• Anonym (cos)

    Hur ansöka om uppehållstills i Sve, härifrån el från Kosovo?

    Jag har träffat en kille som är från Kosovo. Nu har vi bestämt att han ska flytta hit. Han är just nu på besök här i Sverige. Och jag har sökt MV både på telefon och mail, men jag får inget svar på min fråga.

    Så om någon kan svara mig på denna fråga vore toppen...: Kan min kille söka om uppehållstillstånd här i Sverige nu eller måste han resa till Kosovo och söka därifrån?

  • Svar på tråden Hur ansöka om uppehållstills i Sve, härifrån el från Kosovo?
  • Anonym (där)

    Han måste ansöka ifrån Kosovo (eller Skopje för att va exakt eftersom Kosovo inte har någon svensk ambassad). Han får inte vistas i Sverige under ansökningstiden, förutom om man ansöker och beviljad särskilda skäl, kan va att man har barn som bor här tex.

  • Anonym (cos)
    Anonym (där) skrev 2015-05-26 18:38:39 följande:

    Han måste ansöka ifrån Kosovo (eller Skopje för att va exakt eftersom Kosovo inte har någon svensk ambassad). Han får inte vistas i Sverige under ansökningstiden, förutom om man ansöker och beviljad särskilda skäl, kan va att man har barn som bor här tex.


    Ok, tack för svar! Måste bara fråga hur du vet att det är så? För jag mailad MV och fick ett väldigt vagt svar tillbaka, så därför ställd jag frågan här...

    Kanske du vet hur lång handläggningstiden är?
  • Anonym (cos)

    Skopje, är detta ett närliggande land?

  • Anonym (där)

    Skopje är en stad i Makedonien, ligger granne med Kosovo. Din pojkvän vet säkert vart det är. Bor många albaner även där.
    Min man är ifrån Kosovo, så vi har redan gått igenom det här. Har även många vänner med sambo/man från Kosovo.
    Reglerna säger att man inte får vistas i Sverige under ansökningstiden. Tyvärr.
    Just nu är det väääldigt lång vänte tid. En kompis gifte sig där nere förra sommaren och först nu fick dom en tid för intervjun där nere.

  • Anonym (trubaduren)
    Anonym (cos) skrev 2015-05-26 19:12:18 följande:

    Skopje, är detta ett närliggande land?


    Haha

    Jaja du har träffat en kille från Kosovo och han säger att han älskar dig eller?

    O du undrar.. Skopje, är det ett land?

    sv.wikipedia.org/wiki/Skopje

    Svenska flickor är underbara.. de vill.......
  • Anonym (där)
    Anonym (trubaduren) skrev 2015-05-26 19:25:20 följande:
    Haha

    Jaja du har träffat en kille från Kosovo och han säger att han älskar dig eller?

    O du undrar.. Skopje, är det ett land?

    sv.wikipedia.org/wiki/Skopje

    Svenska flickor är underbara.. de vill.......

    Hur hjälper detta TS med hennes fråga?


    Åh varför skulle han inte älska henne? Självklart finns det idioter, men är som sagt själv gift med en alban sen 4,5 år och är nu gravid med vårt andra barn.
    Har flera vänner som är gifta/sambo med albaner och väldigt lyckliga. 
     

  • Anonym (trubaduren)
    Anonym (där) skrev 2015-05-26 19:29:57 följande:

    Hur hjälper detta TS med hennes fråga?


    Åh varför skulle han inte älska henne? Självklart finns det idioter, men är som sagt själv gift med en alban sen 4,5 år och är nu gravid med vårt andra barn.
    Har flera vänner som är gifta/sambo med albaner och väldigt lyckliga. 
     


    Genom att länka till Wiki...

    Sen får TS läsa och göra nåt själv. Inte få allt serverat.

    Nåväl.. TS skrev att hon träffat någon från Kosovo och inte en konsum-banan
  • Anonym (där)
    Anonym (trubaduren) skrev 2015-05-26 19:38:17 följande:
    Genom att länka till Wiki...

    Sen får TS läsa och göra nåt själv. Inte få allt serverat.

    Nåväl.. TS skrev att hon träffat någon från Kosovo och inte en konsum-banan
    Du som är så smart borde väl veta att ca 90% av befolkningen i Kosovo är albaner? Hennes fråga handlade om killen måste ansöka ifrån Kosovo eller kunde göra det här. Att hon inte vet var Skopje ligger är väl inget? Visste inte jag heller innan jag träffade min man.
  • Anonym (cos)
    Anonym (där) skrev 2015-05-26 19:21:13 följande:

    Skopje är en stad i Makedonien, ligger granne med Kosovo. Din pojkvän vet säkert vart det är. Bor många albaner även där.
    Min man är ifrån Kosovo, så vi har redan gått igenom det här. Har även många vänner med sambo/man från Kosovo.
    Reglerna säger att man inte får vistas i Sverige under ansökningstiden. Tyvärr.
    Just nu är det väääldigt lång vänte tid. En kompis gifte sig där nere förra sommaren och först nu fick dom en tid för intervjun där nere.


