• Anonym (Hopplöst fall?)

    Litium hjälper inte...

    Jag är diagnostiserad med Bipolär typ II och står därför på Litium sedan drygt 8 månader tillbaka. Är sen länge uppe i normala nivåer enligt regelbundna blodprover, men upplever trots det knappt någon livskvalitet överhuvudtaget. Det är skönt att slippa manierna, men nu är jag istället håglös och loj mest hela tiden.

    Någon som känner igen sig? Den här medicinen är ju rejält hypad både av psykiatrin och av Google att döma. Vad ska man knapra istället? Lamictal förstörde mitt liv (+ 30 i viktuppgång på ett halvår, som jag delvis fortfarande dras med) så det är inget alternativ.

    (Min läkare ber mig avvakta lite till och vill inte sätta ut medicinen just nu).

  • Svar på tråden Litium hjälper inte...
  • Anonym (Frun)

    Min man är i samma sits, men vi försöker hålla hoppet uppe då det tydligen kan ta upp till ett år för medicinen att ha full effekt. Äter du bara litium? Min man äter även cymbalta.

  • Anonym (Typ etta)

    Ergenyl, zyprexa, seroquel..

    Det är ju framförallt litium eller lamictal man brukar använda vid typ 2.

    Jag är typ 1 och har provat ergenyl, seroquel, abilify. Nu går jag på lithium, funkar tippen för mig.

    Ergenyl hade jag nästan inga biverkningar på, är ett antiepileptikum som lamotrigin. Däremot är det toxiskt om man blir gravid och ökar risk för pcos... Därför var jag tvungen att byta.

    Hoppas du kan hitta något som funkar!

  • Anonym (Hopplöst fall?)
    Anonym (Frun) skrev 2015-05-26 17:35:48 följande:

    Min man är i samma sits, men vi försöker hålla hoppet uppe då det tydligen kan ta upp till ett år för medicinen att ha full effekt. Äter du bara litium? Min man äter även cymbalta.


    Tack, jag får väl ge det lite mer tid och se vad som händer efter dagens blodprov. Äter inget annat men är beredd att prova någon mer (inget man går upp i vikt av bara).
  • Anonym (Hopplöst fall?)
    Anonym (Typ etta) skrev 2015-05-26 17:50:18 följande:

    Ergenyl, zyprexa, seroquel..

    Det är ju framförallt litium eller lamictal man brukar använda vid typ 2.

    Jag är typ 1 och har provat ergenyl, seroquel, abilify. Nu går jag på lithium, funkar tippen för mig.

    Ergenyl hade jag nästan inga biverkningar på, är ett antiepileptikum som lamotrigin. Däremot är det toxiskt om man blir gravid och ökar risk för pcos... Därför var jag tvungen att byta.

    Hoppas du kan hitta något som funkar!


    Tack för svaret. Abilify gav mig världens ångest (värsta jag varit med om) med tillhörande hallucinationer så den äter jag aldrig igen. Zyprexa är nog dumt för aptiten men Ergenyl ska jag kika närmre på.
  • Anonym (?)

    Vad får du får hjälp förutom medicin? Mediciner kan vara jättebra, men det behövs terapi också, bearbetning av tidigare upplevelser och/eller ett nytt sätt att tänka och prioritera. Bara mediciner fungerar tyvärr inte, i bästa fall blir det en qvick fix.

  • Anonym (Hopplöst fall?)
    Anonym (?) skrev 2015-05-27 00:18:13 följande:

    Vad får du får hjälp förutom medicin? Mediciner kan vara jättebra, men det behövs terapi också, bearbetning av tidigare upplevelser och/eller ett nytt sätt att tänka och prioritera. Bara mediciner fungerar tyvärr inte, i bästa fall blir det en qvick fix.


    Jag deltar i två olika samtalsterapier för två vitt skilda syften. Vidare har jag även blivit erbjuden arbetsträning, KBT-liknande studiecirkel, hälsoprojekt, IPS och ett tiotal andra aktiviteter som jag för närvarande kikar lite på. De flesta erbjuds dock inte förrän tidigast efter sommaren.

    Har planer på att återuppta gamla universitetsstudier till hösten och har jobb att återgå till närhelst det kemiska kommer någorlunda i schack igen. Den biten är det egentligen enda som verkligen tynger mig - sjuklig och obefogad ångest som inte ens står i närheten i proportion till hur mitt liv faktiskt ser ut.

    Jag har redan de flesta verktyg som krävs, stort socialt kontaktnät omkring mig och hyfsade förutsättningar att fixa det här.
  • Anonym (hej)

    Jag lider också av bipolär sjukdom typ 2. Litium funkade inte alls för mig, magen tålde inte den medicinen tyvärr. Nu äter jag lamotrigin men jag kombinerar även med andra mediciner (abilify, seroquel, edronax och vid behovsmediciner). Ge inte upp, det finns många mediciner kvar att pröva och många kombinationer.

  • Anonym (johanna)

    Jag har också typ 2 och mycket har inte funkat men äter nu abilify som funkar bra :) bara att testa och se vad som fungerar för dig som individ.

  • Anonym (Hopplöst fall?)

    Lite sent svar men enligt mitt senaste Litium-blodprov låg jag på alldeles för låga värden... Igen! HUR är det möjligt? Ska ligga på 0,5 - 1,0 men ligger bara på 1,3 tydligen. Har nu sakteliga börjat höja till 3 + 3 tabletter per dar. Nån annan som står på så hög dos?

  • Anonym (Hopplöst fall?)

    Ligger på 0,3 ska det stå...

Svar på tråden Litium hjälper inte...