• Chester

    Vad är era erfarenheter om blödningar i 2:a trimestern?

    Går rakt på sak, jag är gravid i vecka 25 och tidigare idag så var det blod på pappret när jag torkade mig efter ett toabesök. Väldigt lite med små, små klumpar. Bebisen sparkar som vanligt och jag har inte ont någonstans. Ringde förlossningen och dom sa att jag inte behöver oroa mig så länge det inte blöder igen. Har på mig en binda för att inte missa minsta lilla droppe. 

    Vad är era erfarenheter av sånt här? Har ni haft blödningar, hur mycket var det? När hade ni det? Fick ni reda på varför? 

    Har tid hos barnmorskan imorgon för att lyssna på hjärtat för första gången. 

    Blev så himla rädd när jag såg blodet men bebisen sparkar i skrivande stund så det borde ju inte vara någon fara tycker man...

  • Svar på tråden Vad är era erfarenheter om blödningar i 2:a trimestern?
  • Jess87

    Jag är i vecka 19 och märkte av lite blod igår när jag duschade, ringde 1177 och enligt dem var det ingen fara så länge man inte hade ont. Men jag ringer min bm imorgon ändå och frågar..

  • hoppfull idag

    Fick en blödning i v 18-19 och åkte in, men allt var lugnt. De sa "En gång är ingen gång". Men det var sjukt läskigt! Nu är jag i v 23 och har inte blödigt efter det.

  • Dockan

    En vän till mig jobbar på förlossningen och sa följande då jag var gravid.

    De får in MÅNGA som är oroliga över blödningar. En äggkopp är typ okej, blöder du igenom ett normalstor binda så den läcker på 1-2 h inte okej!

    De flesta som kommer in har helt ofarliga mängder blödning och har rätt ofta sexat samma dag eller något halvt dygn innan. Det är lätt att blöda från tappen då man är gravid men det är också helt ofarligt.

    Det kan ju också vara farliga saker men majoriteten är verkligen inte det enligt henne. ;)

  • Lejonhierta

    Jag blödde ganska mycket från v 6 till 26. Sen var det lugnt till v32 då kom det en rejäl störtblödning så jag gjorde åt tre bindor i väntan på ambulansen. på förlossningen var det först lugnt då jag inte blött under färd in, så de tänkte ha mig för observation, men efter en timme där så kom en ny flod och det resulterade i akutsnitt direkt. Jag hade fullständig placenta praevia samt placenta accreta. Det gick bra med barnet men de tvingades operera bort min livmoder för att få stopp på blödningen.

    Under tidiga delen av graviditeten så sa läkarna att om blödningen inte var större än en femkrona och stannade av så var det bättre att vila en stund än att åka in. Jag var sjukskriven i princip hela graviditeten men hade fått graviditetspenning beviljat redan från v 12 pga mitt jobb innebär återkommande hot och våldsituationer och jag kunde inte omplaceras.

    Blödde även lite under den graviditeten som var före denna, men då i början samt en liten blödning i slutet. Där gick också allt bra.

  • Blgebo

    Jag fick det när jag väntade första barnet. En lite kraftigare blödning, kommer inte ihåg om det var några klumpar. Berättade det för min BM och hon "skickade in" min till sjukhuset, så fick jag ligga inne ett dygn för observation. De hittade aldrig ngt och sedan födde jag i v39+

    Det är många som är in på kontroll för en blödning. Ofta stannar man över natten, gör ett ultraljud, och om allt är ok, åker man hem igen. Man är ofta lättblödande från livmodertappen. 

  • Chester

    Kan berätta nu då hur det gick för mig, trodde inte att tråden skulle vakna till liv :) Jag hade ju som sagt tid hos barnmorskan dagen efter och fick lyssna på hjärtat och det lät helt normalt och bebisen sparkar på sen dess. Har inte blött en en enda gång sen dess. Barnmorskan trodde kanske att det var något spräckt blodkärl då jag haft förstoppning och tagit i för kung och fosterland (ursäkta! hahaha!) och då var det antagligen något som sprack litegrann. 
    Men tycker verkligen att alla ska ringa om man blöder, istället för att gå och grubbla. 

  • V79

    Jag har haft två blödningar i andra trimestern, fösta i v 16+5 som började dagen efter rul och höll i sig i 4 dagar. Blödde som sparsam mens, man blir så otroligt rädd men det enda rådet jag fick av mvc var att avvakta då dom ändå inte kunde göra något. Fjärde dagen så var jag riktigt orolig och ringde igen och fick prata med en annan bm som var trevligare och ville jag skulle komma in och göra ul för att se hur bäbisen mådde. Allt var bra och bara några timmar efter ul så slutade jag blöda och blödde inget mer under den grav.

    Andra blödningen var i v 32+4/5, jag trodde jag kissade ner mig helt ärligt och eftersom jag hade så mycket flytningar så använde jag trosskydd. Jag fick panik när jag var på toa och såg allt blod, skrek efter min sambo som letade upp nr till förlossningen som sa direkt att jag skulle lägga på och ringa efter en ambulans då det var akut. När jag ringde 112 så kom nästa störtskur med blod, det var precis som att vrida på en kran med vatten. Jag fick order om att lägga mig ner och vänta på ambulansen. Efter ungefär halva resan så började bäbisen att sparka så jag kände mig lite lugnare, väl framme så slet dom av mig kläderna som var helt dränkta i blod så jag hade blött genom en nattbinda på en gång då jag bytte efter första skuren med blod. Jag hade nästan helt sluta blöda och gynläkaren kollade hur det var med bäbis, hur tappen såg ut och om det läkt fostervatten. Bm som var med sa då att det är väldigt vanligt att gravida kommer in och har panik för att dom blött massor och sedan kan man inte ens se en liten, liten droppe blod och sa att man ska komma in och kolla när man blöder. Gjorde ul och allt såg bra ut men dom kunde inte se var blodet kom från och gissade att en flik av moderkakan lossnat, dom körde ctg flera gånger under ett dygn innan jag fick åka hem med stränga order om att inte vara för långt borta och komma in vid minsta lilla droppe av färskt blod eller ihållande sammandragningar. Fick ingen mer blödning och födde på bf med snitt.

Svar på tråden Vad är era erfarenheter om blödningar i 2:a trimestern?