• Anonym (Frun)

    Min man vill köpa motorcykel när vi har småbarn

    Vi har två små barn (1,5 och snart 4 år) och nu vill min man köpa motorcykel. Jag tycker att det känns farligt och oansvarsfullt och vill inte att han gör det.

    Är jag för hård som inte vill att han gör det eller överreagerar jag? Det handlar främst inte om pengarna utan att det är farligt och tar tid från familjen

    Mc- kort har han sedan tidigare

  • Svar på tråden Min man vill köpa motorcykel när vi har småbarn
  • Anonym (Frun)
    Fjäril kär skrev 2015-05-27 20:18:16 följande:

    varför skulle det vara farligt bara för att han äger en motorcykel? 


    För att han kör den? Motorcyklister är mer oskyddade i trafiken än bilister
  • Fjäril kär

    och det tar inte mer tid från familjen än vad han skulle ha ägnat åt någon annan hobby/intresse.

    Säg att han surfar på nätet/ser tv tre timmar varje kväll.  Köper han en motorcykel så kanske han istället lägger en timma på motorcykeln och två timmar på nätet/tv. 

    Han kommer nog inte tillbringa mer tid "ifrån" er utan kommer nog att omprioritera sin tid han ändå har att förfoga. 

  • Zadre

    Nu är jag en aning partisk med tanke på att jag äger och kör MC själv och skulle inte sluta med det om jag skulle få barn. Det skulle ju av naturliga skäl inte bli så mycket åka som innan men jag skulle aldrig ge upp det helt och hållet.

    Jag tycker du ska låta han göra det, mot löftet att det inte blir för mycket. Det är ju en hobby som vilken annan och jag skulle också lacka om min partner aldrig var hemma för att han ständigt ska fixa med sin hobby, men så länge det inte tar upp allt för mycket tid så ser inte jag några problem i det.

  • Fjäril kär
    Anonym (Frun) skrev 2015-05-27 20:20:41 följande:
    För att han kör den? Motorcyklister är mer oskyddade i trafiken än bilister
    javisst men så är även cyklister och fotgängare...   Det är större risk att han blir påkörd när han är ute och går med barnvagn o korsar gatan än om han sitter på en motorcykel. Om man nu ska se det ur statistiken. 
  • taquine
    Anonym (Frun) skrev 2015-05-27 20:20:41 följande:
    För att han kör den? Motorcyklister är mer oskyddade i trafiken än bilister
    Men snälla nån.. Din man är väl en vuxen karl antar jag och får väl själv bestämma vad han vill göra . Mina barns far har kört MC sen han var 16 och slutade naturligtvis inte bara för han blev förälder. Tänker man att allt är farligt kan man väl lika gärna sätta sig i en vadderad garderob och invänta döden 
    Ta ett chillpill
    Goodness me
  • Anonym (Frun)

    Han vill köpa den för att kunna åka på utflykter med sina kompisar, vi pratar alltså inte om nån timme på kvällen en vardag.

    Och jag tycker att det är mer obehagligt när man åker flera då man kan trigga varandra att köra fort osv.

  • Anonym (Nils)

    alltså bara för att han äger en motorcykel och den står på garageuppfarten så betyder det ju inte att han blir påkörd bara för att han rullar ut på gatan eller att han blir en vettlös dåre som kör i 230 km/h  eller går upp på bakhjulet . 

    Han är fortfarande en klok och trygg förare som jag antar att han är bakom ratten också.  

    Idioter finns det överallt i trafiken oavsett om det är fyra hjul, cyklister, fotgängare, hästar , mopedåkare eller raggare.  

Svar på tråden Min man vill köpa motorcykel när vi har småbarn