• Anonym (Klirr)

    Ska jag gå tillbaka till gamla jobbet eller stanna på nya?

    Jag har arbetat på samma arbetsplats i många år. Kunde allt på mina fem fingrar. Kände alla. Trivdes väl på stora hela men tyckte man fick för lite uppskattning från chefen bland annat. Sökte nytt jobb och fick det och började för ett halvår sedan. Jag började pendla 1,5 timme per dag, gick upp till heltid osv. Detta har slitit ut mig helt. Jag är konstant trött, irriterad och gråtmild. Senast igår fick jag nästan panik av känslan att inte orka med barn och hem som innan. Nya jobbet är okej. Ingen stress och väldigt fritt. Men jag saknar mina gamla kollegor som jag kunde skratta så jag grät ihop med osv. Nya jobbet känns ensamt.

    Nu till saken: Min fd chef mailar mig idag och säger att min tjänst är tillgänglig igen då nya killen slutar. Visst kan man väl ta det som en "invit" att söka? Problemet är att tjänsten är 80% och med lägre lön. Vilket skulle ni tagit? Det gamla jobbet med sämre lön men utan pendling, mer tid för kidsen osv eller stannat på det nya med bättre lön och mer pengar över till t ex resor, husrenoveringen osv? Min man vill inte att jag går tillbaka till gamla jobbet pga stressen som fanns. Och OM jag söker, är det "ok" att begära typ 1500:- mer i lön, att försöka iaf? Jag är helt kluven!

  • Svar på tråden Ska jag gå tillbaka till gamla jobbet eller stanna på nya?
  • Anonym (En annan vinkel.)

    Sök du jobbet, det kan du alltid göra och begär mera än 1500, säg 2500. Det är ju först om du blir erbjuden jobbet som du har något att ta ställning till. Just nu har du ju inte det.

  • Anonym (Klirr)

    Helt rätt men är rädd att verka girig om man kräver så mkt mer i lön....

    Jag sitter inte i sjön så sett så det är kanske nu man har tillfälle att begära mer... Å andra sidan är det inte pengarna som lockar mest för mig utan den sociala biten. Men maken lär inte gilla om jag går ner i tjänst och lön vilket jag kan förstå til en viss del.


    Anonym (En annan vinkel.) skrev 2015-05-25 16:39:40 följande:

    Sök du jobbet, det kan du alltid göra och begär mera än 1500, säg 2500. Det är ju först om du blir erbjuden jobbet som du har något att ta ställning till. Just nu har du ju inte det.


  • Seven Costanza

    Jag hade sökt tjänsten men skrivit att eftersom jag nu arbetar heltid är jag intresserad under förutsättning att de kan erbjuda heltid. Är skillnaden i lön pga skillnaden i tjänstgöringsgrad eller är det stor skillnad även om man jämför heltidslönerna? Du skriver att det var stressigt på förra jobbet - menar du bara under kontorstid då eller generellt? Undrar därför att du skriver att det är svårt att hinna med fritiden nu men om det var mkt stress på förra jobbet kanske det också gick ut över fritiden?

  • Gladhannapanna

    Klart att du ska söka! Fråga om det finns möjlighet till heltid och prata inte lön förrän du blivit erbjuden tjänsten. Vill de ha dig tillbaka får de betala helt enkelt! 

    Jag jobbar nu 100% mot 80% fram till årsskiftet. Har också fått en rejäl löneökning vilket verkligen gör skillnad för oss, men om jag inte trivs spelar det ju inte roll! Att dessutom må dåligt för att man inte hinner med familjen är ett högt pris att betala. Vilket gagnar familjen mest, mer pengar eller mer tid tillsammans? I vissa fall gör pengarna skillnaden mellan att leva väldigt snålt och under press eller ha lite luft i ekonomin. I andra fall gör inte mer pengar så stor skillnad utom att man kan ha en finare bil, resa mer etc. 

  • Anonym (Klirr)

    Tack för svar. Skulle jag jobba heltid på gamla jobbet skulle jag få samma lön som idag då de erbjöd det när jag sa upp mig. Men eftersom de bara kan erbjuda 80% så blir det ju rätt mycket mindre i kassan varje månad. Pendlingen kostar mig inget, jag får pendlingskort genom mitt arbete.

    Så det smartaste är alltså att jag söker tjänsten och sedan säger att jag önskar heltid alt ganska mycket mer i lön på 80%. Jag tror tyvärr att man kommer säga nej till båda förslagen, men det är väl nu man ska ha is i magen antar jag.... Är SÅ kluven. Ena sidan finns pengarna och på andra sidan den sociala biten jag saknar.

  • Anonym (En annan vinkel.)
    Anonym (Klirr) skrev 2015-05-25 18:50:00 följande:

    Så det smartaste är alltså att jag söker tjänsten och sedan säger att jag önskar heltid alt ganska mycket mer i lön på 80%. Jag tror tyvärr att man kommer säga nej till båda förslagen, men det är väl nu man ska ha is i magen antar jag.... Är SÅ kluven. Ena sidan finns pengarna och på andra sidan den sociala biten jag saknar.


    Ja och som sagt, du har inget beslut att fatta före du fått ett erbjudande.
  • Anonym (Klirr)

    Vill jag ha jobbet får jag 3200:- mer på 100% Inget att fundera på va??

  • Gladhannapanna
    Anonym (Klirr) skrev 2015-05-28 06:06:22 följande:

    Vill jag ha jobbet får jag 3200:- mer på 100% Inget att fundera på va??


    Grattis!!!!!
  • Seven Costanza
    Anonym (Klirr) skrev 2015-05-28 06:06:22 följande:

    Vill jag ha jobbet får jag 3200:- mer på 100% Inget att fundera på va??


    Så du blev erbjuden heltid? Grattis i så fall!
Svar på tråden Ska jag gå tillbaka till gamla jobbet eller stanna på nya?