på andra sidan Nynäsvägen (vid Farsta), dvs. Sköndal och ner mot Larsboda på väg mot Trångsund (dock inte bostadsområdena i Trångsund) verkar vara trevliga från "utsidan" när man passerar förbi. Vet inte om det finns så mycket hyresrätter där dock.

    Annars kan det ju vara en tanke att kolla upp om det ligger något litet hyreshus i områden som inte är i anslutning till tunnelbanan. Kanske finns det någon där som vill komma närmare jobb i stan (om ni har bil, eller kan tänka er att åka buss). 
Svar på tråden Tips på bra förorter!