• Anonym (Kontrollfreak..)

    Cysta på äggstocken..

    Hej! Jag har en cysta på min vänstra äggstock som är 4 cm. Har tidigare haft en som blev 10 cm men den opererades bort i samband med en tarmvredsoperation.
    Jag har läst att många (men långt ifrån alla) kan få väldans ont när den spricker, och jag funderar lite på om man nu skulle få så där fruktansvärt ont, vad gör man? Ska man ta sig in till sjukhus även fast man vet vad det är som sker? Ringer man ambulans eller taxi om man är helt ensam. Finns det någon som kanske kan berätta hur det gick till för er? Eller känner ni någon som har råkat ut för det? Det finns en stor risk att jag är helt själv när det händer, jag vill bara förbereda mig på allt! =) Tack! 

  • Svar på tråden Cysta på äggstocken..
  • Flisan97

    När min cysta sprack hade jag helt sjukt ont i typ 10 sekunder sen molvärk några dagar. Tog mig inte till akuten utan gyn dagen efter och då visade de vätska i buken och fick bekräftat att den hade spruckit.

  • Anonym (Kontrollfreak..)

    Jaha ok! Åkte du till gynakuten då eller fick du en tid hos någon? Är helt nyinflyttad i detta län så har inte skaffat mig några kontakter än.. 

  • Flisan97
    Anonym (Kontrollfreak..) skrev 2015-05-25 14:28:53 följande:

    Jaha ok! Åkte du till gynakuten då eller fick du en tid hos någon? Är helt nyinflyttad i detta län så har inte skaffat mig några kontakter än.. 


    Nä bokade tid på vanlig gyn bara, som tur va hade dom en tid :) vätskan tas upp automatiskt av kroppen och det kan göra ont. Är rädd att jag ska få en cysta igen som jag kanske får massa besvär av :(
  • Anonym (Kontrollfreak..)

    Ok =)

    Käkar du p-piller? Har hört att risken är mycket mindre att man får cystor då, funkade inte för mig dock =P

  • Flisan97
    Anonym (Kontrollfreak..) skrev 2015-05-25 15:14:17 följande:

    Ok =)

    Käkar du p-piller? Har hört att risken är mycket mindre att man får cystor då, funkade inte för mig dock =P


    Nej är gravid just nu men det är sant att cystorna minskar under p-piller och sådant eftersom man då inte får ägglossning och cystorna bildas oftast bara då. Mina försvann helt av pplåster! :)
  • gbgumman

    Jag fick jätte ont flera timmar innan den sprack. Den sprack i väntrummet på sjukhuset. Då fick jag så ont att jag svimma. Bom pang framför sjuksköterskorna. Fick en inre blödning och stanna över natten. 

  • Anonym (Kontrollfreak..)
    Flisan97 skrev 2015-05-25 15:17:06 följande:
    Nej är gravid just nu men det är sant att cystorna minskar under p-piller och sådant eftersom man då inte får ägglossning och cystorna bildas oftast bara då. Mina försvann helt av pplåster! :)
    Grattis till graviditeten! Va kul =)
    gbgumman skrev 2015-05-25 15:20:47 följande:

    Jag fick jätte ont flera timmar innan den sprack. Den sprack i väntrummet på sjukhuset. Då fick jag så ont att jag svimma. Bom pang framför sjuksköterskorna. Fick en inre blödning och stanna över natten. 


    Men fy! Jag är inte rädd för smärtan, men jag är rädd att det ska ske olämpligt, typ när jag lämnar barnen vid skola/förskola eller om jag är hemma själv osv.. 

    Men eftersom du hade ont innan den sprack antar jag att den började läcka innan?
  • gbgumman
    Anonym (Kontrollfreak..) skrev 2015-05-25 15:26:00 följande:
    Grattis till graviditeten! Va kul =)
    gbgumman skrev 2015-05-25 15:20:47 följande:

    Jag fick jätte ont flera timmar innan den sprack. Den sprack i väntrummet på sjukhuset. Då fick jag så ont att jag svimma. Bom pang framför sjuksköterskorna. Fick en inre blödning och stanna över natten. 


    Men fy! Jag är inte rädd för smärtan, men jag är rädd att det ska ske olämpligt, typ när jag lämnar barnen vid skola/förskola eller om jag är hemma själv osv.. 

    Men eftersom du hade ont innan den sprack antar jag att den började läcka innan?
    Jag kan förstå det. Jag känner att jag är glad att jag var där jag var. Skulle ha jobbar kväll (ensam) ute på ett litet bibliotek på landet. Men en kollega såg hur ont jag hade och tog min kväll. Har många gånger tänkt att jag hade kunnat bli liggandes där ensam. Inte säkert det skulle komma någon besökare heller.
  • Anonym (Kontrollfreak..)
    gbgumman skrev 2015-05-25 15:34:29 följande:
    Jag kan förstå det. Jag känner att jag är glad att jag var där jag var. Skulle ha jobbar kväll (ensam) ute på ett litet bibliotek på landet. Men en kollega såg hur ont jag hade och tog min kväll. Har många gånger tänkt att jag hade kunnat bli liggandes där ensam. Inte säkert det skulle komma någon besökare heller.
    Ja du hade verkligen tur som va på sjukhuset när det hände! Men varför fick du en inre blödning?
  • gbgumman
    Anonym (Kontrollfreak..) skrev 2015-05-26 08:54:16 följande:
    Ja du hade verkligen tur som va på sjukhuset när det hände! Men varför fick du en inre blödning?
    Antar det uppstod ett litet sår. Allt läkte fint och jag var hemma och smärtfri dan efter. Sjukskriven i en vecka vilket kändes för länge. Mådde ju toppen.
  • Anonym (Kontrollfreak..)
    gbgumman skrev 2015-05-26 16:22:11 följande:
    Antar det uppstod ett litet sår. Allt läkte fint och jag var hemma och smärtfri dan efter. Sjukskriven i en vecka vilket kändes för länge. Mådde ju toppen.
    Ok va skönt att det gick över fort!
Svar på tråden Cysta på äggstocken..