• Anonym (Oj)

    Har jag gjort bort mig? Kalas på lekland

    Min son började efter jul på ett nytt dagis där vi inte känner någon annan familj privat, men jag har ett par av de andra mammorna på facebook eftersom de lagt till mig där.

    Nu när sonens 6-årsdag närmar sig så har vi bokat in ett lekland för att ha kalas för kompisarna. Vi bor så litet så vi får inte plats att vara hemma och jag tyckte det var bättre att de får vara på leklandet och röja av sig och ha roligt.

    I fredags skickade (mailade) jag ut inbjudningarna. 

    Idag så ser jag att en av de bjudnas mammor har gillat och kommenterat ett delat inlägg på facebook där någon skrivit en artikel om att det är förskräckligt att barnkalas är så dyra och att man är på lekland.

    Vi har ju varit på flera av de andras kalas, men alla har varit hemma. Alla har dock bott större än vad vi gör. Nu känner jag mig så nervös, har jag gjort bort mig som bokat lekland? Kommer de andra att titta snett på mig /min son? Ibland känns det som om hur man än gör så blir det fel

  • Svar på tråden Har jag gjort bort mig? Kalas på lekland
  • Anonym (nej)

    Så länge det inte medför några extra kostnader för dom så ser jag inga problem med det.

    Jag tycker att ni löste det på ett bra sätt :)

  • Anonym (varför)

    Hej!

    Lekland är ju jättebra! Bry dig inte vad andra tycker. Det viktigaste är väl att barnen har roligt?

  • Anonym (Oj)

    Nej, inga extra kostnader. Vi betalar självklart för alla barnen. Av de många extra tusenlapparna vi sparar på att bo lite mindre, så kände vi att vi kan ta en till att ha ett kalas som är görbart.

    Jag blir bara orolig om alla andra kanske tycker detsamma som i artikeln, att det är idiotiskt med så dyra kalas och att man skall hålla sig till korv, tårta och lekar hemma (som vi gjort tidigare år) . Jag vill liksom inte sticka ut eller göra bort oss nu när vi är ganska nya i gänget.

  • AnnaSthlm

    Så länge det tydligt framgår att ni bjuder på leklandet tycker jag att det är oerhört smaklöst av föräldern till det inbjudna barnet att uttrycka något negativt överhuvudtaget. Är man emot kalas på lekland av principskäl, tackar man vänligt nej utan att ange skälet, och håller tyst.

  • Anonym (nej)
    Anonym (Oj) skrev 2015-05-25 14:19:28 följande:

    Nej, inga extra kostnader. Vi betalar självklart för alla barnen. Av de många extra tusenlapparna vi sparar på att bo lite mindre, så kände vi att vi kan ta en till att ha ett kalas som är görbart.

    Jag blir bara orolig om alla andra kanske tycker detsamma som i artikeln, att det är idiotiskt med så dyra kalas och att man skall hålla sig till korv, tårta och lekar hemma (som vi gjort tidigare år) . Jag vill liksom inte sticka ut eller göra bort oss nu när vi är ganska nya i gänget.


    Jag förstår hur du menar. Det är klart att man inte vill sticka ut. Och artikeln har en poäng i att kalas blivit äckligt dyra. Men jag tycker ändå att det är viss skillnad mot att ni betalt något och att gästerna förväntas dyka upp i dyra kostymer tex.
  • Fjäril kär

    jag skulle inte säga att du gjort bort dig men lite beror på vad det är för kategori av människor som finns bland dessa föräldrar. 

    Även om man gillar och delar ett inlägg om dyra barnkalas så betyder ju inte det att man bojkottar och tittar snett på dom som väljer att göra så. 

    Däremot kan det slå hårt på dom som inte har råd att bjuda på dyrare kalas som kan känna sig tvingade att bjuda igen på samma sätt. 

    Här där jag bor bjuder vi på McDonalds-kalas och leklandskalas och kalas på simhall osv helt enkelt för att vi är ett stort gäng föräldrar som skiftjobbar och av andra orsaker  och inte orkar fixa o mecka med många barn hemma . Då är det bra att det finns möjligheter. Men då är vi alla inkörda med denna lösning sedan flera år tillbaka.  Och dom som av orsaker inte har råd att ensam stå för kalaset så är det inget problem att flera slår ihop kalasen och delar på kostnaderna.  

    Men jag skulle kanske förklara hur tänket hos dig är att ni har det som ni har det och därför väljer att ha kalas på lekland och att det inte har att göra med att du tycker barnkalas ska vara på visst sätt och måste kosta.   Var tydlig helt enkelt så är det inget problem. 

  • Anonym (: ))

    Om det är du som betalar för alla bjudna är det ok. Men förväntas det att dom ska betala för att gå på kalaset är det mindre ok.

  • Anonym (Oj)

    Jag har ju inte skrivit i inbjudan att vi bjuder på leklandet, men det förutsätter jag att alla förstår eftersom vi bjuder in till kalas? Eller? 

    Föräldrarna har iof inte uttryckt någonting negativt direkt till mig, det hon kommenterade var skrivet till en annan som delat en artikel och jag såg det eftersom vi är facebook-vänner.

    Vi bor i Stockholms innerstad. Jag vet vad de andra föräldrarna jobbar med, var de bor och vad de har för bilar. De BORDE inte ha några som helst ekonomiska problem. Men vem vet, skenet kan ju bedra förstås. Men jag har ju inte så mycket annat val än att hyra en lokal. Alternativet vore att inte ha något kalas alls, men det skulle sonen bli ledsen av ju.

  • cosinus

    Nu är iofs inte den sista idioten född men för mig personligen så tycker jag det vore väldigt märkligt om någon har synpunkter på kalaset.

    Jag ogillar presenthets, jag ogillar om det går prestige i hur kalas ska hållas och att man liksom måste ha det på ett speciellt sätt. 

    Jag skulle själv aldrig ha ett kalas på ett lekland då jag tycker det är jättesvårt att hålla koll på var barnen drar iväg och att alla är med. Ungarna sprids vind för våg och det är svårt att ha överblick. Jag tycker bättre om att vara hemma om det är görbart eller hyra en gympahall (badhus är också bättre men inte om barnen är på gränsen simkunniga och man inte känner dem)

    Men iaf, med det sagt.

    MIna barn blir ofta bjudna på leklandskalas. En av mina bästa vänner har alltid på lekland för att slippa mecket att ha kalas hemma. Mina barn går glatt när de blir bjudna och jag gnuggar liksom inte in mina åsikter i ansiktet på de som bjuder fö det. Varför skulle jag? Alla gör vi våra val och man får tycka olika.

  • Anonym (Oj)

    Men alltså, nu blev jag ännu mer nervös. Borde jag ha skrivit att vi bjuder på leklandskalaset? Hur fasiken skriver man det i en kalasinbjudan?

    Välkommen på Pelles kalas på leklandet xxxx. Du behöver inte betala nått....

Svar på tråden Har jag gjort bort mig? Kalas på lekland