• Anonym (?)

    Får försörjningsstöd, men vad händer när jag får anställning? Blir jag helt utan pengar i en månad tills lönen kommer?

    I dagsläget har jag försörjningsstöd och är sjukskriven, men när sjukskrivningen går ut är det ett företag som är villiga att anställa mig mot lönebidrag.

    Jag undrar vad som kommer att hända under månaden som jag arbetar men inte ännu harr fått ut min lön (den kommer ju en månad i efterskott). Är det meningen att jag ska leva på ingenting då, och hur funkar isf det? Jag har inga besparingar alls, såklart, eftersom jag får försörjningsstöd. Jag har heller ingen att låna av.

  • Svar på tråden Får försörjningsstöd, men vad händer när jag får anställning? Blir jag helt utan pengar i en månad tills lönen kommer?
  • Gizmo

    Skicka in en ansökan som vanligt, de borde bevilja dig försörjningsstöd den månaden. Men ring och prata med din handläggare om du är osäker.

  • Anonym (Soc.sekr)

    Antingen beviljas du försörjningsstöd som vanligt, eller så beviljas du mot återkrav -alltså att du får göra en avbetalningsplan och betala tillbaka när lönen kommit igång. Det är lite olika från kommun till kommun. Prata med din socialsekreterare.

    Där jag jobbar beviljar vi som vanligt fram till den dag som lönen beräknas komma in. Normberäkningen är alltså till den 25:e eller 27:e beroende på utbetalningsdag av lön. Hyra, el, hemförsäkring beviljas som vanligt i normberäkningen.

Svar på tråden Får försörjningsstöd, men vad händer när jag får anställning? Blir jag helt utan pengar i en månad tills lönen kommer?