• Vendela75

    Kort fråga om underhållsstöd

    Till er föräldrar som har den större delen av vårdnaden.. Får ni både hela barnbidraget OCH underhållsstöd?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Kort fråga om underhållsstöd
  • Vendela75

    Ingen?

    (inser såklart att jag kan fråga jurist, men dom tar flera dagar på sig att ringa upp och jag skulle behöva ett snabbare svar)

  • Långbenopluto

    Har man barnen varannan vecka får man halva barnbidraget och inget underhåll.

    Har man barnet mer så får man göra upp med den andra föräldren hur man ska lägga upp ekonomin.

  • Vendela75
    Tines skrev 2015-05-26 13:00:58 följande:

    Har man barnen varannan vecka får man halva barnbidraget och inget underhåll.

    Har man barnet mer så får man göra upp med den andra föräldren hur man ska lägga upp ekonomin.


    Hej och tack för svar. Det känner jag till, och jag kommer efter sommaren att börja ha min dotter ca 80% då min exman flyttar tillbaka hem (utomlands) och det märks att han tycker att det räcker att jag får barnbidraget.
    Men har förstått att han även ska betala ca 1200 också, och jag tänkte mest höra om det är plus barnbidraget i såna fall.
    Jag kommer inte kräva att han betalar 1200, men kanske 500 i månaden iallafall.
  • Långbenopluto

    Ska du ha barnet 80% ska du få barnbidraget och ett helt underhåll på 1273 kr, detta höjs den 1 sept till 1573 kr. 

    Du ska givetvis begära hela underhållet! Betalar han inte så kan du söka via försäkringskassan, så får dom skicka faktura till honom.

  • Vendela75
    Tines skrev 2015-05-26 13:09:46 följande:

    Ska du ha barnet 80% ska du få barnbidraget och ett helt underhåll på 1273 kr, detta höjs den 1 sept till 1573 kr. 

    Du ska givetvis begära hela underhållet! Betalar han inte så kan du söka via försäkringskassan, så får dom skicka faktura till honom.



    Tack för bra svar. Jag vet att jag är alldeles för snäll i den här frågan då jag och min sambo tillsammans har det helt ok ekonomiskt, men jag känner inte att min sambo ska behöva betala en massa för min dotter när hon har en pappa.
    Ska försöka sätta ner foten även om det kommer leda till bråk. :)
  • Brumma

    Självklart skall han betala hela underhållet. Såtillvida ni inye har ngn annan överenskommelse där han tex betalar hälften av barnets kläder, fritidsaktiviteter, barnomsorg osv.

    1237 ligger underhållsstödet på idag men om jag förstått saken rätt kommer det höjas 200:-. Vet dock inte när.

    iallafall - om pappan har barnet fem nätter i sträck eller minst sex nätter i månaden får han göra avdrag med 1/40 av underhållsstödet per dag. Har du barnet 80% borde det bli att han har barnet ca 6 nätter i månaden (alltså ngt mer än vh). Isåfall blir avdraget 190:- i månaden (vid ett underhållsstöd på 1273 .

  • Brumma

    PS. om det är så att du inte använder hela underhållet utan anser att BB samt egen del räcker med de 500 du pratade om - sätt in pengarna på ett sparkonto. Är barnet relativt litet så kommer man enligt konsumentverkets beräkningar nte upp i summan BB samt underhåll x2 (din del oxå) blir. Däremot blir ju ett barn dyrare med åldern..

    Så även om du NU anser att det räcker med 500 kanske det är bra att spara upp till en buffert när barnet kanske får en dyr hobby?

  • Vendela75
    Brumma skrev 2015-05-26 13:28:56 följande:

    PS. om det är så att du inte använder hela underhållet utan anser att BB samt egen del räcker med de 500 du pratade om - sätt in pengarna på ett sparkonto. Är barnet relativt litet så kommer man enligt konsumentverkets beräkningar nte upp i summan BB samt underhåll x2 (din del oxå) blir. Däremot blir ju ett barn dyrare med åldern..

    Så även om du NU anser att det räcker med 500 kanske det är bra att spara upp till en buffert när barnet kanske får en dyr hobby?


    Helt sant, jag måste begära hela.
  • Dejtande

    I mitt fall bodde sonen hos mig på i stort sett heltid (bortsett från någon helg varannan månad). Jag bokade in mig och exmaken på rådgivning hos familjerätten och la fram siffror på vad sonen kostade och vi enades om ett högre belopp än norm och skrev därefter avtal på det. Rekommenderar det!

    Min redovisning utgick ifrån konsumentverkets siffror justerat med telefon, fickpeng (överenskommen till 500:-/månad, olycksfallsförsäkring, livförsäkring för mig och exmaken som faller ut på sonen, högre klädbidrag (vi hade tidigare bestämt att 1000:-/månad var rimligt). Denna summa delade vi båda på efter att barnbidrag/CSN var avdraget. Utöver det så delade vi på större utgifter, tex cykel eller dator om kostnaden var överenskommen i förväg. Totalt blev detta ca 2000:-/månad i bidrag från exmaken. 

Svar på tråden Kort fråga om underhållsstöd