• Anonym (Ätstörd)

    Funkar ätstörningsbehandling?

    Jag har väntat ett år på att få behandling för min ätstörning men nu är det min tur.

    Har just fått reda på upplägget och man ska äta 6 gånger per dag! Utan att hålla koll på kalorier och så. Bara tanken på det ger mig ångest.

    Jag är också orolig över att gå igenom en jobbig behandling som sedan inte fungerar.

    Ni som har fått behandling, hur har det gått? Har det hjälpt? Hur "tuff" var behandlingstiden för er?

    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Funkar ätstörningsbehandling?
  • lillisa

    Vad bra att du ska få hjälp med din ätstörning. Hur kommer det se ut? Dagvård? Hur mycket är du där? Får man fråga vart du sökt behandling? Har nämligen i 10 års tid varit sjuk i Anorexi. Känner till de flesta behandlingar och kan ge dig råd, stöd om du vill. Kram

  • mikipiki

    Jag har fått behandling för min ätstörning. Blev aldrig inlagd, men var nära på. Jag går på samtal hos en sköterska, träffade en sjukgymnast och en dietest (nu är jag gravid så behandlingen ligger lite vilandes just nu eftersom jag nu måste äta bra, är orolig för ett bakslag efter förlossningen) men för mig har det funkat. Jag har haft framgångar och jag har haft bakslag, men det har hjälpt mig att de håller koll på vikt och värden och att prata om mina känslor kring mat och när ångesten uppstår och varför. Man behöver inte börja med att äta 6 mål om dagen direkt utan jag började iallafall med ett mål i taget och fick öka på allteftersom. Fick ångestdämpande och fick lära mig lite olika sätt att hantera ångesten efter jag ätit. Har problem med att jag svälter mig någon vecka och sen hetsäter och kräker. Men är numera kräkfri (troligtvis tack vare regelbundna måltider). Sjukgymnasten var också väldigt hjälpsam angående min kroppuppfattning. Innan var den på minus och helt förvrängd och nu har den börjat bli bättre. Så ge det en chans! Är jobbigast i början :)

Svar på tråden Funkar ätstörningsbehandling?