• Sienna

    Storlek på fostret i v5+1

    Hejsan! Jag var på VUL idag och läkaren fastställde att det jag är i v.5+1 just nu och man såg den lilla larven. Enligt läkaren var allt normalt och så, men jag har lite funderingar kring storleken på fostret. 

    Jag har läst runt på olika hemsidor och bl a på gravidappen om att i denna vecka så är fostret mellan 2-4 mm. Enligt VUL idag så mätte vårt lilla foster 7,8 mm. 

    Är det vanligt? Någon här som varit med om liknande? 

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Storlek på fostret i v5+1
  • Flisan97

    Hur kan dom fastställa att du är så tidig när den är stor? När jag va i 6+4 var fostret 7 millimeter

  • Sienna

    Jag har ingen aning. Men jag var på ett VUL för en vecka sen för att jag hade testat positivt på flera gravtester. Anledningen till så tidigt VUL var för att jag hade tagit pergotime och vi och läkaren ville kolla/fastställa att allt var normalt och bekräfta graviditeten. Så vi vet med 100 % säkerhet när det blev till. Följde hela processen med ÄL-tester och Clearbluemonitorn. Så att jag är i v5+1 är helt korrekt. Vi hade räknat ut det till det tidigare också men så bekräftade han det med idag. 

    Men jag har ultraljudsbilden och där står det 0,78 cm (7,8 mm). 

    Ska tillbaka om 3-4 veckor. Men vet du varför det skulle kunna vara så?

  • Flisan97
    Sienna skrev 2015-05-25 13:18:23 följande:

    Jag har ingen aning. Men jag var på ett VUL för en vecka sen för att jag hade testat positivt på flera gravtester. Anledningen till så tidigt VUL var för att jag hade tagit pergotime och vi och läkaren ville kolla/fastställa att allt var normalt och bekräfta graviditeten. Så vi vet med 100 % säkerhet när det blev till. Följde hela processen med ÄL-tester och Clearbluemonitorn. Så att jag är i v5+1 är helt korrekt. Vi hade räknat ut det till det tidigare också men så bekräftade han det med idag. 

    Men jag har ultraljudsbilden och där står det 0,78 cm (7,8 mm). 

    Ska tillbaka om 3-4 veckor. Men vet du varför det skulle kunna vara så?


    Alltså min läkare sa till mig att i början så kan storleken vara svår att få exakt pga den växer verkligen varje dag men tycker det är så konstigt att den är flera millimeter större än den borde. :/ ingen aning varför det är så. Men det låter ju positivt om man jämför det foster som faktiskt växer för långsamt. Tycker bara det låter konstigt haha, kan du se på bilden vart de 78 mm mäter? Kanske på den bilden att de mäter gulsäcken också?
  • Sienna
    Flisan97 skrev 2015-05-25 13:21:40 följande:
    Alltså min läkare sa till mig att i början så kan storleken vara svår att få exakt pga den växer verkligen varje dag men tycker det är så konstigt att den är flera millimeter större än den borde. :/ ingen aning varför det är så. Men det låter ju positivt om man jämför det foster som faktiskt växer för långsamt. Tycker bara det låter konstigt haha, kan du se på bilden vart de 78 mm mäter? Kanske på den bilden att de mäter gulsäcken också?
    Aa, längst ut på den vänstra sidan så står måtten och man kan tydligt se att det är något under 1 cm, alltså ser det ut att stämma med hans mätningar också. 

    Jag är också fundersam kring storleken. För det är ju nästan det dubbla än vad det "bör" vara vid det här stadiet. Jag är överlycklig och jättetacksam att den växer på bra, men man blir ju lite fundersam. 
  • Babybel

    Det som står på ul-bilden är inte fostrets längd fick jag berättat för mig när jag var med om typ samma grej fast i vecka 13. Det är typ hur deras apparat är inställd/inzoomad i cm

  • Flisan97
    Babybel skrev 2015-05-25 14:20:25 följande:

    Det som står på ul-bilden är inte fostrets längd fick jag berättat för mig när jag var med om typ samma grej fast i vecka 13. Det är typ hur deras apparat är inställd/inzoomad i cm


    Aa det står högst upp hur mycket de är inzoomat men på sidan nere står längden på fostret. Kan själv visa min senaste ultraljudsbild om det skulle behövas. den visade att fostret var ungefär 9 millimeter och läkaren sa det också.
  • Fridisen26

    Det som står på bilden är inte fostrets storlek! Har också trott det förut men frågade min barnmorska om det och det är något slags mått på deras ultraljudsmonitor. Ibland kan det hönda att det är samma som fostrets storlek men det är inte fostrets längd som står!

  • Flisan97
    Fridisen26 skrev 2015-05-26 09:22:39 följande:

    Det som står på bilden är inte fostrets storlek! Har också trott det förut men frågade min barnmorska om det och det är något slags mått på deras ultraljudsmonitor. Ibland kan det hönda att det är samma som fostrets storlek men det är inte fostrets längd som står!


    Vad okunniga ni är. Det är visst fostrets storlek. De mät grejerna hon har satt mellan fostrets huvud och rumpa står nere på höger sida. Alltså fostrets längd. Det ni pratar om som står högst upp är deras mått. Så jo fostrets storlek står visst för det är enligt de där måtten man mäter vilken vecka.
  • Fridisen26

    Men herregud! Okunniga? Det som du har på din ultraljuds bild har inte alla på sina i höger hörn! Utan det jag pratar om är det som står högst upp!

    På alla ultraljudsbilder så står inte måtten på fostret med så som på din!

  • Flisan97
    Fridisen26 skrev 2015-05-26 12:25:06 följande:

    Men herregud! Okunniga? Det som du har på din ultraljuds bild har inte alla på sina i höger hörn! Utan det jag pratar om är det som står högst upp!

    På alla ultraljudsbilder så står inte måtten på fostret med så som på din!


    Nej men det jag och ts pratade om är fostrets längd som står i HÖRNET så ja ni är okunniga
  • ssa123
    Flisan97 skrev 2015-05-26 12:38:52 följande:

    Nej men det jag och ts pratade om är fostrets längd som står i HÖRNET så ja ni är okunniga


    Fast ts skriver ju 'längst ut på vä sidan' och där står ju inställningarna.

    Men i vilket fall kan det kanske vara måttet på hinnsäcken?
Svar på tråden Storlek på fostret i v5+1