• Anonym (M)

    Varför talar man om "män" och "kvinnor" egentligen?

    Är kön så viktigt liksom?

  • Svar på tråden Varför talar man om "män" och "kvinnor" egentligen?
  • Näckrosen

    Ja. Jag är kvinna och det skäms jag inte för!

    Tycker det är larv att man inte ska prata om män/kvinnor och manligt/kvinnligt. Vi ÄR inte lika!

    Däremot är det superviktigt att vi alla är lika mycket värda, har lika lön för lika arbete och har lika stor rätt att bestämma över oss själva och jobb/företag/samhälle.

    Det är jämställdhet, inte att vi ska utplåna män och kvinnor!

  • Hadraniel
    Näckrosen skrev 2015-05-25 19:20:00 följande:
    Ja. Jag är kvinna och det skäms jag inte för!
    Tycker det är larv att man inte ska prata om män/kvinnor och manligt/kvinnligt. Vi ÄR inte lika!

    Däremot är det superviktigt att vi alla är lika mycket värda, har lika lön för lika arbete och har lika stor rätt att bestämma över oss själva och jobb/företag/samhälle.

    Det är jämställdhet, inte att vi ska utplåna män och kvinnor!
    Precis!

    Det viktiga är ju inte att allt ska vara precis likadant utan snarare att mäns och kvinnors styrkor och olikheter ska värderas lika högt.
  • Anonym (M)

    Vad är det som skiljer oss åt, utöver det utseendemässiga? Alltså vilka egenskaper kan man per automatik inte ha om man är född till kvinna respektive man? Och vilka egenskaper har automatiskt alla män respektive kvinnor enbart pga att de föddes till det endera könet.

  • Hadraniel
    Anonym (M) skrev 2015-05-25 19:25:24 följande:
    Vad är det som skiljer oss åt, utöver det utseendemässiga? Alltså vilka egenskaper kan man per automatik inte ha om man är född till kvinna respektive man? Och vilka egenskaper har automatiskt alla män respektive kvinnor enbart pga att de föddes till det endera könet.
    Finns väl få saker man inte kan ha som man eller kvinna förutom gällande fortplantning och dylikt.

    Däremot finns det ju anlag som gör att vissa egenskaper är betydligt vanligare hos män respektive kvinnor. Som att män i de flesta fall har bättre anlag för att bygga muskler. Detta innebär dock inte att vissa kvinnor inte skulle kunna ha bättre sådana anlag än vad vissa män har, men det kanske gör så att mindre andel kvinnor lever upp till nödvändiga styrkekrav inom vissa yrken till exempel.
  • Batmamba

    Eftersom vi ser olika ut och därmed har olika fysiska egenskaper. Men mest tror jag det är för att de fysiska skillnaderna har gett upphov till att män och kvinnor levt, och lever, ganska olika liv. Lever man på ett visst sätt odlar man vissa egenskaper och sen misstar många det för att vara medfödda egenskaper. På grund av det förutsätts pojkar och flickor vara på ett visst sätt och omgivningens förväntningar blir självuppfyllande profetior. Typ så, tror jag.

  • radwanska
    Anonym (M) skrev 2015-05-25 19:25:24 följande:

    Vad är det som skiljer oss åt, utöver det utseendemässiga? Alltså vilka egenskaper kan man per automatik inte ha om man är född till kvinna respektive man? Och vilka egenskaper har automatiskt alla män respektive kvinnor enbart pga att de föddes till det endera könet.


    Utöver det utseendemässiga skiljer sig ju den inre fysiologin rätt så enormt. Men om du pratar personliga egenskaper så är ju sådana inte särskilt kopplat till kön.

    Trodde din trådstart var menad som ett skämt men du kanske är seriös? Menar du att det är bättre att inte låtsas om att det finns två kön?
  • grind

    Män och kvinnor är väldigt olika. Därför pratar man om dem.

  • Anonym (M)
    Hadraniel skrev 2015-05-25 19:29:58 följande:

    Finns väl få saker man inte kan ha som man eller kvinna förutom gällande fortplantning och dylikt.

    Däremot finns det ju anlag som gör att vissa egenskaper är betydligt vanligare hos män respektive kvinnor. Som att män i de flesta fall har bättre anlag för att bygga muskler. Detta innebär dock inte att vissa kvinnor inte skulle kunna ha bättre sådana anlag än vad vissa män har, men det kanske gör så att mindre andel kvinnor lever upp till nödvändiga styrkekrav inom vissa yrken till exempel.


    Okej, men detta legitimerar ju inte på något sätt synen att dela in allting i "manligt" och "kvinnligt", menar jag i alla fall.
  • Anonym (M)
    radwanska skrev 2015-05-25 19:37:00 följande:

    Utöver det utseendemässiga skiljer sig ju den inre fysiologin rätt så enormt. Men om du pratar personliga egenskaper så är ju sådana inte särskilt kopplat till kön.

    Trodde din trådstart var menad som ett skämt men du kanske är seriös? Menar du att det är bättre att inte låtsas om att det finns två kön?


    Inte låtsas om att det inte finns fysiska skillnader mellan könen, men heller inte se alla saker som antingen "manliga" eller "kvinnliga". Då ökar bara stigmatiseringen kring människor som avviker ifrån dessa könsroller. T ex män som väljer att arbeta som förskollärare eller kvinnor som väljer att arbeta som byggnadsarbetare.
  • Hadraniel
    Anonym (M) skrev 2015-05-25 20:28:12 följande:
    Okej, men detta legitimerar ju inte på något sätt synen att dela in allting i "manligt" och "kvinnligt", menar jag i alla fall.
    Finns ju saker som är väldigt rimliga att dela in efter manligt och kvinnligt också, även om vissa saker kanske är onödiga.

    Kläder är ju ett bra exempel som bör delas in efter kön på grund av olika kroppsformer vilket gör att modellerna bör vara annorlunda på grund av just vilket kön man har.
Svar på tråden Varför talar man om "män" och "kvinnor" egentligen?