• Anonym (Undrar)

    Skulder hos kronofogden

    Lite bakgrund: För några år sedan drog jag på mig några lån och kreditskulder som jag i dagsläget inte har möjlighet att betala. Jag vet att det var dumt och att jag får skylla mig själv så inga sådana kommentarer tack. Jag har bokat tid hos kommunens ekonomirådgivare som ska hjälpa mig att ta tag i mina skulder. Tre av skulderna har dock redan gått till kronofogden varav jag fått brev hem angående två av skulderna. I breven stod det att skulden nu ligger hos dem och kan komma att indrivas och så skulle jag skriva på att jag tagit del av informationen och sen skicka in. Detta skedde för ca 6 månader sen, efter det har jag inte hört något angående de två skulderna. Gällande den tredje skulden så fick jag ett samtal från kronofogden förra veckan där de undrade när jag har möjlighet att betala den skulden. Frågade då och det var alltså bara en skuld på ca 2000 som låg hos dem och hon kunde inte se att det var några andra på väg. Så, vad hände då med de två andra skulderna? De verkar inte vara hos kronofogden fast att jag fått papper om skulderna från kronofogden.
    Till saken hör att jag är student och får då inget CSN i juni och då brukar skatten komma väl tillhands. Jag vet ju att kronofogden tar det man är skyldig hos dem av skatten. Jag ska få tillbaka 16000 och tar de bara 2000 som hon som ringde mig sa att min skuld var på så klarar jag mig fint men om de andra två skulderna också dras så får jag inte tillbaka något. Min fråga är främst, någon som har koll och vet hur det ligger till med de två skulderna som jag skrev på men sen inte hört något mer om? Var har de tagit vägen?

  • Svar på tråden Skulder hos kronofogden
  • spirituality

    Att ringa kronofogden direkt och fråga hur mycket skulder du har där är väl det enklaste? Förmodligen ligger skulderna kvar där, de försvinner tyvärr inte av sig själva. Har du haft studiemedel under denna tid kan det vara så att kronofogden har gjort bedömningen att du inte har möjlighet att betala just nu och helt enkelt låtit det ligga tills vidare.

  • Anonym (KF)
    spirituality skrev 2015-05-27 11:06:26 följande:

    Att ringa kronofogden direkt och fråga hur mycket skulder du har där är väl det enklaste? Förmodligen ligger skulderna kvar där, de försvinner tyvärr inte av sig själva. Har du haft studiemedel under denna tid kan det vara så att kronofogden har gjort bedömningen att du inte har möjlighet att betala just nu och helt enkelt låtit det ligga tills vidare.


    Borde då inte TS fått besked om ett utslaget?

    Ang dina 2000 kr TS så tar inte Kronofogden dessa utan att ha meddelat dig. Har de gjort det? Om inte så ta då 2000 kr och betala manuellt till kronofogden. Då är du i alla fall av med dom.
  • Anonym (Been there)

    De andra två ärendena kan fordringsägarna ha återkallat, och ligger hos dem igen. Om du inte har några tillgångar så brukar de göra så, och testa igen efter några år eller om de ser att du har en inkomst.

    Däremot så kan de m kort varsel skicka in till kfm, endel brukar göra så vid skatteåterbäringstider..

    Hoppas du lyckas reda upp din sits!

  • Anonym (Undrar)

    Tack för era svar. Det mest troliga är nog det som anonym (Been there) skriver. Angående de 2000 kr som jag vet att jag har där så kommer det dras på skatten. Men då har jag koll iaf. Tack:)

  • Anonym (Undrar)

    Självklart ska jag sommarjobba men lönen kommer i juli vilket innebär att jag står helt utan inkomst i juni.

Svar på tråden Skulder hos kronofogden