    Tusen tack för dina svar! Nu vet jag iaf hur vi ska gå tillväga! Så min kille kan inte vara här på besök i Sverige under tiden? För det jag har läst och kunnat "förstå" på MV sida, så kan han besöka Sverige i 90 dagar/halvår..?
  • Anonym (där)
    Anonym (cos) skrev 2015-05-26 19:47:53 följande:
    Tusen tack för dina svar! Nu vet jag iaf hur vi ska gå tillväga! Så min kille kan inte vara här på besök i Sverige under tiden? För det jag har läst och kunnat "förstå" på MV sida, så kan han besöka Sverige i 90 dagar/halvår..?
    Han kan få turist/besöks visum till Sverige i 3 månader, men inte under väntetiden. Då får han inte vistas här alls. Men du kan ju besöka honom.
  • Anonym (cos)
    Anonym (där) skrev 2015-05-26 20:00:21 följande:
    Han kan få turist/besöks visum till Sverige i 3 månader, men inte under väntetiden. Då får han inte vistas här alls. Men du kan ju besöka honom.
    Ok! Ja planen är att jag ska åka dit snart...Då vi båda saknar varandra redan =) Så hur är det att resa till Kosovo, jag har läst att det ska vara någorlunda lugnt, men du kanske vet mer? =)
  • Anonym (där)
    Anonym (cos) skrev 2015-05-26 20:03:19 följande:
    Ok! Ja planen är att jag ska åka dit snart...Då vi båda saknar varandra redan =) Så hur är det att resa till Kosovo, jag har läst att det ska vara någorlunda lugnt, men du kanske vet mer? =)
    Det är absolut inga problem att resa dit. Vi är nere 4 veckor varje sommar, med barn. Plus att mannen äter ensam över jul och nyår om vi har råd. Vart bor din kille?
  • Anonym (cos)

    Vi har inte pratat så verst mycket om hans liv i Kosovo, men om jag minns rätt så bor han i en stad som heter Besiana.

  • Anonym (där)
    Anonym (cos) skrev 2015-05-26 20:31:56 följande:

    Vi har inte pratat så verst mycket om hans liv i Kosovo, men om jag minns rätt så bor han i en stad som heter Besiana.


    Okej. Där har jag aldrig vart, ligger rätt långt ifrån min mans hemstad. Men ska du åka dit ner så prata med honom om hans liv, så du vet vad du har att vänta dig. Hur ser hans familj på att han träffat en svensk tjej? Är dom religiösa? Vad förväntar sig hans föräldrar av dig? Kommer du ses som en gäst eller kommer du få agera nuse under hela vistelsen? Prata med honom.
  • Anonym (trubaduren)
    Anonym (cos) skrev 2015-05-26 20:31:56 följande:

    Vi har inte pratat så verst mycket om hans liv i Kosovo, men om jag minns rätt så bor han i en stad som heter Besiana.


    Men
    TA,t lugnt nu..

    Du vet knappt vilken stad han bor i, men nu ska du hjälpa honom med visum...

    Ska du åka ner till honom ensam?

    Samtidigt som du inte vet ett smack om honom. 
  • Anonym (där)
    Anonym (trubaduren) skrev 2015-05-26 20:52:45 följande:
    Men
    TA,t lugnt nu..

    Du vet knappt vilken stad han bor i, men nu ska du hjälpa honom med visum...

    Ska du åka ner till honom ensam?

    Samtidigt som du inte vet ett smack om honom. 

    Jag kan hålla med om att hon borde prata mer med honom innan det blir alltför allvarligt mellan dom. Men ibland så vet man bara.


    Jag träffade min man i maj, han åkte tillbaka till Kosovo i augusti, i september förlovade vi oss, i februari gifte vi oss, i juli kom han tillbaka till Sverige och i november blev vi gravida med första barnet. Och som sagt vi har vart gift i över 4 år nu och väntar nu vårt andra barn. Under året han va i Kosovo besökte jag honom 3 gånger.

    Du är väldigt negativ måste jag säga. Självklart ska man vara medveten om "riskerna" men många gånger går det också bra.

  • Anonym (trubaduren)
    Anonym (där) skrev 2015-05-26 21:08:53 följande:

    Jag kan hålla med om att hon borde prata mer med honom innan det blir alltför allvarligt mellan dom. Men ibland så vet man bara.


    Jag träffade min man i maj, han åkte tillbaka till Kosovo i augusti, i september förlovade vi oss, i februari gifte vi oss, i juli kom han tillbaka till Sverige och i november blev vi gravida med första barnet. Och som sagt vi har vart gift i över 4 år nu och väntar nu vårt andra barn. Under året han va i Kosovo besökte jag honom 3 gånger.

    Du är väldigt negativ måste jag säga. Självklart ska man vara medveten om "riskerna" men många gånger går det också bra.


    Men man behöver inte vara dumma kusinen som kommer till storstaden första gången och blir lurad till allt.

    Men nu kan inte TS säga,, Det var ingen som SA?
  • Anonym (cos)
    Anonym (där) skrev 2015-05-26 20:44:01 följande:
    Okej. Där har jag aldrig vart, ligger rätt långt ifrån min mans hemstad. Men ska du åka dit ner så prata med honom om hans liv, så du vet vad du har att vänta dig. Hur ser hans familj på att han träffat en svensk tjej? Är dom religiösa? Vad förväntar sig hans föräldrar av dig? Kommer du ses som en gäst eller kommer du få agera nuse under hela vistelsen? Prata med honom.
    Vi har pratat om hur det skulle vara om jag kom. Jag kommer vara väl mottagen av alla där i hans familj. Dom är religiösa, men inte så strikta någon av dom, dom dricker, röker, ingen kvinna bär slöja ec... Jag har även frågat hur familjen ser på en svensk tjej och han har sagt att han får välja själv och att dom respekterar hans val av tjej.
    Ja än är det ett tag kvar innan jag kommer att åka, men jag känner mig trygg i att åka dit. Jag går på min magkänsla i allt detta, jag vet vilka "risker" det finns i detta. Men man lever bara en gång ;)
Svar på tråden Hur ansöka om uppehållstills i Sve, härifrån el från Kosovo?