• Olivera

    Delamning som fungerar?

    Hej!

    Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av en fungerande delamning?


    Både med bröst + ersätting och bröst + utpumpad mjölk på flaska.

    Jag behöver avlastning med matandet (pga hälsoskäl, riskzon för grav. depression och måste kunna parera sömnbristen ibland) men vill så hemskt gärna kunna behålla amningen också.

    Någon som har tips??

    Tusen tack!


     

  • Svar på tråden Delamning som fungerar?
  • Olivera

    Ja en sån har jag! Hittills går det bra men är orolig både att flaskan ska störa, och att produktionen ska gå ner... Har tillmatat med ersättning ca en gång per dag hittills (lillan är en vecka) och började med kopp men det vill hon inte ta längre. Mjölken har inte riktigt kommit igång, men jag försöker amma så ofta jag kan (dvs hela dagarna :) )

    Än så länge föredrar hon bröstet, men är hon för hungrig och där är för lite så får hon lite ersättning. Pumpar med bröstpump för att försöka öka...

  • Gladhannapanna

    hej!


    Jag delammade båda mina barn pga för lite mjölk. Den äldsta föredrog flaskan framför bröstet så hon ammade lite först och fick flaska direkt efteråt vid varje mål,
    Min yngsta dotter föredrog bröstet och ammade nästan fullt, fick en slurk ersättning varje eftermiddag. Hon ammade delvis tills hon var tio månader då jag valde att avsluta. 

    Hade inga problem med att byta mellan flaska och bröst med någon av dem. DÅ min produktion var så liten funkade det inte att pumpa. 

  • Alexi

    Jag delammade min dotter pga strul i början. Hon fick en flaska ersättning vid läggningen, i övrigt ammade jag. Det funkade bra men jag tror det är jätteviktigt att konstant amma så mycket det bara går. För börjar man ge en flaska ersättning till här och där så sjunker produktionen snabbt. Jag fick alltså kämpa för att hålla mängden mjölk uppe.

  • marlinire

    Jag helammade första tre månaderna, och började sen jobba några timmar på fm. Då fick hon utpumpad mjölk. Klarade av att pumpa tillräckligt (ett bröst morgon samtidigt som hon morgonammade, båda brösten efter att hon ätit kvällsmål på kvällen) tills hon tröttnade på amning runt 9-10 månader. Då övergick vi till tilläggsersättning, men hon åt redan en hel del mat vid det laget.

    Jag tror dock att det är väldigt individuellt vad som funkar för dig och ditt barn. Det gäller helt enkelt att prova sig fram och ha inställningen att det som funkar, det funkar. Vi hade inga problem med att kombinera flaska och amning - hade vi haft det så var backup-planen att köra bröstmjölk i flaska så länge som produktionen funkade.

    Tips - om ni ska börja med flaska och bebisen inte vill kan det vara värt att försöka lämna några timmar så pappan eller annan anknytningsperson som inte är mamma får försöka ordentligt, utan att amning finns som alternativ.

    Och ytterligare ett tips - skaffa en bra, elektrisk dubbelpump som kan köras på batterier och med handsfree-bh om du ska pumpa regelbundet en längre period - guld värt!!

  • yodi

    mina två yngsta är prematurer och det dröjde innan dom kunde helamma

    och vi körde amning+ utpumpad mjölk i flaska utan problem, fungerade hur bra som helst.

  • Babymama

    Min son och jag delammar sen han var en månad ungefär. Han är nu snart sex månader. Jag ammar honom varje gång han är hungrig och om han sen är mer hungrig så får han ersättning i flaska. Han kan ibland äta ersättning efter varje amning. Vi använder Dr Browns anti-kolikflaska med minsta hålet i sugdelen.

    Han verkar gilla bröst och flaska lika mycket, för han kan tutta en minut på flaskan och sen vända sig till bröstet och suga där fem minuter och sen tillbaka till flaskan.

    Vi gjorde likadant med dottern, men hon visade snabbt att hon föredrog flaskan och vägrade amma vid tre månader. Jag trodde att det skulle bli likadant med sonen nu, men helamning var inget alternativ ändå, och jag är så glatt överraskad att han gillar delamning. Så visst kan det funka!

    En skillnad mellan son och dotter är att dottern tog napp, medan sonen inte gör det. Kanske är det därför han gillar amningen fortfarande, för att den tillfredställer sugbehovet? Lycka till!

  • Babymama

    Glömde skriva, som nån annan har sagt, att det nog är bra att köra fri amning så mycket som möjligt för att hålla mjölkmängden uppe. Med min dotter var jag rätt inne på det där med tre timmar mellan målen, men med sonen har jag helt skippat sånt och låter honom suga när han vill, mycket för att jag nu när amningen är etablerad tycker att det är så himla mysigt :)

    Jag kände ganska mycket ångest över amningen tills dess att vi började med delamning, hade problem med svampinfektioner och har ett stort sömnbehov. Först när vi introducerade flaskan kunde jag börja njuta, och sen den dagen har jag älskat att amma. Jag vet liksom att min man kan hjälpa till, att jag kan få sova om jag måste, och då släppte pressen och det blev bara mysigt.

Svar på tråden Delamning som fungerar?