• jasseking

    Hjälp. 16 och gravid!

    Jag är snart 17 år, och i fredags fick jag reda på att jag är gravid. Jag har alltid varit emot abort, men på insidan har jag alltid vetat att skulle jag bli gravid, hade abort varit ett alternativ. 


    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har hört från andra hur sjukt svårt det är att uppfostra ett barn. 


    Jag är 4 veckor gravid och mina föräldrar vet ingenting. Mina föräldrar har alltid sagt att deras värsta mardröm är att jag ska komma hem och säga att jag är gravid. Jag är rädd att om jag berättar för dom, så kommer dom inte älska mig längre. Plus att jag pluggar, jag har två år i gymnasiet kvar vilket betyder att om jag bestämmer mig för att behålla barnet, så kommer jag inte kunna ta studenten med alla mina vänner.

    Jag och min kille har setts i endast 3 månader nu, och han är emot att jag gör en abort. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna ge mitt barn ett bra liv, att mitt barn ska behöva växa upp som jag.. (Jag är placerad på jourhem och väntar på att bli fosterhemsplacerad..) Dessutom vet jag inte vad som kommer hända när soc får reda på det, inget fosterhem kommer vilja ha mig i varje fall, så kommer jag hamna på något slags stödboende eller kommer dom att ta mitt barn?


    Jag vill att mina barn ska få allt i livet, och en pappa. Vem vet hur länge jag och min kille kommer hålla ihop? Jag vet att jag älskar honom men som sagt, jag är bara 16 år gammal. Jag vill ha det här barnet mer än någonting annat, men jag vill inte förstöra mitt liv, eller mitt barns, jag vet inte vad jag ska göra.

    Jag vet att jag skulle älska mitt barn med allt jag har, men hur ska jag ha råd med detta? Och varför ska ett barn behöva dö, för att jag gjorde ett misstag? Jag är så förvirrad. Jag vet att det skulle vara enklare om jag visste att folk runt omkring mig skulle stötta mig. 

    Vad tycker ni? Är det bäst att jag gör abort eller borde jag man up och stå för mitt misstag?