• jullan16

    lvu o gravid

    Hej jag är 16 år o är gravid!
    Jag sitter på behandlingshem o har lvu paragraf 2 o paragraf 3!
    Men frågan är kan soc tvinga mig att göra abort eller tar dom barnet ?
    För jag emot abort! ????
    O pappan är 18 o han o jag har varit tsm i 3 år nu o det funkar bra!
    Han vill verkligen detta o mina föräldrar störtar mig till 100%!!
    Men kan soc ta barnet ?

  • Svar på tråden lvu o gravid
  • BlommanSverige

    De kan garanterat inte tvinga dig till abort iaf.

    Vad gäller LVU så kan de säkert ta barnet. Men lika säkert att de inte gör det. Det beror helt på vilken kommun du bor i, vad din historia och nuvarande situation är, osv.

  • Communitygrodan

    Man kommer aldrig att tillvara ta ditt barn utan att du får genomgå en utredning. Där kommer man att titta på hur du kan tillgodose ditt barns behov och vilka förutsättningar du har att ta hand om ett barn.

  • BlommanSverige
    Communitygrodan skrev 2015-05-25 19:32:33 följande:

    Man kommer aldrig att tillvara ta ditt barn utan att du får genomgå en utredning. Där kommer man att titta på hur du kan tillgodose ditt barns behov och vilka förutsättningar du har att ta hand om ett barn.


    Jag har en kompis som också satt på LVU och blev gravid. Soc stod på BB och tog barnet direkt. Så det där beror helt på serru.
  • jullan16

    Ahh för jag har också hört att dom kan ta barnet!

    För att jag har lvu angående några saker jag själv har gjort o nu är jag gravid o jag vill självklar behålla de! För jag vill inte göra abort men grejen är om soc tar de så kommen jag bah må dåligt!

  • Communitygrodan

    Det är väldigt ovanligt att man omhändertar direkt vid BB. Då måste ganska grova problem ha funnits över lång tid. Oftast kan ett sådant beslut överklaga och vinnas om man inte har provat föräldrAförmågan.

  • fr0kenandersson

    Jävla korkat att gå och bli på smällen nu när du inte ens har ordning på ditt liv. Och ja, de kan ta ditt barn om dem anser att du inte platsar som förälder eller missköter.

  • BlommanSverige

    Bor du i Marks kommun är du körd. Så mycket vet jag. Socialtjänsten i den kommunen har gjort sådana vidriga övertramp i ett flertal fall, så där går ingen säker.

    Mitt tips är att börja sköta dig redan nu. Gör INGET regelbrott ALLS.

    Kommer du att ha kvar LVU när magen börjar synas? Om det är så, så gör du bäst i att berätta för soc redan nu. Annars skulle jag skita i att berätta. Det är ju inte deras ensak efter att du släppts.

  • Drottningen70

    Om du inte ens klarar av ditt eget mående utan är på institution med lvm så finns det nog inte ens minsta chans att du får behålla barnet. Däremot kanske barnet kan bo hos pappa eller kanske faniljehemsplacerad hos din familj. Mitt råd är att du gör abort. Lindrigast för alla inblandade :(


    E
  • vannan
    Drottningen70 skrev 2015-05-25 21:21:41 följande:

    Om du inte ens klarar av ditt eget mående utan är på institution med lvm så finns det nog inte ens minsta chans att du får behålla barnet. Däremot kanske barnet kan bo hos pappa eller kanske faniljehemsplacerad hos din familj. Mitt råd är att du gör abort. Lindrigast för alla inblandade :(


    E
    Men hallå hur tänker folk?? hur vet du att det är lindrigast för alla dem? Ja hon har det svårt nu och det skulle bli tufft att ha barnet, men detta skulle även kunna (och antagligen) bli något positivt för deras del, hon bad inte heller om ditt råd och det står även att hon är emot abort så nej tycker du kunnat hållt din åsikt/råd ang abort för dig själv..

    jag tror du som startade tråden skulle kunna få ordning på livet och bli en bra mamma! Tyvärr låter det inte så positivt ang soc och jag har ingen aning ang det men jag hoppas det löser sig, och att du blir att må bättre!
  • mikipiki

    Nu bodde jag inte på behandlingshem när jag blev gravid som 16åring, men var jag omhändertagen enligt lvu. Kan tänka mig att ni kan sättas på ett sånt föräldrahem där de utreder er förmåga att ta hand om bebisen, men tvivlar på att dom tar den direkt. Det var tal om att jag och mitt barns pappa skulle bo på ett sånt ställe, men det blev aldrig så då vi hade annat stöd omkring oss och redde det själva.

Svar på tråden lvu o gravid